ویژگی‌ دوره اول مجلس شورای اسلامی بالابودن سطح علمی آن بود
کد خبر: 3718492
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶

ویژگی‌ دوره اول مجلس شورای اسلامی بالابودن سطح علمی آن بود

گروه سیاست و اقتصاد- نماینده مردم اصفهان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی بارز دوره اول مجلس این بود که شایسته‌ترین چهره‌ها به لحاظ دانش و معلومات در آن حضور داشتند.

شایسته‌ترین چهره‌ها در مجلس اول حضور داشتند

فضل‌الله صلواتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا شعبه اصفهان با اشاره به سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1358 اظهار کرد: دوره اول مجلس صد درصد مردمی بود و گروه یا شورای خاصی برای نظارت استصوابی وجود نداشت و شایسته‌ترین چهره‌ها در آن حضور داشتند؛ در واقع تمام اعضای مجلس، افراد برتر بودند و به لحاظ دانش و فضیلت در سطح بالایی قرار داشتند.
وی افزود: 30 نفر از علمایی که در مجلس حضور داشتند، مجتهد بوده و سایر اعضا نیز دارای مدرک دکترا یا فوق لیسانس بودند و تعداد محدودی مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا دیپلم داشتند؛ شاید بتوان گفت سطح معلومات و فرهنگ این دوره مجلس از تمام مجالس دنیا بالاتر بود که امتیاز آن محسوب می‌شود.
نماینده مردم اصفهان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیشتر اعضای مجلس استاد دانشگاه یا دبیر بودند، به گونه‌ای که مرحوم رجایی می‌گفت مثل اینکه در ایران انقلاب فرهنگی انجام شده است، حتی آن دسته از نمایندگان مجلس که حوزوی محسوب می‌شدند، از اساتید حوزه و فعالان تعلیم و تربیت بودند.
صلواتی تصریح کرد: حسن دیگر اولین دوره مجلس این بود که تمام اعضای آن چکیده انقلاب بودند، اگرچه احزاب آنها به لیبرال یا محافظه‌کار بودن متهم می‌شدند، ولی بعضا کسانی بودند که سال‌ها برای پیروزی انقلاب زحمت کشیده بودند و اگر اختلافات میان بنی‌صدر و حزب جمهوری اسلامی نبود، هیچ اشکالی در مجلس اول وجود نداشت؛ در واقع تمام اعضا صمیمانه به دنبال خدمتگزاری به مردم بودند و هیچ‌کس برای حقوق و درآمد و امتیاز و رانت کار نمی‌کرد. بسیاری از آنها منزلی در اختیار نداشتند و شب‌ها در مجلس بیتوته می‌کردند، حقوق‌ها اندک بود و کفاف زندگی افراد را نمی‌داد.
این نماینده سابق مجلس  به فراز و نشیب‌های مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: به مرور زمان شرایطی پیش آمد که بعضی از چهره‌های شاخص نتوانند به مجلس راه پیدا کنند؛ در تمام دنیا کسانی که سابقه ورشکستگی به تقصیر یا محکومیت داشته باشند، نمی‌توانند به پارلمان یک کشور راه یابند، وگرنه نمی‌توان افراد را با عنوان عدم التزام به برخی مسائل مورد اتهام قرار داد، آن هم کسانی که در نظام دارای پست و مقام بوده‌اند، این بزرگترین اهانت به ملت و نظام جمهوری اسلامی است. از طرف دیگر، تبلیغات برای انتخاب کاندیداها باید آزاد باشد تا مردم بتوانند افراد لایق را برگزینند.

انتهای پیام/ کد خبرنگار 1301

 

captcha