پرونده بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن بسته شد
کد خبر: 3720504
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۷
بدون برگزاری اختتامیه؛

پرونده بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن بسته شد

گروه فعالیت های قرآنی ــ پرونده بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بدون برگزاری آیین پایانی و اختتامیه پس از 16 روز فعالیت در محل مصلی امام خمینی(ره) به کار خود پایان داد.

 

بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآنبه گزارش ایکنا؛ بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت» همزمان با چهارم ماه مبارک رمضان ــ 30 اردیبهشت ماه آغاز شد و شامگاه 14 خردادماه همزمان با نوزدهم رمضان المبارک با حضور پر شور مردمی و بدون برگزاری آیین پایانی به کار خود پایان داد. همچنین نمایشگاه در شب پایانی خود شاهد حضور ویژه ای از مسئولان کشور نبود و چراغ این نمایشگاه امشب نیز همچون بسیاری دیگر از شب های برگزاری آن به دست شهروندان تهرانی روشن شد و روشن ماند.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، مدیر اجرایی بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در خصوص اختتامیه این نمایشگاه روز گذشته به خبرنگار ایکنا، گفته بود: با توجه به خستگی نیروهای برگزاری نمایشگاه و نیز زحمت و هزینه مضاعفی که این مراسم می‌توانست داشته باشد، تصمیم گرفته شد تا مراسم اختتامیه برگزار نشود.

این در حالی است که رئیس نمایشگاه پیش از این در نشست خبری نمایشگاه قرآن و در جمع اصحاب رسانه از برگزاری اختتامیه این نمایشگاه در آخرین شب یعنی 14 خردادماه خبر داده بود.

برپایی اختتامیه‌های کوچک و موردی به جای اختتامیه کلی در نمایشگاه قرآن

از سوی دیگر عبدالهادی فقهی زاده، رئیس بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شب گذشته در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص عدم برگزاری اختتامیه برای نمایشگاه قرآن گفته است: وقتی یک سوم از نمایشگاه جمع‌آوری شد تصمیم ما هم به سمت برگزار نشدن اختتامیه رفت و از این رو به سراغ برپایی اختتامیه‌های کوچک و موردی در بخش‌های مختلف و نهادها رفتیم، برای نمونه در نهادها و سازمان‌های دولتی  و مردمی یک اختتامیه را برگزار کردیم، در چند شب گذشته اختتامیه نشست‌های تخصصی و دانشگاهی را داشتیم و امشب نیز اختتامیه رساله‌های برتر قرآنی را انجام دادیم و بعضی از کمیته‌ها و بخش‌های دیگر هم اختتامیه را داشته‌ایم.

رییس نمایشگاه قرآن کریم ابراز کرد: اختتامیه نمایشگاه بنا به اقتضائات طبیعی آن یک سری هزینه‌ها را در برداشت و ما در تمام طول نمایشگاه سعی کردیم از هزینه‌های زائد بپرهیزیم، تصور ما براین بود که در جلسه شورای منتخب مدیران نشست خبری را جایگزین اختتامیه کنیم تا بتوانیم با یک پوشش رسانه‌ای خوب عملیات نمایشگاه را رسما خاتمه داده و یک ارزیابی را از نمایشگاه به خدمت اهالی فرهنگ و رسانه برسانیم.

فقهی‌زاده بیان کرد: در این نشست خبری رسانه‌ها با دید خود می‌تواند انتقادات و پیشنهادات سازنده‌ای را بیان کنند و ما واقعا از این رو می‌توانیم بهره لازم را ببریم، بنابراین قرار است که ما اختتامیه رسمی نداشته باشیم و به جای آن یک نشست خبری را در معاونت قرآن و عترت برگزار کنیم که امید است هفته آینده بعد از تعطیلات به احتمال زیاد یک شنبه یا دوشنبه هفته آینده این نشست خبری برگزار شود.

 پرونده بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن بسته شد

 

برپایی نشست خبری با اهالی رسانه به جای اختتامیه

وی در ادامه عدم برپایی این نشست خبری در نمایشگاه قرآن را اینگونه توضیح داد: واقعا تا دیروز هم قرار بود این نشست در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شود اما به دلیل ورود همگان به تعطیلات رسمی تصمیم ما عوض شد چون ممکن است به تعبیر اهالی رسانه خبر سوخت شود و از این جهت قرار بود روز دوشنبه اختتامیه جامعی برگزار نشود اما نشست خبری را داشته باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: قرار بود ما اختتامیه را به شکل یک نشست خبری جامع با حضور مدیران کل بخش‌ها و اصحاب رسانه داشته باشیم اما امید است که مدیران کمیته‌ها شش گانه به همراه بنده و اصحاب رسانه هفته آینده در نشست خبری نمایشگاه قرآن حضور پیدا کنند و رسما عملیات بیست و ششمین نمایشگاه قرآن تمام شود.

براساس این گزرش؛ این نمایشگاه که به اذعان برگزارکنندگان آن، بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی است و به لحاظ گستره مخاطبان جایگاه منحصر به فردی دارد باید برای کمک به ماندگاری آثار نگاه برنامه‌ای به آن داشت و تحول گرایی را در محتوا و روش دنبال کرد و البته باید گفت این مطلوب خواسته برگزارکنندگان و همچنین مردم است و باید برای تحقق آن بیش از پیش کوشید.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن با تمام نقاط قوت و ضعف خود و پس از 16 روز فعالیت در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان داد. نادیده گرفتن تلاش برگزارکنندگان این نمایشگاه در گروه برنامه ریزی، محتوا و اجرا حتما بی انصافی بزرگی است و باید دقت داشت که هرگونه انتقاد یا پیشنهادی در این مجال بی شک با هدف سازندگی در دوره های پسین این نمایشگاه ها ارائه می شود. همچنین برگزار کردن آیین های تشریفاتی همچون افتتاحیه، اختتامیه و ..و هر آنچه بیش از رسم پاسخگویی مسئولان، رسم هدر رفت سرمایه های مادی و زمانی را دنبال کند در شرایط اقتصادی امروز جامعه ایرانی، به هیچ وجه مطلوب اصحاب رسانه ها نبوده و نیست و روشن است آنچه منطقی و مطلوب است برنامه ریزی های روشن از سویی و پاسخگویی شفاف از سوی دیگر خواهد بود. 

پرونده بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن بسته شد

سخن آخر؛ پرونده بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن همچون 25 دوره قبل آن بسته شد. شایسته است مسئولان برگزارکننده همانطور که همواره بر اهمیت این رخداد قرآنی به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی در سطح ملی اشاره می کنند، پس از برگزاری 26 دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و شعارهای زیبا و معناداری که هر ساله برای برگزاری آن انتخاب می شود، به امر بررسی تحقق آن شعار در جامعه و تاثیرگذاری این فعالیت در سطح جامعه بپردازند. 

شعار امسال از معناداری و زیبایی خاص خود بهره مند بود. «قرآن؛ چلچراغ هدایت»؛ این شعار همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطف ارتقای مفاهیم قرآن و عترت در تناسب است. باشد که با برگزاری این نمایشگاه  و نمایشگاه های مشابه چراغ هایی برای هدایت جامعه به سمت فهم و تدبر در آیات قرآن روشن کرده باشیم.

گزارش از معصومه صبور

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صنم سجادپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۶ - ۰۵:۱۰
0
0
با این وصفی که شد بهتره بگیم پرونده این نمایشگاه باز باز است ...نمایشگاهی که مسئولان آن حاضر به پرسش و پاسخ و گزارش کار برای رسانه ها نشن که نمایشگاه نیست شوآفه از نوع ناجالبش
captcha