پخش مستند تصویری «شهریار ملک قرآن» از شبکه مستند/ جریان‌ساز بودن استاد «مولایی» در موفقیت «پرهیزکار»
کد خبر: 3719191
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴

پخش مستند تصویری «شهریار ملک قرآن» از شبکه مستند/ جریان‌ساز بودن استاد «مولایی» در موفقیت «پرهیزکار»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مستندی با عنوان «شهریار ملک قرآن» به روایت فعالیت‌های قرآنی قاری و حافظ قرآن کریم، شهریار پرهیزکار ساخته و شب گذشته از شبکه مستند پخش شد.

به گزارش ایکنا؛ شبکه مستند سیما در شصت و دومین برنامه «به اضافه مستند» به روایت زندگی و فعالیت‌های قرآنی شهریار پرهیزکار با عنوان «شهریار ملک قرآن» پرداخته است.
در این مستند، شرح زندگی و فعالیت‌های قرآنی این قاری بین المللی از کودکی تاکنون از زبان خود و خانواده‌اش روایت شده است. مادر این حافظ کل قرآن کریم در زمان کودکی وی، وقتی در روزنامه‌‌ها، خبر اول شدن استاد مرحوم محمدتقی مروت در مسابقات بین المللی مالزی را مشاهده می‌کند، در دل آرزوی چنین مقامی را برای شهریار خود می‌کند و از زبان معلم او می‌شنوند که شهریار به قرآن علاقه مند است.
آن زمان او را در کلاس قرآن محل ثبت نام کردند و مدتی بعد شهریار در مسابقه قرآن آخر ماه جلسه، اول شد. علاقه و استعداد این کودک به فراگیری قرآن، پدرش را واداشت او را در هر محفل و کلاسی که برای آموزش قرآن در هر نقطه از شهر برپا می‌شد، حاضر کند. همت پدر در کنار استعداد پسر، شهریار را ظرف چند سال به یکی از پرآوازه‌ترین ستارگان قرآنی تبدیل کرد تا جایی که در مهمترین مسابقات خارجی برای اولین و آخرین ایرانی، مقام اول را برای کشورش کسب کرد.
در این مستند شهریار پرهیزکار می‌گوید: مادرم بعد از نماز سوره مبارکه یس را با آهنگ حزین می‌خواند. تلویزیون تلاوت استاد مروت در سال 53 مسابقات مالزی را پخش کرد، به قدری دلچسب بود که جذب این تلاوت شدم.
صدای خوش استاد مروت، شهریار را متحول و اشتیاق شهریار به فراگیری قرآن پدرش را مجاب کرد تا وی را نزد بهترین قاری آن زمان یعنی استاد مروت ببرد و باعث شد پس از مدتی در جلسه قرآن استاد مولایی نیز شرکت کند. شهریار که تلاوت آیات را نزد استاد مروت آموخت، حفظ آیات را در جلسات استاد مولایی آغاز کرد. استاد مروت و مولایی در پی انس گرفتن شاگردان با قرآن بودند که نیروی محرکه شاگردان برای پیشرفت در علوم قرآنی و عامل اصلی نزدیکی به فهم قرآن است.
همت پدر در پیگیری کلاس‌های شهریار و تشویق مادر در خانه، شهریار را بیشتر به فراگیری قرآن علاقه مند می‌کرد تا جایی که برای آموزش علم صرف و نحو به جلسه استاد رضایی در مسجد المصطفی(ص) که برای بزرگسالان برپا می‌شد، رفت و در کنار آنها این علم را آموخت و در آزمون پایان دوره، مقام اول را نیز کسب کرد.
در اسفند 56 حکومت در اقدامی مسابقات قرآن را به مناسبت سالگرد تولد رضاشاه ترتیب داد، مسابقاتی که با تحریم گسترده متخصصان علوم قرآنی آن روز مواجه شد و بسیاری ترجیح دادند در مسابقاتی که استاد مولایی به صورت مردمی و بدون حمایت دولت در مسجد لاله‌زار تشکیل داده بود شرکت کنند و شهریار در مسابقات نوجوانان آن دوره اول شد، مبلغ سه هزار تومان و یک سری از کتاب‌های شهید مطهری را هدیه گرفت.
شهریار در سال 59 با مقام معظم رهبری دیدار کرد و عازم مناطق جنگی شد و پسرخاله‌‌اش(مهران ثابت) که دوست صمیمی او نیز محسوب می‌شد، شهید شد. در کنار درس، دانشگاه و جبهه، تلاوت و حفظ قرآن بخش مهمی از برنامه روزانه‌اش را پر می‌کرد و از معدود کسانی بود که آن روزها حافظ کل قرآن شد.
سال‌های جوانی او مصادف شد با پخش ترتیل‌های او از تلویزیون و در سال 67 با حجت‌الاسلام محسن قرائتی همکاری کرد و در جلسات درس‌هایی از قرآن، همان آیاتی که تفسیر می‌شد، ترتیل می‌کرد.
در آخرین سال‌های دهه شصت صیغه عقد او توسط مقام معظم رهبری جاری شد و با ساده‌زیستی ازدواج کرد. وی در مراسم ازدواجش سوره مبارکه کوثر را به زیبایی قرائت کرد و شهریار معتقد است اگر قرآن زیبا قرائت شود، حتما مخاطب جذب قرآن می‌شود و خواندن قرآن که باعث یادآوری مرگ باشد فایده‌ای ندارد.
در سال 1371 در مسابقات عربستان که در بالاترین سطح مسابقات برگزار می‌شد، مقام اول را در رشته حفظ کل کسب کرد. در این مسابقات که بهترین‌های هر کشور شرکت می‌کردند با وجود تمام کارشکنی‌های میزبان، کریم منصوری نیز در رشته قرائت مقام دوم را کسب کرد اما با وجود این در داخل کشور مورد استقبال مواجه نشدند.
در بخشی از این مستند مطرح می شود که تارهای صوتی پرهیزکار بعد از مسابقات عربستان رو به افول رفت و دیگر تلاوت زیبایی نتوانست، انجام دهد و سکوتش باعث نشد هیچ ارگان و نهادی پیگیر شود و حسرت صوت شهریار به دل بسیاری نشست. اما ترتیلی که او در سال 64 اجرا کرد، تاکنون راهنمای علاقمندان بسیاری در داخل و خارج از کشور است تا جایی که به عنوان اثر ملی یاد می‌شود.
دهه هفتاد و هشتاد شمسی اوج فعالیت‌های اجتماعی شهریار در عرصه آموزش و ترویج معارف قرآنی بود. با اینکه با تارهای صوتی مشکل داشت، اما در فعالیت‌های قرآنی کوشا بود که از عجین شدن او با مفاهیم عمیق قرآن بر می‌آمد. از نگاه او آمیختگی با کلام خدا، رسیدن به خودآگاهی و بصیرت به اعمال درون است و معتقد است اگر ما می‌خواهیم به بصیرت برسیم باید درست، صالح و صحیح عمل کنیم. ما به همان اندازه که از قرآن دوریم به همان اندازه در معرض انحراف هستیم.
در بخشی از این مستند نشان داده می شود که در اختتامیه مسابقات قرآن در تهران مراسم تجلیل از شهریار پرهیزکار برگزار شد و آنجا حرف هایی زد که به مذاق حاضرین خوش نیامد.
این قاری و حافظ کل در بخشی از مستند می‌گوید: منظور مقام معظم رهبری از 10 میلیون حافظ قرآن فقط به طور ظاهری نبوده که قرآن را از حفظ باشد، حافظ قرآن کسی است که بتواند تکلیف روزمرگی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ... را مستقیم از قرآن بگیرد.
شهریار پرهیزکار این روزها به داوری در مسابقات و تدریس علوم قرآنی مشغول است، با اینکه از لحاظ جسمی در شرایط مساعدی نیست، اما تلاش می‌کند سال‌ها اندوخته خود را به نسل جدید منتقل کند. در انتها این مستند به شهید والا مقام، مهران ثابت(پسرخاله شهریار پرهیزکار) تقدیم شد.
پس از پخش این مستند تحلیل و بررسی آن توسط کارشناس قرآنی، علیرضا فتحی‌پور و مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین المللی کشور صورت گرفت.
کارشناس قرآنی این برنامه فتحی پور، به کمتر پرداختن مستندها به الگوهای قرآنی پرداخت و گفت: تاکنون به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی پرداخته‌ایم اما به شخصیت‌های قرآنی پرداخته نشده. بحث الگوسازی و پرورش الگو از مضامینی است که در تمام سطوح زندگی وجود دارد، خود قرآن نیز حضرت ابراهیم(ع) و پیامبر(ص) را به صورت الگو معرفی می کند. معمولا اصحاب قرآن متواضع‌اند و اهل خلوت‌اند و دوست ندارند در چشم منظر دیگران قرار گیرند و این از آموزه‌های قرآن است، اما این دلیل نمی‌شود که دیگران به این موضوع نپردازند چون جامعه ما نیازمند آن است. ما باید شخصیت‌های قرآنی را که نگاه قرانی دارند، نگاهی که فارق از جناح‌بندی‌های سیاسی، یک فهمی از قرآن را ارائه می‌دهند، نه فهم شخصی، باید الگوبرداری شود.
سیاح‌گرجی در مورد این مستند گفت: اثر بی‌بدیل زحمات اساتید مولایی و مروت در زمان خفقان کشور که پرچم‌دار قرآن در کشور بودند، شاگردانی مانند پرهیزکار می‌شود. او فی النفسه قاری بوده و با تشویق و شیوه تدریس استاد مولایی حافظ قرآن می‌شود.
فتحی‌پور خصوصیت ترتیل و صوت ماندگار استاد پرهیزکار را توصیف کرد و گفت: حافظ تعبیری دارد به اینکه برخی آنی دارند، در حقیقت ما ممکن است خوش صداتر داشته باشیم و افرادی را که در رشته حفظ متبحرانه‌تر عمل کنند اما ماندگار نیستند. تلاوت اساتیدی مثل مصطفی اسماعیل و عبدالباسط ماندگار و جریان ساز شد و ترتیل پرهیزکار نیز از این دست است. عشق مجسم به قرآن در خانواده پرهیزکار، برکت و جریان‌سازی استاد مروت و بعد حراست و پرهیزکاری که ایشان در پاسداشت آن مفهوم داشت.
گرجی ویژگی‌های خاص صوت استاد پرهیزکار را برشمرد و گفت: پرهیزکار، قاری قرآن است، آشنایی کامل با فنون صوت قرآن، پردازش خوب، فصاحت، آشنایی با آهنگ ها و ملودی و ترتیل روانی دارد و فصاحت و نزدیک لهجه عرب از شاخصه‌های خوب صدای پرهیزکار است.
در بخش دوم این گفت‌وگو، به تفاوت لهجه قاریان ایرانی و عربی در مسابقات و وضعیت فعلی آموزش قرآن، دوره قاریان طلایی مصر، مفهومی خواندن قرآن و ... پرداخته شد.
در ادامه مستند «شهریار ملک قرآن» و تحلیل این مستند را مشاهده می‌کنید.

مستند شهریار ملک قرآن

تحلیل مستند بخش یک

تحلیل مستند بخش دوم

زهره رجبی اصلی


انتهای پیام

captcha