رونمایی از دو کتاب«ایستاده چو سرو» و «تلخ و شیرین» / برگزاری نشست‌های ایثار از منظر قرآن در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3717545
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
مجلسی خبر داد:

رونمایی از دو کتاب«ایستاده چو سرو» و «تلخ و شیرین» / برگزاری نشست‌های ایثار از منظر قرآن در نمایشگاه قرآن

گروه جهاد و حماسه ــ مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونمایی از دو اثر خانه فرهنگ با عنوان «ایستاده چو سرو»و «تلخ و شیرین» گفت: علاوه بر رونمایی این دو اثر، نشست‌های تخصصی همچون ایثار از منظر قرآن برگزار می‌شود.

رد نشود//

 

فرهاد مجلسی، مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اهداف حضور خانه فرهنگ ایثار در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: معرفی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، ایجاد ارتباط و شناخت ناشران، اهل قلم و پژوهشگران قرآنی، ایجاد هماهنگی با آنها، تجلیل و تشویق آنها برای ترویج در حوزه ایثار و فداکاری در راستای اقدامات کیفی، شناخت سازمان‌ها و نهادها با این خانه فرهنگ و تعامل با آنها، همفکری، همگرایی و هم‌افزایی نسبت به ترویج فرهنگ ایثاراز جمله اهداف‌مان برای حضور در این دوره از نمایشگاه قرآن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف‌مان می‌توان به حضور و دعوت از اقشار مختلف مردم درغرفه خانه فرهنگ است تا با موضوعاتی در حوزه ایثار، ایثار اجتماعی و سایر مصادیق ایثار آشنا شوند و روی این موضوعات بیاندیشند و در نهایت برایمان بنویسند؛ چراکه معتقدیم مطالبی که بازدیدکنندگان می‌نویسند، در جامعه تبدیل به عمل خواهد شد. همچنین در کنار آن از مردم می‌خواهیم مصادیق ایثاری که در اطراف‌شان مشاهده کردند و یا خودشان انجام داده‌اند را برای‌مان بنویسند.

مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این نوشته‌ها علاوه بر اینکه در فضای مجازی منتشر خواهند شد، تبدیل به کتاب می‌شوند. ما به دنبال ایثار و فداکاری به معنای عام هستیم و اینکه بگوییم ایثار و فداکاری را می‌توان از طیف کوچکتر همچون کودکان در خانواده آغاز کنیم و در مدرسه تداوم داشته باشد و در جامعه گسترش یابد. زمانی که ما کشوری با ویژگی ایثار و فدکاری داشته باشیم، قطعاً به پیروزی، موفقیت و بالندگی بیشتری دست خواهیم یافت.

 

رد نشود//

 

وی با اشاره برنامه‌های غرفه خانه فرهنگ ایثار در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: ایثارنوشت یکی از برنامه‌های غرفه به شمار می‌رود که در این طرح بازدیدکنندگان برایمان از فداکاری‌های‌شان می‌نویسند و یا از آنچه که دیده و یا شنیده‌اند، به نگارش درمی‌آورند. این نوشته‌ها به داوری گذاشته می‌شود و به منتخبان جوایزی اهدا خواهد شد و علاوه بر آن مطالب تبدیل به کتاب می‌شود.

مجلسی اظهار کرد: میز گفتمان یکی دیگر از برنامه‌های غرفه به شمار می‌رود. در این طرح کسانی که تمایل دارند در کنار کارشناسان‌مان قرار می‌گیرند و در حوزه ایثار و فداکاری به بحث و گفتگو می‌نشینند. دراین گفتمان‌ها تبیین می‌کنیم که ایثار و فداکاری تنها صرف شهادت و جنگ نیست و آنقدر این مفهوم وسعت دارد که نباید محدود کنیم.

وی طرح کتابخانه مهربانی را از دیگر برنامه‌های غرفه خانه فرهنگ ایثار دانست و گفت: مردم با اهدای کتاب‌هایی که مورد نیازشان نیست و بعضاً ممکن است نیاز داشته اما اهدا کردند، در این طرح شرکت می‌کنند. پس از جمع‌آوری کتاب‌ها، آنها را بررسی می‌کنیم و براساس نیازسنجی‌مان در مناطق محروم به توزیع می‌پردازیم. این طرح همچنان ادامه دارد و از مردم می‌خواهیم که این همکاری ادامه داشته باشد.

 

رد نشود//

 

مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خبرنگاران افتخاری از دیگر بخش‌های برنامه‌های غرفه به شمار می‌رود. در این طرح کسانی که توانایی همکاری در حوزه خبرنگاری با موضوع ایثار دارند، می‌توانند با شرکت در این طرح به ما بپیوندند. امیدواریم بتوانیم ایثار و فداکاری را در جامع بسط و گسترش دهیم.

وی با اشاره به بخش نشر غرفه خانه فرهنگ ایثار در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: دوماهنامه ایثار، سه جلد کتاب مردمی با عنوان ایثار(دل‌نوشته‌های مردم ایران و بازدیدکنندگانی که به زبان‌های مختلف همچون روسی، انگلیسی و ترکی نوشتند) در غرفه عرضه می‌شود.

مجلسی اظهار کرد: کتابی از مجموعه شکوه ایثار به نام «ایستاده چو سرو» برای نخستین‌بار در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه می‌شود. این کتاب مشتمل بر خاطرات آزادگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که از مصاحبه آنها به داستان تبدیل شده است.

وی  ادامه داد: کتاب دوم به نام «تلخ و شیرین» مشتمل بر خاطرات ایثارگران رزمندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در یکی از ایام نمایشگاه قرآن رونمایی خواهد شد.

مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برپایی چند نشست تخصصی در ایام نمایشگاه همچون ایثار از منظر قرآن، ایثار و عمل به قرآن، ایثار و فداکاری زنان در دوران دفاع مقدس از دیگر برنامه‌هایمان در غرفه به شمار می‌رود.

رد نشود//

 

وی بیان کرد: ما متولی امر فرهنگی ایثارگران هستیم و در بخش تکریم ایثارگران و خانواده‌های‌شان فعالیت می‌کنند. البته اموردرمانی آنها هم توسط امور ایثارگران وزارتخانه انجام می‌شود. ما با حضور در خانه ایثارگران از آنها دلجویی می‌کنیم و در بخش دیگری به جمع‌آوری خاطرات شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌پردازیم.

مجلسی اظهار کرد:  سه هزار و هفتصد و پنجاه ایثارگر و خانواده ایثارگر در وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی وجود دارند که تاکنون با 300 نفر مصاحبه کرده‌ایم تا خاطرات‌ شفاهی‌شان را جمع‌آوری کنیم. البته این رقم تنها در حوزه ستادی استان تهران است و هنوز به استان‌ها نرسیده‌ایم، اما قصد داریم این کار را در سایر وزارتخانه‌های دولت انجام دهیم.

 

رد نشود//

 

وی بیان کرد: تاکنون خاطرات، داستان و زندگی‌نامه 200 نفر از ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پایگاه اطلاع‌رسانی خانه فرهنگ و امورایثارگران قرار داده‌ایم. همچنین 45 داستان از سال گذشته تاکنون تهیه کرده‌ایم که این 45 داستان در قالب دو کتاب منتشر شده و کتاب سوم در راه است.

 

گفت‌و‌گو از زینب رازدشت

انتهای پیام

 

captcha