عدالت‌اقتصادی؛ راه‌حل عبور از مشکلات
کد خبر: 3720509
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰
آیت‌الله سپاسی تشریح کرد:

عدالت‌اقتصادی؛ راه‌حل عبور از مشکلات

گروه معارف – مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی گفت: در حوزه اقتصاد دشمن ما را تحت فشار قرار می‌دهد تا به ما ضربه بزند. اگر در این مسیر به عدالت برسیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

عدالت‌اقتصادی؛ راه‌حل عبور از مشکلات /پایبندی به عدالت‌علوی شرط تحقق عدالت‌اقتصادی

آیت‌الله کاظم سپاسی آشتیانی، مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: به علت عدل بسیار علی(ع) را«قُتِلَ لِشِدّتِ عَدلِه» خواندند، عدالت ایشان به حدی است که برخی از دوستان که به دلیل خدمات بسیار توقع بیشتر از بیت‌المال داشتند طاقت عدالت ایشان را نداشتند و همین عامل باعث ایجاد گروه خوارج شد تا آن حضرت را به شهادت رسانند.
وی تصریح کرد: شیوه حکومت‌داری مولا در فرمایشات ایشان به ویژه در عهدنامه یا نامه آن حضرت به مالک‌اشتر متبلور است. یکی از کامل‌ترین تصاویر از حکومت الهی در عهدنامه مالک‌اشتر ذکر شده که باید امروز مورد توجه مسئولان باشد. «حاکم نباید حکومت را طعمه ببیند بلکه باید آن را مسئولیت الهی بداند، نباید مانند درنده به جان مردم بیفتد بلکه مسئولیت است»، فرازی از نامه ایشان به مالک‌اشتر است.
آیت‌الله سپاسی اضافه کرد: حضرت علی(ع) در فرازی دیگر از نامه خود به مالک‌اشتر در بیان حکومت‌داری فرمودند؛ «پس از آن در حال نويسندگانت بنگر و بهترين ايشان را به کارهايت بگمار»، «پس در کارهايشان کاوش و رسيدگی کن»، «و در کار خراج به صلاح خراج‌دهندگان کنجکاوی کن»
این مقام مسئول ادامه داد: مأموران حکومت مسئول هستند و باید خوب عمل کنند. حضرت فرمودند؛ من قناعت نمی‌‌کنم تنها امیرالمؤمنین باشم و خلافت کنم، من در سختی‌های روزگار با مردم همراه هستم. در اسلام و حکومت علوی مأموران مسئولند، مأمور و معذور بودن معنا ندارد.
وی اضافه کرد: فرازهای حکومتی بسیار زیاد است، شرایط اجرای حکومت عادلانه حضرت امیر(ع) سخت است، جرج جرداق می‌گوید؛ «کاش می‌شد جهان دوباره توان خود را جمع کند و یک علی تحویل جامعه دهد». مسئولان در حکومت‌داری آگاه و هوشیار باشند، هیچ‌یک از بزرگان دینی همچون امام راحل و رهبری ادعایی ندارند حکومت علوی را به صورت صد در صد بر جامعه حاکم کردند اما حکومت امروز ما حکومتی است که در مسیر حکومت‌داری علوی حرکت می‌کند.
آیت‌الله سپاسی اظهار کرد: برای رسیدن به اینکه امروز کجای حکومت علوی قرار داریم باید دید کجا بودیم و امروز کجا قرار داریم، در زمان طاغوت دستگاه حاکم هیچ ارزشی برای مردم قائل نبود، توسعه رفاه نسبی مردم امروز با دیروز اصلا قابل قیاس نیست، یکی از مسیرهای عدالت این است که امکانات عمومی به سمت فراگیر‌شدن برود و تقسیم شود نه اینکه در دست عده‌ای خاص محدود شود.
مدیر حوزه‌های علمیه استان ادامه داد: عدالت اجتماعی در قالب رسیدگی به فقرا تعریف می‌شود، در زمان رژیم منحوس پهلوی خبری از کمیته‌امداد برای دستگیری از فقرا و افراد بی‌بضاعت نبود، امروز به همت کمیته امداد، با جشن‌های گلریزان گام‌ها در مسیر فقرزدایی و کارآفرینی برداشته شده است. سمت و سوی اقتصاد اسلامی به سمت فراگیر شدن عدالت است و عموم مردم از این طریق اسلام را می‌شناسند، یکی از شاخصه‌های نظام علوی این است که علاوه بر حاکمیت عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی را نیز حاکم کند.
آیت‌الله سپاسی تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی عدالت اقتصادی مبتنی برعدالت اقتصادی حضرت علی(ع) تا حدی به دست آمده است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید مسیر را با قدرت پیش رویم تا فاصله فقیر‌و‌غنی را کمتر کنیم. خوشبختانه با حاکم شدن حکومت علوی در جامعه امکانات عمومی تقسیم شده و تقریبا همه فقرا از امکانات استفاده می‌کنند.
وی از فاصله ایجاد شده بین فقیر و غنی در جامعه ابراز نارضایتی کرد و افزود: مقداری فاصله فقر و غنا در کشور ما زیاد است و رهبری فرمودند ما در پیاده کردن عدالت مشکل داریم. اقرار خود حاکم به مشکل حاکی از این است که مسئولان در تمامی دستگاه‌ها تلاش جدی کنند که فاصله را کم کنیم تا فردی نیازمند مایحتاج روزانه، ازدواج، فرزنددار شدن و ادامه تحصیل نباشد.
وی در ادامه با بیان اینکه در تعادل برقراری عدالت بین فقیر و غنی مشکل داریم و باید بپذیریم، اظهار کرد: قسمتی از مشکلات به دشمن بازمی‌گردد، در طول 8 سال جنگ تحمیلی خیلی خسارت به کشور وارد شد و ذهن مسئولان به سمت‌و‌سوی دیگری که اداره کردن جنگ بود هدایت شد، پس از جنگ نیز دشمنان دست از توطئه برنداشتند و هر روز با فتنه‌ای جدید قصد تخریب داشتند، از سوی دیگر ما در اقتصاد، انقلابی و مطلوب عمل نکردیم و باید این مهم را بپذیریم که اگر انقلابی عمل می‌کردیم امروز فاصله فقر و غنا خیلی کمتر بود. در حوزه اقتصادی باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که حصر و تحریم دشمن روی ما تأثیر زیادی نگذارد، در این امر ضعف داریم که با عمل به فرامین رهبری و حمایت از کالاهای داخلی می‌توان جبران کرد.
آیت‌الله سپاسی اضافه کرد: نظام متعلق به همه و توسط مردم اداره می‌شود، باید ضعف‌ها و نقاط قوت را ببینیم و بدانیم کجا ایستادیم و افق‌های آینده چیست و مشکلات آینده کجاست. باید توجه کرد در حوزه دفاع و امنیت ایران جزو 8 کشور برتر دنیاست ولی در حوزه اقتصاد دشمن ما را تهدید و تحت فشار قرار می‌دهد. تحت فشار بودن به این معناست که دشمن امیدوار است از این طریق به ما ضربه بزند. اگر در این مسیر به عدالت برسیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
وی ادامه داد: برای برقراری عدالت اقتصادی باید در گزینش مسئولان این حوزه دقت بیشتری صورت بگیرد و مسئولی انتخاب شود که به عدالت علوی معتقد و ملتزم باشد و در این راستا با جدیت قدم بردارد. رصد اقتصادی توسط مسئولان ذی‌ربط نیز مهم ارزیابی می‌شود، در حکومت علی(ع) رصد امور بسیار جدی عمل می‌شد، بخش اعظم رصدها با دولت‌هاست، دولتی که از مردم رأی مثبت می‌گیرد باید بداند عوامل کابینه‌اش خدمتگزار، عادل و مسئولیت‌ها را فرصتی برای خدمت بدانند نه طمع‌پروری.
آیت‌الله سپاسی گفت: توان کشور در فشارها محدود است و باید از امکانات بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم تا اگر مردم کامشان با فشار دشمن تلخ است از عدالت شیرین باشد، مردم ما مردمی فهیم هستند اگر بدانند مسئولین با درایت و دلسوزی خدمت می‌کنند تحمل خود در برابر فشارهای اقتصای را ارتقا می‌دهند اما وقتی هر روز شاهد اختلاس باشند مکدر خواهند شد.
وی با تأکید بر گزینش سختگیرانه مسئولان، اظهار کرد: علی(ع) به موازات مماشات با مردم و راحت‌گیری نسبت به آنان نسبت به مسئولان و کارگزاران بسیار سخت‌گیر بود، این راه و روش باید در جامعه انقلابی ما پیاده و نسبت به مسئولین سخت‌گیر باشیم. مسئولی باید در نظام خدمت کند که طاقت محروم بودن خود و خانواده‌اش را داشته باشد، طبق سخن استاد شهید بهشتی باید اداره نظام در دست افرادی باشد که عاشق خدمت باشند نه تشنه قدرت.
آیت‌الله سپاسی با یادآور ‌شدن این مهم که ایران جزو هشت کشور اول دنیا در حوزه امنیت است، از نداشتن امنیت و امید اقتصادی ابراز نارضایتی کرد و افزود: کنترل دستگاه‌های ذی‌ربط نظارتی در حوزه اقتصاد بسیار کم است، مسئولی که در رأس امور قرار می‌گیرد باید اسوه خدمت باشد، نامه مولا به مالک اشتر برای مسئولان تدریس شود. باید آنان را مطابق با فرامین علوی بازخواست کرد.
آیت‌الله سپاسی نسخه اصلی برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را عمل به فرامین رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: اگر قرار است حکومت علوی در جامعه برقرار باشد مسئولان باید از خود شروع کنند، اقتصاد ما درون‌زا و متکی بر داشته‌های خودمان باشد. متأسفانه ما داشته‌های خود را فراموش کردیم، کشور ما با وجود چهار فصل بودن، معادن غنی و جوانان باهوش چطور می‌توان قبول کرد در بخش اقتصاد ضعیف باشد. باید به سمتی حرکت کنیم تا اقتصاد ما متکی به مردم باشد. بنا به فرمایش امام راحل ما باید به سمت استقلال اقتصادی حرکت کنیم، اگر استقلال اقتصادی نداشته باشیم نمی‌توانیم استقلال نظامی نیز داشته باشیم.
وی اضافه کرد: لازمه استقلال اقتصادی داشتن تفکر مستقل است، فکر مستقل با خودباوری همراه است، یکی از مزایای انقلاب تزریق خودباوری به بدنه جامعه و در بطن مردم است، خودباوری امروز جوانان در خطر است، دشمن القا کننده ضعف وناتوانی است و این مهم برای کشور سم است که با این همه استعداد و توان فکری بگوییم ما نمی‌توانیم. جوان امروز ایران مانند سال‌های انقلاب و دفاع مقدس می‌تواند. در حوزه اقصاد مقاومتی باید افرادی معتقد و مسئولیت‌پذیر ورود پیدا کنند. وقتی توان کشور در بخش اقتصادی زیاد شد عدالت ارتقا پیدا می‌کند. سمت‌وسوی نظام علوی است و توسط رهبری اداره می‌شود که به گفته جوامع دیگر حتی یک نقطه خاکستری در زندگی ایشان وجود ندارد.
آیت‌الله سپاسی بیان کرد: سازمان بازرسی و دستگاه قضایی از جمله نهادهایی هستند که به طور رسمی وظیفه رصد دستگاه‌ها را بر عهده دارند و باید بهتر و تیزهوشانه عمل کنند، بازرسان با درایت می‌توانند اختلاس را در همان مراحل ابتدایی خنثی کنند، برای جلوگیری از سوءاستفاده باید خلاها و منافذ موجود پر شود. متوجه شدن اختلاس در مراحل ابتدایی وظیفه دستگاه قضا و سازمان‌های تابعه است که با قدرت برخورد کرده و بر سر حق مردم مماشات نکنند. تنظیم قوانین در راستای بسته شدن منافذ سوءاستفاده زمینه نزدیک شدن به عدالت اقتصادی را فراهم می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی در پایان گفت: قابلیت پیشرفت در کشور وجود دارد و امروز در نقطه خوبی ایستاده‌ایم اما نسبت به آنچه می‌توانستیم باشیم عقب هستیم. وقتی عدالت ترسیم شده و مبارزه با بی‌عدالتی گسترش داشته باشد تبلیغات سوء دشمن اثری نخواهد داشت. ریشه همه پیشرفت‌ها خودباوری است و با بهره‌گیری از سیره و عدالت علوی مولا علی(ع) سنگرهای اساسی که رسیدن به عدالت اقتصادی و خودباوری است را حفظ خواهیم کرد. به هیچ وجه نباید اجازه دهیم دشمن روحیه انقلابی، جهادی و علوی را از ما بگیرد، آنان ایمان ما به قرآن و اهل بیت(ع) را نشانه رفته‌اند که با پاسداری از ارزش‌های اسلامی و شیوه حکومت‌داری آن حضرت می‌توانیم تمام قد در برابر آنان بایستیم.
انتهای پیام

captcha