راه اندازی مهارت‌های کسب و کار با تمرکز بر بازار جهان اسلام
کد خبر: 3717386
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

راه اندازی مهارت‌های کسب و کار با تمرکز بر بازار جهان اسلام

گروه جامعه ــ کارگاه تخصصی راه اندازی مهارت‌های کسب و کار با تمرکز بر بازار جهان اسلام در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

راه اندازی مهارت‌های کسب و کار با تمرکز بر بازار جهان اسلام

به گزارش ایکنا؛ «کارگاه تخصصی راه اندازی مهارت‌های کسب و کار با تمرکز بر بازار جهان اسلام»، به همت مرکز رشد فناوری‌‌ها و هنر قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور پنج شنبه سوم خرداد ماه در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن برگزارشد.

در این کارگاه آموزشی ابتدا علی اکبر، پژوهشگر و فعال حوزه کارآفرینی و استارتاپ به بیان نمونه‌هایی از استارتاپ‌ها و سایت‌های کارآفرین موفق جهان پرداخت و گفت: ZILEEJ عنوان یک کارآفرینی موفق دینی است که به تولید اسباب‌بازی‌های متناسب با فرهنگ اسلامی اقدام می‌کند و مسئولان این مجموعه معتقد هستند بچه‌های مسلمان به جای الگوبرداری از عروسک باربی باید عروسک خاص خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: ساعتی با عنوان HAJJ GUIDRE ساخته شده است که در هنگام حج به زائران کمک می‌کند که از کاروان خود گم نشوند. همچنین سایتی با عنوان HAJJ NET ایجاد شده است که به حجاج در انجام مناسک حج و شناخت شهرهای مذهبی عربستان کمک می‌کند و مشتریان زیادی از سرتاسر دنیا دارد. کارآفرینی دیگری نیز در حوزه پوشاک اسلامی ایجاد شده که صرفاً کار تولید پوشاک اسلامی را انجام نمی‌دهد بلکه معتقد است باید روح اسلام نیز در این تولید مطرح شود بر این اساس جزئیات سودی که می‌برد و جنس پارچه‌هایی که از آنها استفاده می‌شود نیز اعلام می‌کند و به طور کلی از الیاف ارگانیک استفاده می‌کند.

این فعال حوزه کارآفرینی و ایده‌‌‌پردازی ادامه داد: یکی از استارتاپ‌های موفق در حوزه تولید غذای حلال SAFFROM ROAD FOODS است که رتبه فوق‌العاده‌ای در میان استارتاپ‌های جهان دارد. این مؤسسه فقط به تولید و توزیع غذای حلال می‌پردازد و آن را در سایر رستوران‌ها توزیع می‌کند و خود پایه فروش ندارد و معتقد است انرژی خود را باید بر روی تولید غذای با کیفیت بگذارد.

وی در ادامه ضمن تقسیم بندی کسب‌وکارهای اسلامی به کسب‌وکارهایی که آگاهانه با روح اسلام انطباق دارند و کسب‌وکارهایی که توسط غیرمسلمانان ایجاد شده‌اند اما ناآگاهانه با روح اسلام انطباق دارند، گفت: در اسلام احادیث مختلفی در تشویق به «اقاله نادم» داریم یعنی پس گرفتن جنس فروخته شده حتی اگر مشتری دلیلی برای بازپس دادن نداشته باشد. اکنون بسیاری از کسب‌و‌کارهای بزرگ دقیقاً از این حکم تبعیت می‌کنند بدون اینکه بدانند دستور و تشویق اسلامی است.

اکبر در پایان عنوان کرد: برای راه‌اندازی کسب و کار اسلامی قرآن، سنت، عقل و اجماع باید منبع باشد و حلال و حرام باید محور قرار گیرد یعنی تمام بخش‌های کسب‌و‌کارمان را بررسی کنیم و ببینیم چگونه باید احکام اسلام را در آن وارد کنیم البته بخش مهم کار هم آموختن اصول کسب وکار اسلامی است.

در ادامه مرتضی تسخیری، مبحثی تحت عنوان «دیجیتال مارکتینگ» را مطرح و به بحث ایجاد برند پرداخت و عنوان کرد: سازمان و رفتار سازمان یکی از تأثیرگذارترین مباحث در حوزه برندینگ است. وقتی سازمان از مشتریان خود مراقبت می‌‌کند این اقدام تأثیر زیادی در بالا رفتن ارزش برندش دارد.

وی ادامه داد: باید به دقت توجه شود که گفته و قول برند با رفتارش یکی باشد در غیر این صورت نام برند صدمه می‌بیند. از سوی دیگر حاکمیت و قدرت نیز از جمله مباحثی است که در اختیار برند نیست اما بر آن تأثیر می‌گذارد و ممکن است دیدگاه منفی یک کشور نسبت به یک کشور دیگر موجب شود محصولات یک برند مشتریان خود را از دست بدهد.

تسخیری افزود: انتخاب عنوان برند، اقتضائات زمانی و مکانی از دیگر مباحث مهم تأثیرگذار بر برند است. همچنین هر برند یک «لایف استایل» یا سبک زندگی دارد. به این معنی که کم کم مثل یک انسان خصوصیات انسانی به خود می‌گیرد البته یک برند باید لایف استایل خود را به لایف استایل مشتریان خود نزدیک کند و حتی در پیش بینی و تصمیم گیری از آنها پیشی بگیرد یعنی وقتی قرار است برای جوانان مدرن شهری محصول تولید کند باید لایف استایل این گروه را به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دیالوگ‌های مشتریان هم بسیار مهم است و یک برند باید این دیالوگ‌ها را بداند، گفت: هر آنچه در دیالوگ‌های مشتریان گفته می‌شود باید برایش برنامه‌ریزی صورت گیرد.

 انتهای پیام 

captcha