طرح‌های پژوهشی دارویی در کهگیلویه و بویراحمد حمایت می‌شود
کد خبر: 3718992
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

طرح‌های پژوهشی دارویی در کهگیلویه و بویراحمد حمایت می‌شود

گروه اجتماعی ـ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه غذا و دارو در اولویت قرار دارد.

طرح‌های پژوهشی دارویی در کهگیلویه و بویراحمد حمایت می‌شود

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، امام بخش قائدی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، هشتم خردادماه در نشست هم‌اندیشی مسئولان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان و گروه شیمی دانشگاه یاسوج اظهار کرد: این معاونت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه غذا و دارو حمایت می‌کند.
وی افزود: اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی زیادی در زمینه گیاهان دارویی در سطح استان انجام گرفته اما هیچ کدام از آنها به مرحله اجرا در نیامده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیش از هزار پژوهش در زمینه گیاهان دارویی نوشته شده است، چنانچه بتوانیم این پژوهش‌ها را عملی کنیم، هماهنگی بین دانشگاه و صنعت به وجود خواهد آمد.
قائدی تصریح کرد: داروهای گیاهی مورد استقبال مردم است اما عده‌ای داروهای محلی و گیاهی را آورده‌اند و مدعی دارا بودن انواعی از خواص در آنها هستند که اگر ما بتوانیم آنها را به مرحله علمی برسانیم، قدم خیلی خوبی در این راستا برداشته‌ایم.
وی ابراز کرد: کسانی هستند که با ترکیب داروهای گیاهی توانسته‌اند، داروهایی را تولید کنند اما چون هیچ مبنای علمی نداشته است سازمان مرکزی از آنها این را نپذیرفته و ما باید سعی کنیم که به بررسی و شناسایی این داروها بپردازیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سینره یکی از شرکت‌های کاربردی ما در استان است که این شرکت موفقیت‌هایی به دست آورده و می‌توان با حمایت آن این روند را بهتر از گذشته ادامه پیدا کند.
قائدی با بیان اینکه همه ادویه‌جات در کشور ما به شکل وارداتی هستند، اضافه کرد: ادویه‌جات بسیار زیادی در استان داریم اما آلودگی آنان مشکل‌ساز است و دانشگاه باید در ارتباط با صنعت برای این مشکل چاره‌اندیشی و آلودگی‌ها را برطرف کنند.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات باید به شکل کاربردی صورت بگیرد، افزود: در زمینه استفاده از سموم در سبزیجات و میوه‌ها باید کنترل اصولی صورت بگیرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه افراد محلی با ترکیب چند مواد، فرآورده‌هایی را تولید می‌کنند که پایه علمی ندارند، اظهار کرد: اگر چه این فرآورده‌ها با توجه به بررسی‌هایی که خود افراد انجام داده اند، تاثیرات مثبتی دارد،  اما اگر ما روی چنین پروژه‌هایی کار کنیم، احتمال دستیابی به نتایج خوبی وجود دارد.
قائدی عنوان کرد: می‌توان اخلاق برخی از گیاهان دارویی را که بومی‌های منطقه برای درمان از آن استفاده می‌کنند، برای شناخت ترکیبات آنها بررسی و در نهایت به مرحله تولید برسانیم.
وی یادآور شد: برای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی اعتباراتی را اختصاص و از طرح‌های پژوهشی دارویی حمایت می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha