ریشه اختلافات در جامعه القائات شیطانی است
کد خبر: 3720418
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

ریشه اختلافات در جامعه القائات شیطانی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانیقم - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن تأکید بر لزوم تقویت اعتقادات دینی افراد در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: ریشه اختلافات در جامعه القائات شیطانی است.

 ریشه اختلافات در جامعه القائات شیطانی است

به گزارش ایکنا از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، سحرگاه دوشنبه طی سخنانی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در تکیه حاج سید حسن قم با اشاره به این که دشمن اصلی آدمی، شیطان است، اظهار داشت: اگر ما یک لحظه از یاد خدا و طاعت او غفلت کنیم و مراقب اعمال و گفتار و رفتارمان نباشیم، باید بدانیم که شیطان همیشه در کمین است و دست از گمراهی ما برنمی دارد.
وی افزود: همان طور که شیطان با وسوسه‌های خود، زمینه‌ای فراهم کرد که آدم و حوا از بهشت خاص بیرون شوند، ما نیز اگر مراقب نباشیم و دچار غفلت شویم، از سعادتمندی دنیا و آخرت محروم می‌شویم و آن وقت است که خسرالدنیا و الاخره خواهیم شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: اگر انسان نزدیک گناه هم شود چه بسا در دام آن بیفتد و لذا باید همه عمر مراقب باشیم که حتی نزدیک گناه هم نشویم و اگر دچار معصیت شدیم سریع راه توبه را پی گرفته و از خدای متعال استغفار بطلبیم و دیگر مرتکب گناه نشویم.
وی گفت: اگر بوی گناه و معصیت از جلسه‌ای یا مالی یا کلامی به مشام می‌رسد، باید خود را از آن جدا کنیم و بدانیم که شیطان با خطوات و گام‌های خود به ما نزدیک شده و کار خویش را به پیش می‌برد.
شیطان، قدم به قدم پیش می‌آید
وی اضافه کرد: در واقع کار شیطان این است که ما را یکباره سر سفره گناه و معصیت نمی‌برد، بلکه برنامه اصلی شیطان این است که تدریجی و قدم به قدم پیش می‌رود.
آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که مثلاً برخی افراد و خانواده‌ها به بهانه عروسی فرزندان خود دچار تجملات و ریخت و پاش و یا خدای ناکرده گناه و معصیت می‌شوند و پیش خود توجیه می‌کنند که مثلاً یک شب که هزار شب نمی‌شود و از این دست مسائل و حال آن که این‌ها القائات شیطان است که قدم به قدم وارد می‌شود و انسان را از مسیر صحیح دور می‌کند.
وی گفت: گاهی اوقات هم انسان برخی اعمال اشتباه و گناه ما را طوری زینت می‌دهد که به خیال خود آن‌ها را توجیه می‌کنیم، ضمن آن که برای هر قشر و صنفی نیز از راه خودش وارد می‌شود و حتی برای اهل علم و دین نیز برنامه‌های خاصی دارد تا آن‌ها را هم از مسیر عبادت خدا منحرف سازد.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به برخی تعابیر قرآن کریم درباره شیطان و ماهیت آن بیان داشت: نباید این گونه فکر کرد که شیطان از ما دور است بلکه شیطان تنها از معصومین دور است و لذا هر لحظه به دور انسان‌ها و زندگی آن‌ها می‌چرخد و برنامه می‌چیند.
بیانی تکان دهنده از مرحوم آیت الله العظمی فاضل
وی در ادامه گفت: مرحوم والد ما حضرت آیت الله فاضل لنکرانی می‌فرمود، شیطان حتی از مرجع تقلید هم مأیوس نیست و به سراغ او هم می‌رود، منتهای مراتب شیوه و روش کارش در این خصوص با مردم عادی فرق می‌کند؛ در هر صورت آنچه قابل توجه است این که شیطان هیچ گاه از منحرف کردن و وسوسه کردن انسان‌ها خسته نمی‌شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین افزود: در چند جای قرآن کریم به خطوات شیطانی اشاره شده و به ما گفته‌اند که از خطوات شیطان پیروی نکنید چرا که شیطان و هوای نفس شما را به سمت معصیت و شهوات سوق می‌دهند.
وی بیان داشت: این همه تأکید به خاطر آن است که بدانیم و آگاه باشیم که از ارتکاب هر گناه و معصیتی چه قولی و چه فعلی، چه کوچک و چه بزرگ باید بپرهیزیم.
شیوه شیطان برای فریب نسل جوان
وی گفت: گاهی شیطان به عنوان مثال به سراغ یک جوان می‌رود و به او چنین القا می‌کند که تو جوان هستی و هنوز فرصت توبه داری و خدا هم بخشنده است و حال اگر یک نگاه کوچک به نامحرم کنی یا فلان فیلم و کلیپ مبتذل و مستهجن را ببینی، مشکلی ایجاد نمی‌شود و حال آن که باید آگاه باشیم شاید همین گناهان به ظاهر کوچک، زمینه غضب خدا را فراهم کند و کسی که مستوجب غضب الهی شد، دیگر زمینه و توفیق توبه را پیدا نمی‌کند و از سویی مگر عمر ما مشخص است که اصلاً بتوانیم و فرصت آن را داشته باشیم که توبه کنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی همچنین اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند انسانی که بر نمازهای یومیه‌اش مراقبت می‌کند، شیطان از دست او خسته می‌شود اما همین که نسبت به این امر سستی کرد و وقت نمازش ضایع شد، در دام شیطان می اُفتد.
در ماه رمضان اعتقادات دینی خود را قوی کنیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حفظ حالات معنوی حاصل شده به برکت ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال تأکید کرد و گفت: شیطان دنیا و آخرت انسان را نابود می‌کند و ما اگر بتوانیم به برکت ماه رمضان، اعتقادات دینی خود را محکم کنیم و در خودسازی بکوشیم، شیطان نمی‌تواند ما را گمراه کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین افزود: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که حضرت فرمود هر گاه سه مؤمن در جایی جمع می‌شوند به تعداد آن‌ها از ملائکه الهی کنارشان هستند و دعا گوی آنها هستند و برعکس وقتی سه نفر منکر ولایت و دشمن اهل بیت(ع) در جایی اجتماع می‌کنند، ده برابر تعداد آن‌ها، شیاطین در کنارشان قرار می‌گیرند.
ریشه اختلافات، القائات شیطانی است
وی با بیان این که شیطان حقیقتی است که با همه انسان‌ها به جز حضرات معصومین(ع) ارتباط دارد، ابراز داشت: طبق آیات نورانی قرآن مجید، هر جا که اختلافی مطرح باشد منشأ آن شیطان است اعم از این که اختلافات مالی باشد و یا غیرمالی و لذا وظیفه ما این است که نگذاریم اختلافات باقی بماند و ریشه‌دار شود.
وی گفت: شیطان کارش این است که امر به بدی و فحشا و منکر می‌کند و راه مقابله با آن این است که ما در سایه اخلاص و توکل به بندگی حقیقی خدای متعال بپردازیم و از هوای نفس و منیت‌ها و اختلاف‌ها دست برداریم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین بیان داشت: بر اساس روایات، دو منفذ برای قلب و روح انسان وجود دارد که یکی از آن‌ها، ملکی از ملائکه الهی است که انسان را به خوبی و طاعت خدا و دوری از معصیت دعوت و موعظه می‌کند و منفذ دیگر مربوط به شیطان است که انسان را به بدی و معصیت فرا می‌خواند و به گوش انسان می‌خواند که این دو روز دنیا را به هر شیوه‌ای که می دانی خوش بگذران و این حلال و حرام‌ها را آخوندها از خودشان آورده‌اند و خداوند کاری به تو ندارد.

captcha