هفدهمین همایش «عمری با قرآن» برپا شد/ تجلیل از 6 قرآنی شهر تهران و 2 خانواده
کد خبر: 3719559
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰

هفدهمین همایش «عمری با قرآن» برپا شد/ تجلیل از 6 قرآنی شهر تهران و 2 خانواده

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ هفدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان حوزه قرآن شهر تهران، امشب، 11 خردادماه همراه با تجلیل از شش پیشکسوت قرآنی شهر تهران و با حضور خانواده شهید مدافع حرم، مرتضی کریمی و خانواده مرحوم عباس ولیزاده(خوشنویس قرآنی) برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران، جمعه، ۱۱ خردادماه با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و احمد مسجدجامعی از اعضای شورای شهر و دیگر پیشکسوتان و مدیران قرآنی و قرآنیان شهر تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن توسط هادی موحدامین، قاری بین المللی کشورمان آغاز و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
در ادامه عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان اجرای برنامه را عهده دار شد. سپس کلیپ یادی از شانزده دوره برپایی همایش عمری با قرآن با موضوع معرفی پیشکسوتان قرآنی این دوره ها به سمع و نظر حاضران در تالار ایوان شمس رسید.

فوری////هفدهمین همایش «عمری با قرآن» برپا شد/ تجلیل از 6 قرآنی شهر تهران و 2خانواده قرآنی/ بهره مندی جامعه پرسنل شهرداری تهران از آموزش های قرآنی
خیر مقدم علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن بخش دیگری از این مراسم معنوی بود. وی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: مراسم عمری با قرآن به منظور تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران است که در بخش های مختلف از آنها تجلیل به عمل می‌آید.
توپچی بیان کرد: بهانه دیگر برای برنامه امروز برگزاری سالگرد تأسیس سامانه ندای قرآن است.
وی عنوان کرد: این سامانه از سال گذشته به دلیل افزایش رقم، دچار اختلال شد و سپس از شماره 144 به 1440 تبدیل شد.
توپچی ادامه داد: امروز سالگرد بیستمین سال تأسیس سامانه ندای قرآن را جشن می گیریم و مراسم رونمایی از پوستر نیز انجام می شود.
رئیس فرهنگسرای قرآن اضافه کرد: امیدوارم با حمایت های رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری، مردم تهران بیش از پیش با این سامانه آشنا شوند.
وی در ادامه سخنانش از زحمات شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری تهران برای برپایی هرچه بهتر برنامه امروز تشکر و قدردانی کرد.
سپس محمدرضا حاتمی، رتبه نخست جشنواره تلاوت های مجلسی در مقطع زیر 16 سال به تلاوت آیاتی از کلام وحی پرداخت. بخش دیگر این مراسم همخوانی دو قطعه قرآنی توسط گروه تواشیح سبیل‌الرشاد بود. در ادامه کلیپی از خانواده شهید مدافع حرم مرتضی کریمی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.

فوری////هفدهمین همایش «عمری با قرآن» برپا شد/ تجلیل از 6 قرآنی شهر تهران و 2خانواده قرآنی/ بهره مندی جامعه پرسنل شهرداری تهران از آموزش های قرآنی
درادامه شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری ضمن خیر مقدم به فرهیختگان قرآنی حاضر در این مراسم، اظهار کرد: براساس حدیث نبوی «خيركم من تعلّم القرآن و علّمه» بهترین و خوبان امت افردی هستند که قرآن را فرا بگیرند و آن را به دیگران یاد دهند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه قرآن فعالیت‌های گوناگونی می‌توان انجام داد، ادامه داد: از جمله این کارها می توان به پژوهش های عمیق قرآنی و یا مباحثی که سازمان های دیگر عهده دار آن هستند، اما آنچه که شهرداری تهران باید در زمینه قرآن به آن بپردازد، اول جامعه پرسنل شهرداری تهران که حدود 70 هزار نفر است بتوانند از آموزش های قرآنی برخوردار باشند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تأکید کرد: همچنین مدیران شهری و تمامی خانواده بزرگ شهرداری با آموزش های صحیح و با آشنایی با مفاهیم قرآنی، رفتار قرآنی از خویش بروز دهند. به عنوان نمونه بیلبردهای جدید شهرداری در سطح شهر با نگاه جدیدی کلید واژه‌های قرآنی به شهروندان عرضه کرده است و گویی نهادینه کردن فرهنگ قرآنی را در نظر دارد.
وی ادامه داد: این همایش پیام دیگری نیز دارد و این است که تلاش می‌کنیم دو بالی که وظیفه فرهنگسازی در شهرداری تهران را عهده دار هستند با هم مراودت داشته باشند، چنانکه سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری مأموریت های متعددی دارد و دیگری معاونت اجتماعی ـ فرهنگی است که در این دوره تلاش می‌کنیم هرجا که امکان دارد فعالیت‌های مشترک انجام دهیم و از موازی کاری و اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کنیم که نمونه آن همایش تجلیل از پیشکسوتان حوزه قرآن بود که با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری و معاونت امور اجتماعی ـ فرهنگی است.
سپس سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع)، اظهار کرد: زیارت دوستان و همراهان موجب صفای دل و برکت می‌شود حتی اگر زمان این ملاقات اندک و کوتاه باشد. کلام امام(ع) عام است و چه برسد به اینکه در مجلسی حضور داریم که حاضران در آن حاملان قرآن هستند.

فوری////هفدهمین همایش «عمری با قرآن» برپا شد/ تجلیل از 6 قرآنی شهر تهران و 2خانواده قرآنی/ بهره مندی جامعه پرسنل شهرداری تهران از آموزش های قرآنی
وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در مقام اهل قرآن فرموده اند که اهل قرآن، اهل خدا هستند و این نشان دهنده میزان اهمیت این افراد است و یا در جای دیگر فرموده اند که حاملان قرآن و آنهایی که در جهت ترویج ارزش‌های قرآنی تلاش می‌کنند برترین و شایسته ترین بندگان خداوند در بهشت هستند.
اوحدی عنوان کرد: این نشان‌دهنده ارزشی است که خداوند به تمامی افرادی که در راه قرآن چه در عرصه آموزش، پژوهش و هنر و ... قرآنی گام می نهد، قرار داده است. سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری افتخار می‌کند که شانزده دوره همایش عمری با قرآن را در ماه مبارک رمضان برپا کرده و امسال توفیق پیدا کردیم با حمایت معاونت امور اجتماعی این همایش در شأن قرآنیان برگزار شود.
وی تصریح کرد: در سال جاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری برنامه متنوعی را با عنوان ستاد ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله 17 برنامه فراگیر و 80 برنامه در فرهنگسرای قرآن با مضمون قرآنی داشتیم.
اوحدی بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها برپایی «سفره‌های افطار ساده» به فرمایش مقام معظم رهبری در میدان امام حسین(ع) است که پیش از این مراسم جزء کامل قرآن تلاوت می‌شود که بیش از سه هزار و 500 نفر روزه‌دار میهمان افطاری ساده هستند که مسابقات قرآنی و برنامه های هنری قرآنی در کنار آن انجام می‌شود و با هزینه خیرین و خادمان قرآن برپا شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار این سفره افطاری ساده در شهر تهران رخ داد که امیدواریم در سطح کشور نیز شاهد برپایی آن باشیم، ادامه داد: همچنین مراسم «ستایش عاشقی» در باغ موزه دفاع مقدس و نمایش میدانی زنده «دریادلان» در پارک دانشجو از ساعت 21:30 تا 22:15 است که داستان 75 غواصی است که با دستان بسته اسیر شدند و با دستان بسته به شهادت رسیدند تا ما با دستان باز از حریم قرآن دفاع کنیم.
اوحدی گفت: دیگر برنامه در سالگرد رحلت امام راحل(ره) است. یکی برنامه فرهنگسرای امام در فرودگاه مهرآباد و فرهنگسرای روح الله در جماران و فرهنگسرای قدس در مسیر راهپیمایی روز قدس است.
در ادامه کلیپی به معرفی شش قرآنی پیشکسوت قرآنی شهر تهران پرداخت. سپس احمد مسجدجامعی از اعضای شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، اظهار کرد: امیدواریم این برنامه را بتوانیم در سال‌های آینده در سطوح وسیع تری داشته باشیم.
وی ادامه داد: این برنامه سال‌های سال است که برپا می‌شود، اما امروز با شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود و این شاید نوعی آموزه معنوی و ایمانی باشد و همه دست به دست هم دهیم و کار را به صورت یکپارچه برگزار کنیم. سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و معاونت فرهنگی ـ اجتماعی نخستین باری است که این برنامه را باهم برگزار می‌کنند. این نوع همدلی و همکاری است که می‌توان توفیق بیشتری داشت و علو معنوی پیدا کرد.
مسجدجامعی با تأکید بر اینکه در ذات فرهنگ ایران به گونه‌ای است که نمی‌توان کار قرآنی نکرد، اظهار کرد: هیچ دوره ای از تاریخ نبوده است که قرآن حرف اول را در فرهنگ این سرزمین نزده باشد. همه افتخار ایرانیان این است که بیشترین خدمت را به قرآن داشته‌اند حتی در دوره هایی که دوره‌های تاریک و سیاهی بوده است.
وی ادامه داد: جلسات قرآنی در تهران و یا جای جای ایران هستند که سالیان سال خدمت دارند، چون اساتید مرحوم سرهنگ حسن بیگلری، ابراهیم پورفرزیب(مولایی)، سرهنگ مسگرا و ... جلسات قرآنی که از دوره مشروطه تاکنون به صورت یکسره ادامه داشته است و همه قاریان بزرگ از متن و بطن آن به وجود آمده‌اند.

فوری////هفدهمین همایش «عمری با قرآن» برپا شد/ تجلیل از 6 قرآنی شهر تهران و 2خانواده قرآنی/ بهره مندی جامعه پرسنل شهرداری تهران از آموزش های قرآنی
مسجدجامعی با اشاره به برپایی مراسم گرامیداشت برای استاد مرحوم علی اربابی که حق بزرگی به گردن این نسل دارد، اظهار کرد: این نام ها همه در شرایط سخت و دشوار چراغ قرآن را روشن نگه داشته اند یعنی این سرزمین می طلبد که نام و مشی و روش و مکتب قرآن حتی در بدترین شرایط حضور داشته باشد.
در ادامه از شش پیشکسوت قرآنی شهر تهران چون آیت الله سیدهاشم رسولی محلاتی در بخش پژوهش، تفسیر و تألیف که پسر وی حجت الاسلام سیدحسین رسولی محلاتی حضور داشت، محمد انجم شعاع در بخش مدیر قرآنی، عباس امام جمعه در بخش قرائت و داوری، جمال شورجه در بخش هنر قرآنی حوزه سینما و تلویزیون، رضا ولیزاده در بخش هنر قرآنی، حوزه خوشنویسی و حوریه عقبایی به عنوان بانوی فعال قرآنی با اهدای هدایا، لوح سپاس و تندیس این دوره از همایش عمری با قرآن، تجلیل به عمل آمد.
در ادامه این مراسم نیز از خانواده شهید قرآنی مدافع حرم مرتضی کریمی و خانواده مرحوم عباس ولیزاده(خوشنویس قرآنی) با اهدای هدایا، لوح سپاس و تندیس این دوره از همایش عمری با قرآن تقدیر به عمل آمد.
یادآور می شود، همایش عمری با قرآن به همت فرهنگسرای قرآن و با حمایت های سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران همه ساله در نیمه ماه مبارک رمضان برپا می‌شود.
انتهای پیام

captcha