اندیشه الهی در قرآن متبلور است
کد خبر: 3717937
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
عین‌القضاتی:

اندیشه الهی در قرآن متبلور است

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک گفت: ما مسلمانان بر این باوریم که تبلور اندیشه الهی و قرآنی در قرآن و اسلام بیان شده است. ولی ما می‌بینیم جهان اسلام با توجه به غنای قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) در برابر جریان سکولار، لیبرالیسم و فردگرایی غرب، توفیقات آن‌چنانی به دست نیاورده است.

اندیشه الهی در قرآن متبلور استبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، عین‌القضاتی مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین در همایش تجلیل از مقام‌آوران و فعالان قرآنی اراک که عصر روز شنبه 5 خردادماه در فرهنگسرای آیینه برگزار شد گفت: اداره قرآن اداره کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی، مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین و اتحادیه قرآنی برای سومین سال متوالی میزبان فعالانی است که برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآن تلاش کردند.
وی تصریح کرد: حضور گروه‌های تواشیح در گردهمایی فعالان قرآنی اراک نقطه عطف و قوت قلبی است که در حال مشاهده رویش‌های انقلاب اسلامی هستیم. فعالیت گروه‌های تواشیح مهد قرآن نوید‌بخش فعالیت قرآن در سه دوره پیشکسوتان، جوانان و بزرگسالان و کودکان است. شرکت دانش‌آموزان در گروه هم‌خوانی حاکی از آن است که نفس اساتید قرآن باعث رویش جدید قرآنیان می‌شود.
عین‌القضاتی اضافه کرد: حضور شبکه‌های مجازی در کنار لقمه حلال و فعالیت‌های قرآنی نشان می‌دهد اگر تلاش بیشتری داشته باشیم بارقه‌های امید فعالیت‌های قرآنی همچنان وزیدن دارد و به این راحتی خاموش نمی‌شود. گردهمایی قرآنیان مانور قرآنی است تا بتوان از حضور اساتید، پیشکسوتان و جوانان هنرمند قرآنی بهتر استفاده کرد.
وی بیان کرد: به گمان غربی‌ها جهان سه دوره ربانی، مابعدالطبیعه(متافیزیکی) و پزیتیویزتی(تجربه‌گرایی) را پشت سر گذارده است. آنان معتقدند در دوران اول، بشریت برای یافتن پاسخ سوالات به دنبال دلایل در انواع الهه‌ها بود.
عین‌القضاتی ادامه ‌داد: دوران متافیزیکی را به دلایل خارج از طبیعت مرتبط می‌دانستند، آنان بر این باورند که انسان در رخدادها دخالتی ندارد و ماوراءالطبیعه است که تعیین کننده سرنوشت انسانی است. دوره سوم پزیتیویست‌ها یا تجربه گرایان از دید غربیان بهترین دوره است که با مدد تجربه و عقلانیت پاسخ سوالات را خواهیم یافت که نتیجه پاسخ‌ها، به جریان فکری فردگرایی منتج می‌شود.
وی اضافه کرد: غربیان در جریان فکری فردگرایی معتقدند که بشریت برای پاسخ باید به خود مراجعه کرده و آنچه عقل تایید کرد همان پاسخ سوالات است. بنا‌بر‌این اعتقاد، غربیان به دو دسته اندیشمندان خداباور و اندیشمندان خداناباور تقسیم شدند.
مدیر مؤسسه اصحاب‌الثقلین اراک تصریح کرد: اندیشمندان خداناباور در جهان مدرنیته معتقدند بشریت نیازی به مباحث وحیانی ندارد. گروه‌های خداناباور تحت عناوین مختلف در جهان فعالیت دارند. گروه خداناباور گروهی هستند که به دنبال نوسازی جامعه فعالیت دارند و این نوید را دادند که انسان نیازی به مباحث عقیدتی و ایدئولوژیکی ندارد. در دوران‌های قبل، مارکس هم بر این باور بود که دین افیون توده‌هاست. امروز این حرف در قالب جدیدتر به جامعه ما و جهانی عرضه شده و در برابر اندیشه الهی و خدایی قرار می‌گیرد.
وی افزود: ما مسلمانان بر این باوریم که تبلور اندیشه الهی و قرآنی در قرآن و اسلام بیان شده است، روش تبلیغ، ترویج و گسترش این دو مکتب در جهان طی سال ها در حال ستیز هستند. ما می‌بینیم جهان اسلام با توجه به غنای قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) در برابر جریان سکولار، لیبرالیسم و فردگرایی غرب توفیقات آنچنانی به دست نیاورده است.
عین القضاتی بیان کرد: در سنوات قبل با توفیقات حاصله شاهد رشد جهان اسلام در غرب و آمریکا بودیم. غرب که احساس خطر کرد با ترویج اسلام انحرافی که امام خمینی(ره) فرمودند اسلام آمریکایی در شکل داعش خود را عرضه کرد و از شتاب موج رشد اسلام در غرب جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: در عرصه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدلی از اسلام ناب محمدی با فرمول ارائه شده توسط امام راحل و مقام معظم رهبری عرضه شد و در برابر تفکرات جریان تهجر ایستاد لذا سعی کردند جریان انقلاب اسلامی را در حاشیه نگه دارند.
عین‌القضاتی افزود: واقعیت امر این است که ندای اسلام و قرآن ندای فطرت است و هر گاه اجازه داده شود این ندای الهی بر فطرت مردم دمیده شود قطعا نگاه اسلام‌گرایی افزایش پیدا می‌کند. ما در عرصه ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای حرف‌های خوبی می‌زنیم اما در عرصه داخلی دچار چالش‌هایی هستیم. با وجود پشتوانه اصیل قرآنی و سیره اهل‌بیت که در اختیار داریم در فضای عمومی جامعه آنچنان که باید و شاید توفیقات زیادی کسب نکردیم. درست است که جنگ عمیق بین جبهه اسلام و کفر شکل گرفته است اما در داخل کشور باید شاهد رشد بیشتر اسلام باشیم.
وی افزود: نهادهای فرهنگی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها همه تلاش می‌کنند اما تاثیرگذار بودن فعالیت‌ها را به معنای واقعی شاهد نیستیم، پس چه باید کرد؟
عین القضاتی ادامه‌داد: نسل جدید، میانی و قدیم امروز گرد‌هم جمع شدیم. اگر انسجام، وحدت و همدلی قوت گرفته و منیت‌ها را کنار بگذاریم با همین ظرفیت و توانمندی قادریم در سطح کشور توفیقاتی کسب کنیم. آسیب‌های اجتماعی بسیار جدی است. موضوع عفاف و حجاب نگران‌کننده است. درجامعه قرآنی و مسولان فرهنگی با همت بیشتری باید وارد صحنه شوند. موسسات در حوزه امر به معروف فعالیت دارند ولی دستگاه‌هایی که متولی نهی از منکر هستند باید تلاش مضاعف کنند.
وی از تأسیس اتحادیه انجمن‌های قرآنی خبرداد و گفت: امید است از نظرات جامعه قرآنی استفاده کنیم و موسسات قرآنی را دور هم جمع کرده و با راهکارهای جدید و فهم زبان نسل جدید موضوعات قرآنی را به روح کودکان و نوجوانان تزریق کنیم. از پیرغلامان قرآنی می‌خواهم تجربیات خود را به مربیان جوان قرآنی انتقال دهند. در اراک مشکل اصلی، اعتبار، مکان و ... نیست مشکل اصلی ما وحدت، انسجام، همدلی، اخوت و همیاری است که اگر جامعه قرآنی کنار هم بایستند و درون‌زا فعالیت کنند قطعا موفقیت به دست خواهد آمد.
انتهای پیام

captcha