مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیشکسوتان قرآنی در همایش عمری با قرآن تجلیل می‌شوند
کد خبر: 3719147
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیشکسوتان قرآنی در همایش عمری با قرآن تجلیل می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوتان قرآنی کشورمان در همایشی تحت عنوان عمری با قرآن تجلیل می‌شوند که این خبر در بین اخبار مختلف امروز صفحات معارفی رسانه‌ها از اهمیت و بازتاب بیشتری برخوردار بود.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/پیشکسوتان قرآنی در همایش عمری با قرآن تجلیل می‌شوند

به گزارش ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز 9 خردادماه، روز پر خبری را پشت سر گذاشتند و در این بین خبر مربوط به تجلیل از پیشکسوتان قرآنی در هفدهمین همایش عمری با قرآن از دیگر اخبار اهمیت بیشتری داشت. در ادامه اخبار معارفی رسانه‌ها را می‌خوانید؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد یازده خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «دعای روز چهاردهم ماه رمضان»، «تلاوت جزء چهاردهم قرآن‌ با صدای سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری»، «دستاوردهای ماه رمضان در کلام رهبر معظم انقلاب»، «سروده جهاندار در مدح امام مجتبی(ع): صلح حسن اسلام خروش است نه سازش»، «جایگاه ماه مبارک رمضان در بیان امام حسن(ع)»، «معجزه‌ای از امام حسن(ع) در منابع اهل سنت»، «مسافر چه زمانی باید روزه بگیرد؟»، «شرایط اجابت دعا در بیان معصومین(ع)»، «جایگاه صلح امام حسن (ع) در هندسه فکری شیعی»، «تازه‌ترین سروده افشین علا در مدح امام حسن(ع) /گرمی بازار حُسن»، «ویژگی کریمان در بیان کریم اهل بیت(ع)» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «جایگاه صلح امام حسن (ع) در هندسه فکری شیعی» که گفت‌وگویی است با حجت‌الاسلام محسن الویری، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و سردبیر فصلنامه «تاریخ اسلام» آمده است درباره مقام ممتاز و بی­‌بدیل حضرت سیدالشهداء و جایگاه ویژه‌ای که بین ائمه علیهم‌السلام دارند و توصیه‌هایی که پیامبر صلی الله علیه و آله و دیگر ائمه علیهم‌السلام درباره ایشان دارند جای هیچ بحث و گفتگویی نیست و بحث تاریخی ما نباید خدای ناکرده این کژتابی را داشته باشد که بخواهد ذره‌ای تردید و تزلزل در این باره به دنبال داشته باشد.
ولی هندسه تفکر شیعه و نیز نسبت این صلح با دیگر رویدادهای تاریخی و به عنوان مثال قیام سیدالشهداء این‌گونه تبیین می‌شود که اگر شروع قیام امام حسین(ع) را از روی کار آمدن یزید در 15 رجب سال 60 قمری و یا دعوت او به بیعت در اواخر ماه رجب بدانیم، مجموعه این قیام تا شهادت آن حضرت در 10 محرم سال 61 قمری به شش ماه هم نمی‌رسد و زندگی ائمه علیهم‌السلام حداقل یک دوره 250 ساله بر اساس عصر حضور است. به نظر می‌رسد دوره غیبت صغری را هم باید به این دوره بیافزاییم. زیرا رفتار امام(ع) در آن دوره نیز به نوبه خود و متناسب با خود شایسته الگوبرداری برای ماست، همان طور که به روایات امام زمان(عج) در این دوره استناد می‌شود سیره ایشان هم می‌تواند مستند قرار گیرد، ولی معمولا این دوره از این نظر یکسره کنار گذاشته شده است.
بنابراین ما در حقیقت با یک دوره 319 ساله که از اوایل سال یازدهم قمری شروع می‌شود و با آغاز غیبت صغری در سال 329 قمری پایان ‌می‌یابد روبرو هستیم. تأکید می‌کنم که نمی‌خواهم طول دوره و بازه زمانی یک رویداد را ملاک داوری قرار دهم، ولی از نظر تنوع نگاهها و رفتارهای این دوره طولانی که نگاه کنیم، قیام امام حسین علیه‌السلام یک برش شش ماهه از یک بازه زمانی 319 ساله است و ما با دهها نمونه روشهای دیگر در این دوره طولانی که آنها هم برای ما حجیت دارند روبرو هستیم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است که در ابتدا ترتیل جزء چهاردهم قرآن با صدای صالح اطهری‌فرد منتشر شده و در ادامه نیز خبرهایی با عناوین «ربّنا اثر جدید «حامد ولیزاده» رونمایی شد»، «آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود» و «حفظ تلفنی و انتخاب حافظ قرآن محبوب/ قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» روی خورجی این خبرگزاری قرار گرفته است.
خبر اخیر گزارشی از بخش حفظ قرآن نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است و در بخش‌هایی از آن آمده است امسال بخش حفظ قرآن با رویکرد آموزشی و مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن به فعالیت می‌پردازد و در آن ابعاد مختلف و آثار مثبت حفظ قرآن برای مردم تبیین و آنها در این زمینه راهنمایی می‌شوند. غرفه محصولات حفظ قرآن شامل کتب آموزشی ویژه همه سنین از جمله غرفه‌های بخش حفظ است که کتاب‌هایی مانند درس‌نامه حفظ و کتاب آموزش حفظ قرآن استاد پرهیزکار به همراه نرم‌افزار‌های آموزشی در آن عرضه می‌شود. غرفه مسابقه حفظ قرآن یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه است که کودکان و نوجوان با حضور در آن به سؤالات مجریان پاسخ می‌دهند و هدایایی دریافت می‌کنند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «رونمایی از کتاب تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) در نمایشگاه قرآن»، «شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان»، «تجلیل از پیشکسوتان قرآنی در هفدهمین همایش عمری با قرآن»، «جدیدترین آثار ۱۰ برند حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد»، «مسئولیت‌پذیری‌مهم‌ترین محور اخلاقی قرآن است» و «سازمان اوقاف در تامین و تولید تجهیزات پزشکی مشارکت می‌کند/ سهیم شدن موقوفات در سلامت مردم» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تجلیل از پیشکسوتان قرآنی در هفدهمین همایش عمری با قرآن» آمده است در هفدهمین دوره این همایش از چهره‌هایی چون؛ «آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی» پژوهشگر، مفسر و مولف، «عباس امام جمعه» قاری و داور قرآن، «محمد انجم شعاع» مدیر و فعال قرآنی، «جمال شورجه» هنرمند قرآنی، «رضا ولی زاده» هنرمند قرآنی در حوزه خوشنویسی و «حوریه عقبایی» بانوی فعال قرآنی تجلیل می‌شود. همچنین در این مراسم از سامانه ندای قرآن (تلفن ۱۴۴۰) رونمایی و از خانواده شهید قرآنی مدافع حرم مرتضی کریمی و خانواده مرحوم عباس ولی زاده خوشنویس قرآنی تقدیر می‌شود.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «خداشناسی در صحیفه سجادیه»، «اختلافات مسلمانان با عمل به قرآن از بین می‌رود»، «رشد ترجمه های قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی»، «خارجی‌ها آمده‌اند، شما چطور»، «حال و هوای قطره ای از دریا»، «پیام آیت الله جوادی آملی به همایش ملی 15 خرداد ورامین» و «نگاهی به بخش بین الملل نمایشگاه قرآن» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «رشد ترجمه های قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی» که مربوط به نشست «بررسی و تبیین روند انتشار ترجمه های فارسی قرآن در چهار دهه اخیر» است، به نقل از حسین استادولی آمده استقبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد ترجمه‌های قرآن شاید به اندازه تعداد انگشتان دست نبود ولی امروز شاهد ده‌ها ترجمه قرآن به زبان فارسی هستیم که از نظر کیفی نیز رشد قابل توجهی داشته است.
ترجمه زین العابدین رهنما یا ترجمه محی الدین الهی قمشه‌ای در دوره‌ای در اوج بود ولی حالا شاهد ترجمه‌هایی هستیم که از نظر کیفیت یا دقت پیشرفت‌هایی کرده که از جمله آنها می‌توان به ترجمه‌های جلال الدین مجتبوی یا بهاءالدین خرمشاهی و علی موسوی گرمارودی اشاره کرد. امروز بازار انتشار قرآن و مفاتیح گرم است زیرا بسیاری از افرادی که به این کار می‌پردازند، به جنبه اقتصادی آن و نه جنبه علمی آن توجه می‌کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت 14 به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «دعای مخصوص روز چهاردهم ماه رمضان»، «دانلود تندخوانی جزء چهاردهم قرآن با صدای معتز آقایی»، «امام حسن(ع) اهل سازش نبود/ فرماندهان رده یک ایشان خیانت کردند!/ مردم و نیروهای مسلح از نظام نبریده‌اند/ شرایط آنگونه نیست که هر آنچه داریم با دشمن معامله کنیم»، «اشعار ویژه ولادت امام حسن مجتبی(ع)»، «آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن برگزار می‌شود»، «گلچین مولودی ولادت امام حسن مجتبی(ع)»، «آیا خوردن بزاق دهان روزه را باطل می‌کند؟» و «زندگی نامه شهید حبیب محمود زاده» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن برگزار می‌شود» به نقل از حجت‌الاسلام علی مقنی معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آمده است مرحله نخست و شهرستانی آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم پنجشنبه دهم خرداد‌ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ در سه رشته حفظ و معارف موضوعی، حفظ و معارف حدیث و تفسیر قرآن کریم به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان باید ۲۵ سوال را در مدت ۳۰ دقیقه پاسخ دهند. افرادی که ثبت‌نام هم نکرده‌اند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند؛ تمامی متقاضیان شرکت در این آزمون، پس از ورود به سایت، وارد کردن اطلاعات اولیه و انتخاب رشته، صفحه آزمون مربوطه برایشان باز خواهد شد.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «کتاب تدبر در قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام رونمایی شد»، «آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم»، «مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین محور اخلاقی قرآن است/ لایه‌های اخلاقی قرآن» و «جای خالی «عکس قرآنی» در بخش هنری نمایشگاه قرآن» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «کتاب تدبر در قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام رونمایی شد» آمده است آیین رونمایی از کتاب «تدبر در قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام» با حضور شماری از فعالان عرصه قرآنی شامگاه دیروز ۸ خرداد ماه برگزار شد. در این مراسم از تدبر سوره حمد و بقره، هشت جلد از کتاب های سیره معصومین و یک کتاب در ارتباط با تدبر در قرآن از نگاه رهبرمعظم انقلاب اسلامی رونمایی شد.
در این مراسم حجت الاسلام خسروی، معاون آموزش و پژوهش معاونت قرآن وعترت؛ عباس نظری راد و حمید رضا شیخ ویسی مدیر کمیته موسسات و نهاد های مردمی و جمعی دیگر از فعالین قرآنی حضور داشتند. حجت الاسلام مهدی مقامی، مدیر مؤسسه تدبر در قرآن و سیره مشهد مقدس در حاشیه آیین رونمایی از کتاب تدبر در قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام گفت: جایگاه تدبر در قرآن مابین تفسیر قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآنی قرار دارد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر با تیتر «برداشت‌ها از اخلاق در قرآن متفاوت است» پرداخته است.
میزان
«پهن کردن سفره‌های رنگین در رمضان موجب فاصله‌ها می‌شود/مراسم افطاری را ساده برگزار کنید» و «نابغه قرآنی و کوچکترین طلبه حوزه علمیه قم در نمایشگاه قرآن/ رونمایی از لغت‌نامه جامع صحیفه سجادیه» نیز عنوان تنها خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha