برگزاری میزگرد بررسی آثار قیام ۱۵ خرداد در پیروزی نهضت امام (ره) در دانشگاه ارومیه
کد خبر: 3720035
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

برگزاری میزگرد بررسی آثار قیام ۱۵ خرداد در پیروزی نهضت امام (ره) در دانشگاه ارومیه

گروه فرهنگی - به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی میزگرد بررسی آثار قیام ۱۵ خرداد در پیروزی نهضت امام (ره) در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

میزگرد بررسی آثار قیام 15 خرداد در پیروزی نهضت امام (ره) در دانشگاه ارومیه برگزار شد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی در این نشست که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: قیام 15 خرداد زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را بوجود آورد و پایه و زیرساخت پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.
این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه اظهار کرد: روز 15 خرداد از جمله ایام خداوند است چرا که اتفاقی در آن به وقوع پیوست که در سایه آن انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
وی با بیان اینکه ماهیت قیام و انقلاب با هم تفاوت دارد، افزود: هدف از قیام تغییر ساختار نیست بلکه تغییر در مدیریت هاست ولی انقلاب جایگزین می کند همانگونه که انقلاب ایران رژیم ستم شاهی را از میان برداشت و جمهوری اسلامی را جایگزین نمود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: قیام 15 خرداد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران به وجود آورد و زمینه های پیروزی انقلاب را فراهم نمود و قیامی مستمر بود که در نهایت به پیروزی انقلاب در سال 1357 منجر گردید.
وی به سخنان امام خمینی (ره) در خصوص قیام 15 خرداد اشاره کرد و گفت: همانگونه که امام راحل فرمودند قیام 15 خرداد اسطوره قدرت ستم شاهی را درهم شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد.
رئیس حوزه های علمیه آذربایجان غربی افزود: مبارزه با فرهنگ مذهبی ایران و اسلام زدایی از جمله طرح های اصلی آمریکا برای پیاده سازی در کشور بود که در همین راستا مردم به رهبری امام خمینی (ره) اعتراض نموده و انقلاب سفید نیز با نام انقلاب شاه و مردم در ادامه این قضایا شکل گرفت.
وی گفت: جدایی دین از سیاست، ارائه مکتب های پوشالی، ایجاد خوباختگی فرهنگی و ناامیدی از فرهنگ اسلامی، محو معنویت از جامعه، اشاعه فرهنگ غربی در کشور، پاشیدن بذر نفاق میان مردم و ترویج فساد و بی بند و باری سرلوحه اقدامات رژیم پهلوی بود که همه اینها در راستای تبعیت و وابستگی شاه به آمریکا صورت می گرفت.
این مقام مسئول نقش روحانیت را در وقوع قیام خونین 15 خرداد بسیار تاثیرگذار دانست و ادامه داد: خواستگاه قیام 15 حرداد از جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران بود و امروزه در صدد این هستند که نقش روحانیت را تخریب نموده و از میان بردارند.
رئیس حوزه های علمیه آذربایجان غربی یادآور شد: از جمله نتایج قیام 15 خرداد، افزایش رشد سیاسی روحانیت شیعه، الگو قرارگیری مذهب برای مبارزه، آگاهی توده مردم، افشای چهره ریاکار شاه و رژیم پهلوی، روشن شدن ماهیت گروههای سیاسی و لیبرال و تثبیت رهبری امام خمینی (ره) در 15 خرداد بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه تبیین نظریه ولایت فقیه از جمله نتایج پررنگ قیام 15 خرداد بود، تصریح کرد: امام خمینی (ره) پس از قیام 15 خرداد به عراق تبعید شده و در آنجا نظریه ولایت فقیه را تبیین نموده و اساس جمهوری اسلامی را پی ریزی کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه تاکید کرد: امروزه نوک پیکان دشمن نیز به سمت اصل ولایت فقیه است و همانگونه که در فتنه سال 88 نیز شاهد بودیم به اصل ولایت فقیه اعتراض داشته و اهانت نمودند.
این مقام مسئول به سخنان دانشمند و پژوهشگر ژاپنی فوکویاما نیز اشاره کرد و گفت: این دانشمند در یک سخنرانی گفته بود که اگر کسی بخواهد اسلام را تصرف کند باید تشیع را در هم بشکند و تشیع دو بال سبز و سرخ دارد که بال سرخ آن عاشورا و بال سبز مهدویت است.
وی ادامه داد: امروزه شاهد برخی هجمه ها در بحث اعتقادات آخرالزمانی هستیم و هدفشان صرفا از میان برداشتن تشیع و باورهای مهدویت است ولی ما سپری به نام ولایت فقیه داریم و تا زمانی که ولایت فقیه وجود دارد عاشورا و مهدویت نیز وجود دارد.
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی اظهار کرد: اکنون شاهدیم که 80 درصد تبلیغات از سوی دشمن علیه تخریب روحانیت و بخصوص مقام معظم رهبری است و در این راه میلیاردها هزینه صرف می کنند ولی تدابیر شخص رهبری و جانفشانی های شهدای مدافع حرم اجازه نداده است و نخواهد داد که جنگ به داخل ایران اسلامی کشیده شود و همه اینها در سایه قدرت دینی، مذهبی و مکتبی ولایت فقیه به وقوع پیوسته است.
استبداد و خفقان سیاسی در کشور موجب قیام مردم در 15 خرداد شد
همچنین دکتر عاقلی رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه استبداد و خفقان سیاسی در کشور موجب قیام مردم در 15 خرداد شد، گفت: سیاست ها و برنامه های ضداسلامی نظام پهلوی نیز از جمله زمینه های اصلی شکل گیری قیام 15 خرداد بود.
وی افزود: برنامه های ضداسلامی رژیم پهلوی تاثیر بسزایی در خشمگین نمودن مردم و قیام خونین 15 خرداد داشت که همه این برنامه ها به خاطر وابستگی شدید محمدرضا پهلوی به آمریکا بود.
دکتر عاقلی گفت: کندی رئیس جمهور وقت آمریکا در آن زمان درصدد ایجاد تحولاتی در ایران بود تا جایگاه رژیم پهلوی را تثبیت نموده و اسلام را متزلزل کند و در این راستا نیز لایحه انحمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341 به تصویب رسید و همچنین اسلامیت و رسمی بودن دین اسلام از قانون کشور حذف شد.
عاقلی ادامه داد: اسم مبارک قرآن نیز از قانون قسم خوردن نمایندگان حذف شد و به جای آن واژه کتاب مقدس یا کتاب آسمانی را به کار بردند و به این طریق بود که راه به قدرت رسیدن بهائیت را از نظر حقوقی و قانونی در ایران باز کردند.
وی گفت: امام خمینی (ره) در این خصوص تلگرافی به شاه زدند و مخالغت مراجع و علما را با این لایجه عنوان نمودند و لغو فوری آن را درخواست کردند که شاه با بی اعتنایی و پاسخ های سطحی به تلگراف علما از این ماجرا عبور نموده و موجبات خشم علما را فراهم کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی یادآور شد: امام خمینی (ره) ساکت ننشست و سخنرانی و اصلاحیه هایی برای شخصیت های منطقه ای و مردم بر علیه رژیم پهلوی صادر کرد و موجب لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در آذر ماه 1341 شد.
وی اظهار کرد: از دیگر برنامه ها و سیاست های ضداسلامی نظام پهلوی اصول شش گانه انقلاب سفید بود که در این راستا اصلاحات اراضی و الغای رژیم ارباب رعیتی، ملی کردن جنگل ها و مراتع، فروش سهام کارخانجات دولتی، سهیم کردن کارگران در سود کارخانه ها، اصلاح قانون انتخابات و ایجاد سپاه دانش شکل گرفت.
دکتر عاقلی در خصوص مخالفت امام خمینی (ره) با انقلاب سفید نیز اظهار کرد: امام خمینی (ره) در راستای مخالفت با رفراندوم و انقلاب سفید دستور داد که بازار تهران تعطیل شده و کسبه با سردادن شعار علیه رفراندوم تظاهرات کنند.
این مقام مسئول گفت: شاه روحانیت را ارتجاع سیاه و بدتر از ارتجاع سرخ عنوان کرد و نهایتا در 6 بهمن ماه 41 رفراندوم انجام شده و به تصویب رسید.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: زمینه های شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 نیز نشات گرفته از قیام 15 خرداد 1342 می باشد که قیامی مردمی و خودجوش بوده و رهبری منحصر بفرد و بی نظیر امام و مطرح شدن اسلام در آن تاثیر بسزایی داشت.
لازم به ذکر است جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.
انتهای پیام

captcha