ویژگی‌های جامعه منتظر/ فضیلت عصر غیبت برای منتظران
کد خبر: 3717827
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
کلباسی تشریح کرد:

ویژگی‌های جامعه منتظر/ فضیلت عصر غیبت برای منتظران

گروه جامعه ــ مسئول مرکز تخصصی مهدویت عصر غیبت را بسیار با فضیلت و پراجر برای منتظران برشمرد و گفت: غیبت ظرفی است برای اینکه بندگان فرصتی بیابند تا اندیشه و تعقل خود را بالا ببرند و «یُؤمِنونَ بِالغَیبِ» شوند.

اا

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مسئول مرکز تخصصی مهدویت، امروز پنجم خردادماه، با حضور در نشست ویژگی‌های جامعه منتظر که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: غیبت امام عصر(عج) به معنای عدم حضور نیست، بلکه از شناخته نشدن در میان مردم نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع غیبت امام عصر(عج) از دغدغه‌های بزرگان متکلم و مسلک فکری علمای شیعه، به ویژه کسانی که در ابتدای عصر غیبت کبری زندگی می‌کردند، بوده است، اظهار کرد: بیش از هزار سال است که حضرت مهدی(عج) در غیبت به سر می‌برند و چنین چیزی تاکنون در میان هیچ یک از اولیای الهی سابقه نداشته است.

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه برای غیبت امام عصر(عج) دلایل متعددی ذکر می‌کنند که از جمله می‌توان به دلیل حفظ جان از قتل اشاره کرد، گفت: این ادعا تا حدودی درست است، اما دفاع از جان به دلیل ترس شخصی نبوده است، بلکه این جان باید حفظ شود تا جهان حفظ و به غایت خود برسد.

وی امتحان برای مردم و بروز ودایع الهی را از دیگر عللی برشمرد که برای چرایی غیبت حضرت مهدی(عج) بیان می‌کنند و گفت: توجیه کل ظهور و غیبت در این عناوین نمی‌گنجد و مسئله عمیق‌تر و گسترده‌تری است، به نحوی که در سوره بقره آمده است « اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ»؛ از مضمون این آیه برمی‌آید که کسانی ایمان آوردند که ایمانشان در محدوده حس و ظواهر نیست.

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه قرآن کریم بر موضوع غیبت تکیه اساسی دارد و این مهم را در سوره‌های یاسین، قاف و حدید نیز در برابر حس بیان می‌کند، اظهار کرد: دایره غیبت در قرآن کریم بسیار گسترده‌تر از شهود است. ایمان به خدا اگر چه از هر اظهری، ظاهرتر است، اما چون تشخص ظاهری ندارد و با حواس ظاهری دیده نمی‌شود، غیبت است. قیامت نیز غیبت است و فقط خبرهایی از آن آمده است؛ ملائکه، حوادث پس از مرگ و ثبت و ضبط احوال اموات نیز غیبت است.

حجت‌الاسلام کلباسی با تأکید بر اینکه قرآن می‌‌خواهد انسان را از دایره محسوس فراتر ببرد و به دایره غیب متصل کند، اظهار کرد: انبیاء و رسل نیز درصدد بودند تا انسان را از حس‌گرایی به عقل و غیب‌گرایی سوق دهند؛ اینکه انسان فقط دچار حس‌گرایی نباشد و عقل‌گرا شود، یکی از گرفتاری‌های پیامبران بوده است و همواره به عنوان انتقاد ساری و جاری از انسان در قرآن کریم بیان شده است.

وی با بیان اینکه جریان تاریخ به آخرالزمان و فصل پایانی تاریخ رسیده است، اظهار کرد: آخرالزمان یعنی زمانی که مردم به جهت تکامل تاریخی، دانشی و تعقل با دیگر زمان‌ها متفاوت هستند. شواهد آن نیز در کلام امام سجاد(ع) مشهود است، هنگامی که می‌فرمایند سوره توحید و آیات اول سوره حدید را خداوند نازل کرد، برای مردم آخرالزمان که در آن زمان اقوام و گروه های ژرف اندیش زندگی می‌کند.

مسئول مرکز تخصصی مهدویت به فضیلت مردم آخرالزمان اشاره و عنوان کرد: در روایات نیز آمده است که نقل شده «خوشا به حال شیعیان قائم ما، کسانی که در عصر غیبت او در انتظارند و کسانی که اگر حضرت ظهور کند اطاعتشان می‌کنند، اینان اولیای خدا هستند».

وی با بیان اینکه در کلام ائمه معصومین(ع) بیان شده است که منتظر واقعی عصر غیبت از بسیاری شهدای بدر و احد افضل است، گفت: مردم زمان غیبت این استعداد و دانش را پیدا کرده‌اند که غیبت را درک کنند، به همین جهت می‌توانند از شأن و منزلت بالایی برخوردار شوند.

حجت‌الاسلام کلباسی عصر غیبت را بسیار با فضیلت و پراجر برای منتظران برشمرد و گفت: مردم عصر غیبت اندیشمند، متفکر و فارغ از حس هستند؛ غیبت ظرفی است برای اینکه بندگان فرصتی بیابند تا اندیشه و تعقل خود را بالا ببرند و « یُؤمِنونَ بِالغَیبِ» شوند.

انتهای ‌‌‌‌پیام

captcha