اصول حاکم بر سلوک معنوی امام علی(ع)/ایمان؛ ریشه سلوک معنوی
کد خبر: 3719639
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

اصول حاکم بر سلوک معنوی امام علی(ع)/ایمان؛ ریشه سلوک معنوی

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در اخلاص و دوری از ریا و تظاهر، پذیرش مسئولیت اجتماعی همراه با معنویت و جمع بین سیاست و دیانت را از اصولی دانست که سلوک معنوی امام علی(ع) بر آن استوار است و گفت: سلوک معنوی راه رسیدن به کمال و تنظیم کننده قوای وجودی انسان است.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به تبیین سلوک معنوی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: انسان در برابر شخصیت و عظمت برخی افراد مانند امام علی(ع) احساس ضعف و ناتوانی می‌کند.
وی با بیان این مطلب که شخصیت امام علی(ع) را نمی‌توان با معیارها و شاخص‌های معمولی مورد ارزیابی قرار داد، عنوان کرد: امام علی(ع) مربوط به تمام زمان‌هاو مکان‌هاست و هرچه زمان بگذرد عظمت شخصیت آن حضرت بیشتر آشکار می‌شود.

علی(ع)؛ سررشته هر فضیلت

آیت‌الله میرعمادی امام علی(ع) را سررشته هر فضیلت ذکر کرد و با بیان این‌که ما به سلوک معنوی آن حضرت محتاجیم، به ضرورت بیان شخصیت امام علی(ع) برای جامعه اشاره و افزود: مولای متقیان، معیار هدایت و راه نجات است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان، سلوک معنوی امام علی(ع) را یکی‌از ابعاد شخصیتی ایشان عنوان کرد و گفت: سلوک معنوی راه رسیدن به کمال و تنظیم کننده قوای وجودی انسان است.

سلوک معنوی بر پایه یقین استوار است

امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که امام علی(ع) دنیا را مذمت می‌کرد اما از دنیا برای آخرت بهره می‌برد، سلوک معنوی را داشتن خط فکری و عملی ثابت برشمرد و گفت: ریشه سلوک معنوی ایمان است کمااینکه سلوک معنوی بر پایه یقین استوار است.
وی با ذکر این مطلب که خدا را با شهود قلبی می‌توان دید، خاطرنشان کرد: در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که من به هر چیزی نگاه کردم، قبلش خدا را دیدم، با او خدا را دیده، در او خدا را دیدم و بعدش هم خدا را نگریستم.

آن‌چه به امیرالمومنین(ع) عظمت داد اخلاص بود

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که همه چیز جلوه حسن و جمال معشوق ابدی است، به اصولی اشاره کرد که سلوک معنوی امام علی(ع) بر آن استوار است و گفت: اصل اول سلوک معنوی امام علی(ع) اخلاص است، کمااینکه آن‌چه به امیرالمومنین(ع) عظمت داد اخلاص بود زیرا امام علی(ع) از تظاهر و ریا به‌دور بوده و باید از علی(ع) اخلاص در معنویت را آموخت.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان پذیرش مسئولیت همراه با معنویت را از دیگر اصولی دانست که سلوک معنوی امام علی(ع) بر آن استوار بود و افزود: خیلی از افرادی‌که سلوک معنوی دارند از جامعه گریزانند اما امام علی(ع) این‌چنین نبود.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که سلوک معنوی ریشه‌اش ایمان و یقین است و خدا را به‌وسیله شهود قلبی و باطنی می‎توان دید، ادامه داد: سلوک معنوی امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «من به هر چیزی که نگاه کردم قبلش خدا را دیدم با او خدا را دیدم و در او خدا را دیدم بعدش هم خدا را دیدم» کمااینکه این حدیث فهمش برای کسانی میسر است که دارای سلوک معنوی باشند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: اصل سوم سلوک معنوی امام علی(ع) جمع بین سیاست و دیانت و دین و دنیا بود، به طوری‌که آن حضرت هم بیل می‌زد و هم نماز می‌خواند، علی هم در بطن سیاست بود هم سلوک معنوی داشت.

انتهای پیام

captcha