هنر «خوس‌دوزی قرآنی» درآمدی برایم نداشت/ پیش‌نیازهای ثبت در یونسکو
کد خبر: 3717353
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
کارآفرین قرآنی:

هنر «خوس‌دوزی قرآنی» درآمدی برایم نداشت/ پیش‌نیازهای ثبت در یونسکو

گروه هنر ــ مسعود مورموگویی هنرمند خوس‌دوزی اظهار کرد: مهم‌ترین درخواستم از مسئولان کشوری و استانی این است که شرایطی فراهم کنند که در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی شرکت کنیم و یا دست‌کم چند تابلو را از ما بخرند که بتوانیم روش کار خود را تغییر دهیم؛ چراکه اینکار نیازمند سرمایه زیادی است و بدون این حمایت مالی، توان تغییر شیوه کار برای ما وجود ندارد.

ارسال نشود///هنر قرآنی «خوس‌دوزی» درآمدی برایم نداشت/

به گزارش ایکنا، هنر «خوس‌دوزی» یکی از هنرهای سنتی و بومی مردمان نواحی جنوب کشور است که در آن طرح‌های زیبایی بر روی لباس به وسیله نوارهای پلاستیکی باریک و در رنگ‌های مختلف دوخته می‌شود اما یکی از هنرمندان این خطه که در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآنی نیز دارای غرفه است، برای اولین بار دست به ابداع جالبی زده و با استفاده از این هنر، آیات قرآن را بر روی پارچه به شکل بسیار زیبایی طراحی می‌کند.
مسعود مورموگویی، بنیانگذار سه سبک جدید صنایع دستی خوس‌دوزی آیات قرآنی و اسماء متبرکه به خط بنایی، نستعلیق و نقاشی بر روی توری‌های ریزبافت، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: بنده این سبک را به همراه همسرم لاله آقایی و خواهرم زهرا مورموگویی، بنیانگذاری کردم و تاکنون موفق به کسب دو درجه ممتاز هنری و یک درجه عالی هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1394 شده‌ام.
وی ادامه داد: ابزار کار ما شامل یک قرقره به نام خوس و یک تور است که در مناطق جنوبی با عنوان جلویل شناخته می‌شود. تا قبل از ما هیچ کسی اقدام به چنین کاری نکرده بود و از حدود شش سال قبل توسط ما بنیانگذاری شده است.
مورموگویی یادآور شد: کار ما مورد تأیید وزارت فرهنگ است و درجه ممتاز را هم به ما داده‌اند. ایده نوشتن آیات قرآن بر روی این تورها نیز اولین بار توسط همسرم ارائه شد و موفق شدیم اینکار را پیش ببریم اما متأسفانه تاکنون درآمدزایی برای ما نداشته است.
این کارآفرین قرآنی عنوان کرد: در طول شش سال گذشته که مشغول این کار هستیم فقط موفق به فروش یک تابلو شده‌ایم؛ بنابراین مسئولان باید از ما حمایت کنند. اولین بار است که موفق به حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن شده‌ام و امیدواریم مسئولان شرایطی را فراهم کنند که بتوانیم به میزان بیشتری در این نمایشگاه‌ها و مخصوصا نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه روش و سبکی که بنده استفاده می‌کنم برای بسیاری از مراجعه‌کنندگان جالب است، اظهار کرد: در سال‌های قبل زمینه حضورم در این نمایشگاه فراهم نبود. از سوی دیگر باید اشاره کنم که خود بنده شاغل هستم و اوقات فراغتم را به اینکار اختصاص می‌دهم. همچنین در تلاشیم به جای استفاده از خوس‌های مسی یا پلاستیکی، از خوس طلایی استفاده کنیم تا هنر ما در یونسکو هم ثبت شود.
مورموگویی در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین درخواستم از مسئولان کشوری و استانی این است که شرایطی فراهم کنند که در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی شرکت کنیم و یا دست‌کم چند تابلو را از ما بخرند که بتوانیم روش کار خود را تغییر دهیم؛ چراکه اینکار نیازمند سرمایه زیادی است و بدون این حمایت مالی، توان تغییر شیوه کار برای ما وجود ندارد.

یادآور می‌شود، بیست‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا تاریخ ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. غرفه خبرگزاری ایکنا در شبستان اصلی، بخش رسم آیینگی(پاویون رسانه‌ها) قرار دارد.
انتهای پیام

 

captcha