نظام بی‌نقص نغمه‌پردازی واژگان در قرآن کریم
کد خبر: 3717408
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰

نظام بی‌نقص نغمه‌پردازی واژگان در قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مهدی دغاغله گفت: در تلفظ کلمه «لا إله الا الله» که فقط از تماس زبان با سقف دهان استفاده می‌شود. یعنی هر کسی که در حالت موت و بی‌رمقی هم باشد، می‌تواند این کلمه را به راحتی به زبان بیاورد. پیشکسوت قرآن کریم بیان کرد: این کلمه، کلمه نجات‌بخش است و برای بیان آن نیازی به صرف هیچ‌گونه انرژی نیست.

شگفتی نغمه‌پردازی واژگان در قرآن کریم

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی مرکز علمی فرهنگی امام حسین(ع) (حوزه علمیه آیت‌الله کعبی) شامگاه ۳ خردادماه با حضور قاریان، حافظان، پیشکسوتان، گروه‌های تواشیح و مسئولان برگزار شد.

مهدی دغاغله، رئیس جامعه قرآنی استان خوزستان با اشاره به نغمه‌پردازی قرآن کریم، گفت: گزینش کلمات بر اساس ریتمی که در درون واژگان قرار دارد، یکی از ویژگی‌های بارز متن قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه عربیت قرآن با عربیت خارج از قرآن یا هر متن دیگری متفاوت است، گفت: غیر از وحی بودن و مقدس بودن، از لحاظ ساختار هم تفاوت‌های اساسی میان عربیت قرآن با سایر متون به زبان عربی وجود دارد؛ حتی نهج‌البلاغه که در سطح بالایی از زیبایی سخن قرار دارد.

دغاغله گفت: اگر در گزینش کلمات و حروف آن دقت کنیم می‌بینیم یک سری ویژگی‌هایی دارد که در دیگر متون کمتر یافت می‌شود. به طور مثال در تلفظ کلمه «لا إله الا الله» که فقط از تماس زبان با سقف دهان استفاده می‌شود. یعنی هر کسی که در حالت موت و بی‌رمقی هم باشد، می‌تواند این کلمه را به راحتی به زبان بیاورد.

پیشکسوت قرآن کریم بیان کرد: این کلمه، کلمه نجات‌بخش است و برای بیان آن نیازی به صرف هیچ‌گونه انرژی نیست. آسان‌ترین نوع گزینش الفاظ برای این کلمه اختیار شده است. اگر این کلمه به هر زبان دیگری ترجمه شود فاقد این انرژی است.

وی بیان کرد: یک پزشک آلمانی به این کشف رسیده که درمان بیماری تنبلی ریه استفاده از واژه «الله» است. بیان هر صدای این واژه باعث ایجاد شوک در ریه و به نوعی زنده کردن عضلات آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا خوزستان در این مراسم از مجید یونسی از پیشکسوتان قرآن کریم و خیر سازنده مساجد و حسینیه‌ها تقدیر شد.

همچنین در این مراسم کتانباف شهردار اهواز، علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، حجت‌الاسلام رستمی‌فر معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان، ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر اهواز حضور داشتند.

انتهای پیام

 

captcha