نفس صنعت پوشاک به شماره افتاده/ چالش جداسازی عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3720325
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
نگاهی به بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن در ساعاتی پایانی کار نمایشگاه؛

نفس صنعت پوشاک به شماره افتاده/ چالش جداسازی عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن

گروه جامعه ــ بخش عفاف و حجاب بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سالنی مجزا و خارج از شبستان مصلی برپا شده است که این خود موجب شده تا نه تنها اطلاع رسانی خوبی در این زمینه نشود بلکه به دلیل مسافت طولانی آن با نمایشگاه بر روی فروش تولیدکنندگان تأثیر گذارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ برپایی بخش عفاف و حجاب چندین سال است که پا به پای نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان میزبان مردم است و توانسته در این مدت جایگاه خوبی را بین مردم داشته باشد. هر چند هر ساله برپایی این بخش با فراز و فرودهایی روبرو است ولی چون هدف و رسالتش ترویج حجاب فاطمی است، همه را پشت سر گذاشته و در راستای خدمت رسانی به مردم قدم برمی دارد.

نفس صنعت پوشاک ایرانی به شماره افتاده است/ سود و زیان تفکیک بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن/ استقبال خوب مردم از کالای ایرانی/ کالای ایرانی آری جنس خارجی نه/پافشاری تولیدکنندگان بر عرضه کالای ایرانی
امسال همچون سال های پیش، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم جایگاهی را در اختیار عرضه کنندگان محصولات عفاف و حجاب گذاشته تا داشته هایشان را به مردم ارائه دهند ولی مکانی که برای این مهم تعبیه شده است خیلی باب میل و مورد توجه غرفه داران نبود و گلایه هایی مبنی بر دور بودن مکان برپایی بخش عفاف و حجاب با شبستان محل اصلی نمایشگاه قرآن را از سوی فروشندگان محصولات حجاب مطرح کرد.
در همین راستا گفتگویی با اسدالله سلیمانی، مدیرعامل حجاب گستر و مجری طرح فردوس داشته ایم تا از معایب و مزایا این تفکیک غرفه حجاب و عفاف و نمایشگاه قرآن برایمان بگوید.
سلیمانی در ابتدا با اشاره به اینکه امسال در بخش عفاف و حجاب از نظر غرفه سازی و زحماتی که برگزارکنندگان در این زمینه داشتند بی نظیر جلوه کردیم، اظهار کرد: اما در ارتباط با تبلیغات پیرامونی بالاخص مصلی خیلی ضعیف عمل شد و حتی در شبستان یک بنر با محتوای برپایی بخش عفاف و حجاب تعبیه نشده بود و حتی در رسانه های جمعی هم تبلیغات خوبی در این زمینه نشده بود.
وی ادامه داد: تمامی این مسائل در کنار این مسئله که چند روز با وجود استقبال فراوان مردم از این بخش کم بود موجب شد تا غرفه داران متضرر شوند و این موضوع برای عرضه کنندگان محصولات عفاف و حجاب که در واقع از حمایت ویژه نهادی برخوردار نیستند و در طول سال جایگاهی برای عرضه محصولاتشان ندارند همین نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی بود تا در راستای اهدافشان پیش روند و در واقع باید بگویم عرضه کنندگان حجاب بعد از خدا امیدشان به این نمایشگاه قرآن است.
مدیرعامل حجاب گستر با بیان اینکه با توجه به هزینه ای که غرفه داران متحمل شده اند، اظهار کرد: با این مسائلی که پیش آمده قطعا غرفه داران راضی از این نمایشگاه بیرون نخواهند رفت.
سلیمانی در ادامه از تفکیک نمایشگاه قرآن از بخش عفاف و حجاب گفت و افزود: به نظر بنده جدا شدن این دو بخش از هم نه تنها حسنی ندارد بلکه سراسر ضرر است چرا که کسانی که به نمایشگاه قرآن می آیند عموما جامعه مذهبی مردم تهران هستند و خیلی ازآنها به دنبال محصولات حجاب هستند و این تفکیک موجب شده تا خیلی از افراد از مکان برپایی بخش عفاف و حجاب آگاهی نداشته و نتوانند به هدف خود که خرید محصولات حجاب هست، برسند.
وی اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که حجاب و عفاف از نمایشگاه قرآن جدا نیست. مگر حجاب می تواند از نمایشگاه قرآن جدا باشد؟ در قرآن کریم چندین آیه با مضمون حجاب داریم؛ در واقع فعالیت در حوزه حجاب و عفاف فعالیت فرهنگی و قرآنی است و ما اینجا نیامده ایم که محصولات چینی بفروشیم و هدف ما ارائه محصولات ایرانی از جمله چادر، مقنعه، ساق دست و غیره و...است. من متعجب هستم از مسئولان مصلی که امسال با این کارشان هم برای فروشندگان دردسرساز شدند و هم مردم را در صرف زمان برای خرید دچار مساله کردند. اگر امسال نیز چون سال های قبل این ادغام وجود داشت هم مردم و هم فروشندگان سود کرده بودیم.

نفس صنعت پوشاک ایرانی به شماره افتاده است/ سود و زیان تفکیک بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن/ استقبال خوب مردم از کالای ایرانی/ کالای ایرانی آری جنس خارجی نه/پافشاری تولیدکنندگان بر عرضه کالای ایرانی
مدیرعامل حجاب گستر در ادامه افزود: در حالت کلی محصولات ایرانی مظلوم واقع شده اند و به دلیل نبود امکانات اولیه چون ماشین آلات، سخت افزار با مشکلاتی روبرو شده است و در واقعا با مقایسه با کشورهای همجوار چون ترکیه که از لحاظ مالیات، بیمه و تسهیلات بانکی در رفاه هستند، در حقشان اجحاف شده است.
سلیمانی با اشاره به اینکه هنوز پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی آن اتفاق شایسته ای که باید، برای کالای ایرانی رخ نداده است، اظهار کرد: ما چون مواد اولیه گران قیمت داریم و از طرفی دیگر به ماشین آلات روز مجهز نشده ایم باعث شده تا در این 40 سال بازار ما توسط دیگر کشوها اشغال شود و خیلی سخت است که ما بتوانیم این بازار را از رقبای خود پس گیریم و همه این رخدادها نیازمند آن است که مسئولان؛ تولیدکنندگان را حمایت اصولی کنند نه اینکه با وام های 28 یا 32 درصدی و مالیات های کلان تولید کالای ایرانی را تقویت کنند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه از تولیدکنندگان حمایت شد باید مرزها را ببنیدم تا محصولات خارجی وارد کشور نشوند و طبق گفته مقام معظم رهبری باید به چیزهایی که داریم بهای کافی دهیم. در زمینه پوشاک نیز ما از کشوری چون ترکیه پایین تر نیستیم ولی چون مدام کالای ایرانی را بی کیفیت می شمارند موجب شده تا عرضه کنندگان کالای ایرانی برای فروش محصولاتشان با برندهای خارجی آنها را عرضه کنند.
سلیمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در نبردی نابرابر با دیگر کشورها در زمینه تولید کالای ایرانی هستیم، اظهار کرد: اما همه اینها موجب نمی شود که ما به محصولاتمان عرق ملی نداشته باشیم و داریم افرادی که در همین نمایشگاه عفاف و حجاب وقتی می بینند کالای خارجی به فروش می رسد به ما گلایه می کنند.
وی داشتن زیرساخت های مناسب برای تولیدات داخلی را مهم دانست و ادامه داد: باید در کنار آموزش مناسب در این زمینه نیز مواد اولیه خوبی هم داشته باشیم و در این زمینه دولت چاره ای جز حمایت ندارد چرا که اگر اشتغال کشورمان درست نشود و جوان ها مشغول به کار نشوند حتی اگر امام زمان(عج) هم ظهور کنند ممکلت اداره نمی شود.
مدیرعامل حجاب گستر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مسائل مختلفی چون تهاجم فرهنگی و حجاب اظهار کرد: ایشان صحبت های زیادی در این باره داشته اند و حتی امسال نیز درباره کالای ایرانی مواردی را فرمودند که اگر به آنها توجه نکنیم قطعا ضرر خواهیم کرد.
سلیمانی به صنعت نساجی و اینکه از 23، 24 کارخانه ای که تحت نظر بنیاد مستضعفان فعالیت می کرد، تنها 2 کارخانه باقی مانده است، افزود: درست است که در برخی موارد کالای ایرانی از کیفیت معقولی برخوردار نیست ولی چه خوب است چند سالی صبر پیشه کنیم تا کیفیت ما هم به پای کالای خارجی برسد.
وی اظهار کرد: ما اگر می خواهیم با کشورهای خارجی از طریق پوشاک رقابت داشته باشیم باید ابتدا مرزها را بسته و در ادامه از تولیدکنندگان داخلی حمایت ویژه ای داشته باشیم.
مدیرعامل حجاب گستر با بیان اینکه دولت باید صنعت پوشاک را حمایت کند چرا که این صنعت نفس های آخرش را می کشد، افزود: شما امروزه هر پیک موتوری را که در خیابان مشاهده می کنید روزی خیاط بوده و به دلیل نبود پشتوانه مالی الان پیک موتوری شده است و اگر ما بخواهیم آنها را دوباره آموزش بدهیم تا به کار قبلیشان برگردند باید هزینه زیاد و زمان طولانی را صرف کنیم ولی این کار ارزش دارد چرا که همه اینها سرمایه های مملکت هستند.
سلیمانی در پایان از مسئولان تقاضا کرد تا به داد تولید پوشاک برسد، همانطور که در زمینه فرش خوش درخشیده ایم و این مهم نشأت گرفته از خلاقیت فرشبافان مملکتمان است چه خوب است در پوشاک یاریگر عرضه کنندگان و تولید کنندگان باشیم.
در ادامه این گزارش پای صحبت های تعدادی از غرفه داران بخش عفاف و حجاب نشسته ایم تا از نحوه برگزاری این بخش در نمایشگاه بیست و ششم آگاه شویم.
 صفورا جعفریان دهکری، مسئول غرفه نساجی حجاب شهرکرد؛ ما برای دومین سال است که افتخار حضور در این بخش از نمایشگاه را داریم و چیزی که در نمایشگاه امسال ناراحت کننده است این بود که خیلی از مردم به علت نبود تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق در این زمینه از وجود چنین بخشی در نمایشگاه قرآن بی اطلاع هستند.
در واقع این تفکیک نمایشگاه قرآن و بخش عفاف و حجاب یک حسن دارد و یک عیب، حسنش این است که کسانی که اطلاع قبلی دارند که چنین غرفه ای است مستقیم به این بخش می آیند و عیبش این است که مردمی که به بخش نمایشگاه می آیند به دلیل بعد مسافت دیگر رمقی برایش نمی ماند تا به این مکان سر بزند.
در  آخر از مسئولان درخواست دارم تا از بحث حجاب در جامعه بیش از این حمایت و در این زمینه تبیلغ بیشتری داشته باشند.

نفس صنعت پوشاک ایرانی به شماره افتاده است/ سود و زیان تفکیک بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن/ استقبال خوب مردم از کالای ایرانی/ کالای ایرانی آری جنس خارجی نه/پافشاری تولیدکنندگان بر عرضه کالای ایرانی
خانم عرفانی، مسئول غرفه حجاب گستر؛ با تفکیکی که امسال در بخش عفاف و حجاب و بخش های دیگر نمایشگاه قرآن شده بود موجب شد تا خیلی ها از این که بخش عفاف و حجابی هم هست اطلاع نداشته باشند و پس از بازدید از شبستان مصلی محل اصلی برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن و خرید از مصلی بیرون روند و از بخش عفاف و حجاب بازدید نکنند.
تمامی این موارد موجب تا نبود اطلاع رسانی صحیح به روی فروش محصولات ما هم تأثیر زیادی بگذارد و امسال نسبت به سال های گذشته فروش خوبی نداشته باشیم.
منصوره کریمی، گروه تولیدی کوثر؛ جدا شدن بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه در واقع برای ضرری را برای ما نداشت و در واقع این بخش نمایشگاهی بود که متضرر شد و موجب شد تا کسانی که صرفا برای تهیه ملزومات حجاب آمده بودند دیگر از بخش اصلی نمایشگاه قرآن بازدید و خریدی نداشته باشند.
اصلا به نظر بنده مسئولان مصلی امام خمینی(ره) با بحث حجاب مشکل دارند چرا که چندین سال پیش نمایشگاه 25 روزه و سال های بعد کم کم از زمان برپایی آن کم کردند و به تبع آن بخش عفاف و حجاب هم آنطور که باید و شاید نتوانست خوب ظاهر شود.
حمایت مردم از کالای ایرانی خود نقطه مثبت این دوره از نمایشگاه قرآن بود چرا که مردم یقین پیدا کرده اند که با حمایت از کالای ایرانی در واقع از جوانان و اشتغال سرزمین خود حمایت می کنند.
در پایان از مسئولان عاجزانه درخواست دارم تا به تولیدکنندگان کشور خود بیش از پیش رسیدگی کنند تا از این طریق کمتر به دیگر کشورها سود رسانیم.

نفس صنعت پوشاک ایرانی به شماره افتاده است/ سود و زیان تفکیک بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن/ استقبال خوب مردم از کالای ایرانی/ کالای ایرانی آری جنس خارجی نه/پافشاری تولیدکنندگان بر عرضه کالای ایرانی
مرضیه خسروی، غرفه عفیف؛ تفکیک این دو بخش از یکدیگر باعث می شود تا هدف گذاری بازدیدکننده درست صورت گیرد هرچند پیش از این زمانی که بازدید کننده به نمایشگاه قرآن می آمد در کنار خرید و از غرفه های نمایشگاه به بخش عفاف و حجاب هم سری می زد ولی این روش امسال موجب شده تا مردم بنا به خواسته هایشان به مصلی بیایند.
اطلاع رسانی برپایی بخش عفاف و حجاب امسال اصلا مناسب نبود حتی ما غرفه داران نیز خود از ساعات برپایی نمایشگاه با خبر نبودیم که این خود در کارمان اختلال ایجاد می کرد.
چه خوب است تا مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن هدف گذاری بهتری داشته باشند و در انتخاب غرفه داران بخش عفاف و حجاب به دنبال کسانی باشند که هدف اصلی شان ترویج فرهنگ حجاب است.
در همین جا از مسئولان تقاضا دارم تا تولیدکنندگان خرده پا را بیشتر دریابند چراکه این ها هزینه کافی برای راه اندازی غرفه ای با شکل و شمایل جذاب را ندارد.
نیک سیرت، مسئول غرفه توسعه حریر؛ این جداسازی  بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه قرآن تماما برای ما عرضه کنندگان ملزومات حجاب ضرر بوده است چرا که مردم پس از دیدن نمایشگاه و بازدید از غرفه های متفاوت آن دیگر نه فرصت و نه حوصله بازدید از این بخش را ندارد.
با توجه به اینکه ما امسال در نمایشگاه با شعار سال که حمایت از کالای ایرانی بود پیش رفتیم ولی متأسفانه مردم همچنان به دنبال کالای خارجی بودند که این خود تأسف  بار است.
سیدعلی میراحمدی، فروشنده پارچه چادری غرفه حجاب گستر؛ این تفکیکی که امسال صورت گرفت سراسر برای ما فروشندگان ضرر بود چراکه مردمی که از نمایشگاه قرآن بازدید می کنند به علت روزه دار بودن و مسافت طولانی که مابین این دو بخش است دیگر رمقی برای بازدید از بخش عفاف و حجاب ندارند.
نبود تبلیغات و اطلاع رسانی برای بخش عفاف و حجاب و تفکیک این دو بخش دست به دست هم داد تا امسال ما نسبت به سال گذشته 80 درصد افت کند.
ما مشتریانی داریم که به دنبال جنس خارجی هستند و وقتی علت این درخواست آنها را جویا می شویم می گویند جنس ایرانی نسبت به جنس خارجی کیفیت لازم را ندارد که باید صادقانه گفت که حرفشان درست است.
سید احمد محسنی از غرفه داران بخش عفاف و حجاب؛ با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز بر حمایت از کالای ایرانی تأکید کرده اند چه خوب است که این را آویزه گوشمان کنیم و از تولیدکنندگان کالای ایرانی حمایت ویژه ای کنیم.
درخواستم از مسئولان این است که با اختصاص وام به تولید پارچه داخلی و تولید ملی کمک کنند.
ملیحه قلعه قوند، مسئول غرفه طوبی؛ از نظر بنده اگر غرفه های حجاب و عفاف با بخش نمایشگاهی ادغام شود خیلی بهتر است چراکه به دلیل وجود راهروهای متفاوت مردم خسته و حوصله بازدید از تمامی غرفه ها را ندارند.
نکته ای که امسال قابل توجه است این است که امسال یک محوطه بزرگی مابین دو تا سالن برپایی بخش عفاف و حجاب است که بازدیدکنندگان وقتی به این منطقه می رسند به گمان اینکه به پایان رسیده محل را ترک می کنند و از دیگر غرفه ها بازدید نمی کنند که این خود در فروش ما تأثیر زیادی دارد .
اکبر قلعه قوند؛ مسئول بخش طرح ملی نذر حجاب؛ ما برای دومین سال است که این نذر و طرح را در نمایشگاه برپا می کنیم و امسال به دلیل نبود تبلیغات کافی استقبال مردم خیلی کم شده است. البته باید این نکته را یادآور کنم که تفکیک بخش نمایشگاهی از عفاف و حجاب به نفع ما شده چرا که بانوانی که هدفشان تهیه چادر است و خواستار همراهی ما در این طرح معنوی هستند مستقیما به این بخش مراجعه می کنند.
در پایان گفت و گویی کوتاه با بانوان هنرمند و خیاط بخش دوخت چادر رایگان داشتیم که تقدمیتان می شود.
لاله حسن زاده شهریور، برشکار بخش دوخت رایگان چادر؛ از اطلاع رسانی خوبی که در این رابطه و دوخت رایگان چادر از سوی رسانه ها شده کمال تشکر را داشت و از اتفاقات خوبی که در این مسیر با آنها برخود داشته برایمان گفت.
چند روز پیش خانم جوانی که چادری هم نبود به ما مراجعه و درخواست کرد تا برایش چادری را برش بدوزیم و دلیل این کارش را خوابی که دیده بود بیان کرد، گفت چند شب پیش خوابی دیدم که در آن خواب من در محوطه ای بزرگ بود و به من گفته شد برو فلان جا  و بده برایت چادری دوخته و به سر کنی، همین شد تا تصمیم بگیرم از این به بعد چادر به سر کنم.
فاطمه سلحشورزاده، از استان گلستان؛ من سال گذشته از طریق دوستم با این طرح آشنا شدم و از ایشان خواستم که برای نمایشگاه امسال من را ثبت نام کند و خداوند را شاکرم که در این طرح معنوی شرکت کرده ام و با توجه به اینکه از راه دوری آمده ام ولی چون عشق به این کار دارم و مردم در قبال دوخت چادرشان دعای خیر در حقم می کنند اصلا احساس غربت نمی کنم.
در اینجا اتفاقاتی می افتد که حال ما را خوب می کند یکی ازآن موارد دختر دانشجویی بود که در زمانی که با مادرش برای دوخت رایگان چادر آمده بود به چهره اش نگاهی کردم و گفتم تو واقعا چادری هستی و می خواهی چادر به سر کنی؟ گفت واقعیتش را بخواهید وقتی دیدم همه به این قسمت مراجعه و چادر میدوزند من هم ترغیب شدم چادری بدوزم و به خودم گفتم حالا که دانشجو هستم چه خوب است که دانشجوی چادری باشم.
صباغ صالحانی، از دیگر برشکاران بخش دوخت رایگان چادر؛ ما هر روز با نام و ذکر حضرت زهرا(س) شروع به کار می کنیم و با قرائت سوره کوثر پارچه ها را برش می زنیم و این خود موجی می شود تا انرژی مثبتی به ما القا شود و با توجه به اینکه روزانه 300 تا 350 چادر را برش می زنیم تحت هیچ شرایطی خسته نمی شویم و همه اینها نشأت گرفته از دعای خیر مردم است.


گزارش از مریم علئی
انتهای پیام

captcha