از قرآن‌‌های خطی منسوب به ائمه(ع) تا نذر بهشتی در غرفه آستان قدس رضوی
کد خبر: 3717960
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

از قرآن‌‌های خطی منسوب به ائمه(ع) تا نذر بهشتی در غرفه آستان قدس رضوی

کانون خبرنگاران نبأ ــ آستان قدس رضوی با ارائه نسخه‌های همانندسازی شده قرآن‌های قدیمی و منسوب به خط ائمه اطهار(ع) و سه طرح تلاوت، نذر بهشتی و تعویض قرآن‌های فرسوده با نسخه‌های قرآن متبرک حرم رضوی، در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور دارد.

محمدرضا ساقی، رئیس اداره آموزش و مطالعات قرآنی مرکز قرآنی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ اظهار کرد: آستان قدس رضوی بر اساس اهداف از پیش تعیین شده، قصد دارد که فرهنگ قرآنی را در سراسر جامعه اسلامی‌ گسترش دهد. فعالیت‌های متنوعی که با رویکرد قرآنی انجام می‌شود و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با عنوان خانواده آسمانی متولی اصلی این فعالیت‌های قرآنی است.
وی افزود: این مرکز برای تمام سنین و ویژه خانواده‌ها فعالیت‌های قرآنی را در جلسات خانگی و محافل قرآنی شهرهای بزرگ و کوچک کل کشور برگزار می‌کند.
ساقی عنوان کرد: در کتابخانه آستان قدس مجموعه‌ غنی قرآن‌های خطی، منسوب به خط هفت‌تن از ائمه اطهار(ع)؛ امام علی(ع)، امام حسن‌ مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) است که در ابتدا به خط کوفی اولیه کتابت شده بودند و بعدها با پیشرفت و تحول خط، این قرآن‌ها اعراب‌گذاری شدند. همچنین این قرآن‌ها بر روی پوست نوشته شده‌ است و قرآن‌های چاپ سنگی و چاپ سربی نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
رئیس اداره آموزش و مطالعات قرآنی مرکز قرآنی آستان قدس رضوی در ادامه گفت: موزه قرآن آستان قدس رضوی به‌عنوان اولین موزه تخصصی قرآن در جهان اسلام است که در سال ۱۳۶۴ افتتاح شد. در این موزه مجموعه‌هایی از سیر تحول خط، رسم‌الخط، تزئینات و صفحه‌آرایی به نمایش گذاشته شده است. همچنین چاپخانه آستان قدس رضوی، به‌عنوان بزرگترین چاپخانه قرآن کشور با ظرفیت چاپ پنج میلیون نسخ قرآن را که خیلی خوب و با کیفیت است و با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند، ارائه می‌کند.
ساقی با تأکید بر حضور پررنگ آستان قدس در نمایشگاه قرآن امسال گفت: در این نمایشگاه تعدادی از مؤسسات فرهنگی آستان قدس حضور دارند و مؤسسه چاپ و انتشارات به‌نشر، دانشگاه علوم اسلامی رضوی که پایان‌نامه‌ها، مجموعه مقالات و نشریات تخصصی حوزه علوم قرآن را ارائه کرده‌اند. همچنین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس که ساخت سنتی کاغذ، رنگ‌آمیزی سنتی کاغذ، جلدسازی و تزئینات جلد، صحافی و مرمت نسخه‌های قدیمی را برای عموم به نمایش گذاشته است. همچنین امسال برای اولین بار سه طرح تلاوت، نذر بهشتی و تعویض قرآن‌های فرسوده با قرآن‌های متبرک حرم مطهر رضوی در حال اجرا است.
وی در پاسخ به این سؤال که امسال آستان قدس رضوی چه آثاری را در نمایشگاه ارائه کرده‌ است، گفت: کتاب‌های مؤسسه چاپ و انتشارات به‌نشر، نسخه همانندسازی شده قرآن‌های قدیمی که شامل قارون، ابراهیم سلطان، ابن طباخ هروی، بایسنقر میرزا و منسوب به خط ائمه اطهار(ع) است و در این نسخه‌ها می‌توان سیر تحول خط را تماشا کرد؛ به نمایش گذاشته شده‌اند.

فیلم اختصاصی کانون نبأ از فعالیت‌های غرفه آستان قدس رضوی را اینجا ببینید.


علی محمدزاده
انتهای پیام

captcha