محافل قرآنی نیز همانند هیئات پرشور بود اگر به جایگاه قرآن واقف بودیم
کد خبر: 3718058
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
سعید پرویزی:

محافل قرآنی نیز همانند هیئات پرشور بود اگر به جایگاه قرآن واقف بودیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سعید پرویزی با اشاره به نقش نمایشگاه قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی گفت: در جلسات و محافل قرآن می‌بینیم که جمعیت خیلی کمتر است و می‌توان گفت در هیئات، جمعیت 50 برابر جلسات قرآن است؛ این اختلاف، جالب نیست و نشان‌دهنده خیلی از مطالب است.

فعالیت ها ///////نمایشگاه قرآن در فرهنگ قرآنی موثر است

سعید پرویزی، قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: نمایشگاه قرآن می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآنی موثر باشد، ولی در کنار آن باید رسانه، قوی کار کند. نمایشگاه به شرطی موثر است که رسانه در تبلیغ و اعلام برنامه‌های نمایشگاه خوب عمل کند، تعداد ساعتی که رسانه در نمایشگاه حضور دارد و به صورت زنده برنامه‌ها را پخش می‌کند، موثر است. اما این که چه شبکه‌هایی نمایشگاه را تحت پوشش قرار می‌دهند نیز اهمیت دارد. اینکه آیا شبکه‌های یک، دو و سه هم نمایشگاه را پوشش می‌دهند یا فقط شبکه قرآن و ... حضور دارند، اینها مهم است. یک بُعد دیگر هم کیفیت نمایشگاه است. کیفیت برنامه‌ها و محتوا و کیفیت اجناسی که به فروش می‌رسد نیز مهم است، بنابر این، یک بُعد، کیفیت نمایشگاه است و یک بُعد کیفیت تبلیغ است که می‌تواند، موثر باشد.
وی گفت: در وهله دوم بحث تلاوت قرآن در نمایشگاه است که البته قاریان ممتاز و بین‌المللی به صورت زنده تلاوت می‌کنند و در اینکه مردم با تلاوت قرآن آشنا شوند، موثر است. اما سیاست‌گذاری کلی جامعه و مسئولان باید به این نحو باشد که مردم جذب تلاوت قرآن شوند که در حال حاضر به این نحو نیست. چند روز قبل خدمت وزیر اقتصاد بودم و گفتم به نظر شما امکان دارد، تیم فوتبال ایران مسابقه داشته باشد و بخواهد وارد استادیوم آزادی شود، اما آنها را راه ندهند و مسئولان بگویند برای چه چیزی به اینجا آمده‌اید، آیا اصلا چنین چیزی امکان دارد؟
پرویزی افزود: این اتفاق نمی‌افتد و همه آنها را می‌شناسند، این در حالی است که سال قبل که می‌خواستم در فینال مسابقات بین‌المللی تلاوت کنم من را نمی‌شناختند و می‌گفتند، شما را نمی‌شناسیم و این نشان می‌دهد که مهجوریت قرآن بیشتر از حد تصور ماست و عمق فاجعه بیشتر از این حرف‌ها است. در نتیجه یکی از ملزومات شناساندن تلاوت قرآن، رسانه است و مطلب بعدی وجود کرسی‌های تلاوت است. اینکه قاریان نباید حضورشان کمتر از مداحان باشد و جلسات قرآن نیز باید پا به پای هیئات مذهبی پرشور و با جمعت زیاد برگزار شود، چون قرآن، ثقل اکبر است.
وی گفت: در جلسات و محافل قرآن می‌بینیم که جمعیت خیلی کمتر است و می‌توان گفت در هیئات، جمعیت 50 برابر جلسات قرآن است. البته خوب است که جمعیت هیئات زیاد هستند، اما این اختلاف، جالب نیست و نشان دهنده خیلی از مطالب است، خیلی اشکالات را وارد می‌کند و خیلی از کمبودها را می‌رساند. در جلسات قرآن، نهایت 100 نفر حاضر می‌شوند، اما در هیئات به همین مقیاس هزار نفر می‌آیند و می‌بینیم که در کوچه و ... نیز مردم نشسته‌اند، این اختلاف معنادار است.
پرویزی افزود: وقتی به جایگاه قرآن توجه کنیم، می‌توانیم این اختلاف را کم کنیم. جایگاه قرآن اینقدر بالاست که مردم باید برای شنیدن آن شوقشان بیشتر باشد و البته مسئولان باید در ساعت خوب و در مکان‌های خوب این برنامه‌های قرآنی را اجرا کنند. مثلا یک قاری مطرح که در نمایشگاه قرآن وارد می‌شود، هیچکس او را نمی‌شناسد، یک عده خیلی کمی می‌شناسند و قشر مذهبی هم، قاری قرآن را نمی‌شناسند پس باید برنامه‌ای باشد برای اجرای هنر تلاوت آنها چنان که خیلی از کشورها از این جهت از ما برتر هستند.
وی گفت: یکی از دوستانم که در مالزی مقام آورده بود، می‌گفت همه او را می‌شناختند که نفر اول از ایران شده است، اما در ایران نماینده خودشان را نمی‌شناسند. حتی شاهد بودم که بعد از مسابقات چند نفر از مسئولان فرهنگی می‎گفتند مگر مسابقات قرآن برگزار شده است؟ و می‌گفتند ما نمی‌دانستم که شما اول شدید و نمی‌دانستند که برگزار شده یا نشده است. البته انگیزه‌ای هم برای گفتن این حرف‌ها نیست، چون از این مصاحبه‌ها انجام شده، اما اثر ناچیزی داشته است و اراده‌ای برای انجام آن توسط مسئولان نیست و شاید نهایتا اینها را بشنوند. باز هم ایکنا خوب عمل کرده و با قاریان جوان و ... خوب ارتباط گرفته و درگاهی برای ورود مردم به جمع قرآنی است.
انتهای پیام

captcha