شهروند الکترونیکی و شهر هوشمند باید آموزش ببیند
کد خبر: 3719192
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰

شهروند الکترونیکی و شهر هوشمند باید آموزش ببیند

گروه اجتماعی ــ شهردار قم بر لزوم اجتماع داده‎های دقیق و به روز برای به کار گیری آن در توسعه شهری تاکید کرد و آن را به سان اکسیژن دانست.

اطلاعات و داده‎ها، اکسیژن توسعه شهری است

به گزارش ایکنا از قم، سیدمرتضی سقاییان نژاد امروز 9خرداد در نشست تخصصی شهر هوشمند، ضرورت یا انتخاب از سلسله نشست های تخصصی عش آل محمد(ص) که در شهرداری قم برگزار شد گفت: باید به سمت مباحث عملیاتی در شهر هوشمند حرکت کنیم.
وی افزود: بیش از دو دهه است که در خصوص شهرداری الکترونیکی، دولت الکترونیکی و... صحبت می کنیم؛ باید تلاش کنیم که از مباحث تکراری جلوگیری کنیم؛ قطعا یک سری زیرساخت ها در این عرصه دارای اهمیت است؛ زیرساخت های علمی وجود دارد ولی کسانی که در بازار کسب و کار حضور دارند یک سری آشتفگی ها دارند که یکی از مشکلات آنها در عرصه قانونی است.
شهردار قم اظهارکرد: شرکت های متعددی در کشور وجود دارند ولی در راستای هوشمند سازی شدن کشور هوشمند باید آسیب شناسی و تاثیرسنجی شود که کارایی این نهادها به چه میزانی بوده است؛ در واقع زیرساخت های تجهیزاتی نیز از جمله جزیره های مختلف در حال انجام است.
وی گفت: از زمانی که فیبر نوری را به عنوان بک بن اصلی انتخاب کردیم شاهد تحولاتی هستیم که از جمله آنها این است که در برخی از کشورها این فیبرها دیگر به کار نمی آید و ارتقا یافته است؛ اگر یکپارچگی در این عرصه انجام نشود بردارهای موازی بی نتیجه یا کم نتیجه شکل گیرد.
وی افزود: اتوبان های اطلاع رسانی شهری در حال فعالیت است که حرکت آنها باید توسط دیتا انجام شود؛ دیتابرای حرکت های فناوری به سان اکسیژن است؛ البته از سال گذشته در شهرداری اطلاعات آمار منظم شده است و استانداری نیز در حال فعالیت است ولی این اطلاعات باید دقیق و بروز باشد؛ امروزه برخی سازمان ها از ارایه آمارهای دقیق ابا می کنند؛ داده ها اکسیژن های طراوت بخش است.
وی اظهارکرد: امروزه هر ارگانی دیتاسنتر ایجاد می کند ولی وقتی به ظرفیت های آنها نگاه دقیق می کنیم می بینیم که ظرفیت های آنها خالی است؛ در این عرصه باید ظرفیت های خود را توزیع و گسترش دهیم؛ بحث خودمحوری و بخشی نگری در این قسمت باید محدود و ممنوع شود؛ اطلاعات و علمیت باید مشترک شود.
شهردار قم بیان کرد: شهروند الکترونیکی و شهر هوشمند باید آموزش ببیند؛ نهاد مسئول آموزش دهنده نیز باید مشخص شود؛ آموزش های لازم باید در یک فضای جدید شکل گیرد؛ ستادی که قرار است در این عرصه تشکیل شود، باید تقسیم وظیفه کند؛ آموزش، استفاده از مشترکات دستگاه ها و ظرفیت ها، مشخص شدن مسئولیت ها و جدول زمان بندی باید در این عرصه مشخص شود؛ در نشست بعدی باید این موضوعات پیگیری شود.
وی افزود: خوشبختانه حوزه در قسمت های مرتبط به آی تی ازدانشگاه ها جلو افتاده است؛ در عرصه های کاربری حوزه ما استفاده های خوبی از سیستم های دیتا دارد؛ شهرک علمی تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در توسعه شهر هوشمند دارد؛ مقالات برتر دانشگاهی باید از سوی نهادهای مسئول مورد حمایت واقع شود.
شهردار قم اظهارکرد: در شهرداری محدودیت بودجه ای برای فناوری اطلاعات و عرصه فرهنگی نداریم؛ درست است که دچار مشکل اقتصادی هستیم ولی اجازه نمی دهیم که این دو بخش دچار مشکل اقتصادی شود.
انتهای پیام

captcha