مقدم کردن دیگران بر خود در جامعه قرآنی/ اهل بیت(ع)؛ مصداق ایثار و گذشت
کد خبر: 3720512
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
منبر مجازی: اصول جامعه قرآنی 20/

مقدم کردن دیگران بر خود در جامعه قرآنی/ اهل بیت(ع)؛ مصداق ایثار و گذشت

گروه اجتماعی- ایثار و گذشت، یکی از اصول جامعه قرآنی است و اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً»، نشان دهنده ایثار و فداکاری امام علی و اهل بیت ایشان(ع) است که روزه بودند ولی درخواست کنندگان را برخود ترجیح دادند.

 مقدم کردن دیگران بر خود در جامعه قرآنی/ اهل بیت(ع)، مصداق ایثار و گذشت

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در یادداشت« ضرورت عفو و گذشت در جامعه قرآنی/ تفاوت «عفو»، «صفح» و «غفران» »، به « عفو و گذشت » به عنوان یکی از اصول اجتماعی در جامعه قرآنی، پرداخته شد که در این یادداشت که حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی، استاد کفایه حوزه، مدرس دانشگاه و رئیس بنیاد صحیفه سجادیه در خراسان رضوی در اختیار ایکنا قرار داده است، به «ایثار» به عنوان یکی از اصول جامعه قرآنی پرداخته می‌شود.

یکی دیگر از اصول جامعه قرآنی که متناسب با عفو نیز می‌باشد، ایثار است.کسی که ایثار داشته باشد به صورت طبیعی عفو نیز دارد. اینکه دیگران را بر خود مقدم بدارد و آنها را ببخشد. در این باره می‌توان به این آیه اشاره کرد که می‌‌فرماید: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً» ایثار از این بالاتر نیست که خودشان روزه باشند و چیزی برای خوردن نداشته باشند، بعد به یتیم و مسکین و اسیر افطاری دهند. یتیم و مسکین تعجبی ندارد که به آن‌ها کمک شود، اما اسیر دیگر چرا؟ آن‌ها که با مسلمانان در جنگ بوده اند و اسیر شده‌اند، نزد خانه حضرت علی (ع) می‌‌روند و حضرت به آن‌ها نیز کمک می‌‌کند.
این خاندان حتی با اسرا اینگونه رفتار می‌‌کردند که پس از سه روز روزه و وقتی که اسیر به سراغ آن حضرت می‌‌رود به او کمک می‌‌کنند. ایثار حضرت علی (ع) در جنگ‌‌ها نیز زبانزد بود و پیامبر (ص) را بر خود مقدم می‌‌دانست؛ تا جایی که از آسمان ندا آمد «لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار».
« وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة» با وجود اینکه خود نیاز دارند، ولی ایثار می‌کنند.
این‌ها ویژگی مومنین است که با وجود نیاز خود ایثار می‌‌کنند. نمونه این موارد بسیار زیاد است. از آن جمله می‌‌توان به شهید باکری اشاره کرد.
دستور شهردار به کارگزینی
شهید مهدی باکری؛ شهردار که بود، به کارگزيني گفته بود از حقوقش روي پول کارگرهاي دفتر بگذارند. بي سرو صدا، طوري که خودشان نفهمند. اما امرزه برخی از مدیران حقوق نجومی را برای خود تصویب می‌کنند که از مردم بگیرید و به ما بدهید. شما این را با شهید باکری مقایسه کنید. اینجا می‌توان به مفهوم ایثار پی برد.
از حضرت علي (ع) نقل شده است که می فرمایند: «الإيثار، أعلىَ الايمان، اعلی ترین درجه ایمان، ایثار است.»
«غايةُ المكارم، الايثار، نهایت خوبی ها ایثار است.»
دادن عبا و فرشِ زیرِپا به فقرا
علامه حکیمی صاحب کتاب‌های بسیار از جمله کتاب عالی الحیاه نقل می‌‌کنند و می‌‌فرمایند: «در محضر شیخ مجتبی قزوینی نشسته بودم، طلبه ای آمد و اظهار نیاز کرد. ایشان نیز چیزی نداشتند. دو تا فرش داشتند و گفتند یکی را ببر. آن طلبه نیز یکی را برد. آیت الله قزوینی گفتند که کمی کیسه گونی فعلا در این محل پهن کنید.» دادن فرش زیر پا برای نیاز یک نفر نشانه بارز ایثار و گذشت است.
شهید آیت الله سعیدی (ره) روزی بی عبا به خانه برگشتند. وقتی از او علت را جویا شدند، ایشان فرمودند: در بیرون یکی از سرما در حال لرزیدن بود عبا را به او دادم.
ایثار فقط در دوران دفاع مقدس نبود
ایثار را باید از همین عزیزان و شهدای آتش نشان یاد گرفت، با وجود اینکه احتمال ریزش ساختمان پلاسکو را می‌‌دادند، اما تا آخرین لحظه دیگران را از ساختمان بیرون کردند، اما خودشان دچار مشکل شدند.
شهید امید عباسی، یکی از شهدای آتش نشان است. ایشان در تاریخ 25/2/92 به شهادت رسید. وقتی که وارد محل حادثه می‌‌شوند و اعلام می‌کنند که کسی در داخل نیست، ایشان به داخل رفته و دختر بچه‌‌ای را در آنجا پیدا می‌‌کند و ماسک خود را برداشته و روی صورت او می‌‌گذارد. وقتی بیرون می‌‌آید به دلیل دود گرفتگی شدید به شهادت می‌‌رسد و ایثار او باقی می‌‌ماند. اگر ایشان این کار را نمی‌‌کرد، کسی در این دنیا به خاطر کوتاهی او را توبیخ نمی‌‌کرد. اما نشان داد که ایثار فقط مربوط به 8 سال دفاع مقدس نبوده و اگر همین افراد در آن زمان بودند، در زمان حمله شیمیایی ماسک را برداشته و به دیگران می‌‌دادند.
شهید فهمیده، نمونه گذشت و ایثار
شهید بزرگوار، حسین فهمیده نمونه ایثار و گذشت در 8 سال دفاع مقدس است. صد‌‌ها سال نام ایشان ماندگار خواهد ماند. حتی اگر همه تلاش کنند تا نام ایشان از کتب درسی حذف شود. ایثار این شهید بزرگوار بسیار ارزشمند است که در لحظه حساس و زمانی که خطر محاصره شدن نیروهای خودی نزدیک است با ایثار و فداکاری نارنجک به کمر بسته و زیر تانک می‌‌رود. به خاطر آن انفجار بزرگ عراقی‌‌ها ترسیده و تانک‌‌ها را رها کردند و پا به فرار گذاشتند.
شهید املاکی از شهدای بزرگ گیلان وقتی می بیند بسیجی کنار او ماسک ندارد، در زمان حمله شیمیای ماسک خود را روی صورت او می‌‌گذارد و خودش به شهادت می‌‌رسد.
حاج حسین خرازی با راننده خود در حال حرکت بودند. خمپاره نزدیک خودرو آن‌‌ها اصابت کرد و هر دو مجروح شدند. ترکش به گردن حاج حسین خرازی خورده بود. در همین شرایط که به شدت مجروح شده بود و همه به سوی او رفتند تا کمک کنند، گفت اول به راننده کمک کنید، چون زن و بچه دارد.
ایثار را آن روحانی بزرگواری داشت که در جنگ وقتی مجروح شد و دید که عملیات دارد با مشکل روبرو می‌‌شود و یگان‌های جلو رفته در حال محاصره شدن هستند، روی سیم‌های خاردار خوابید و گفت از روی من عبور کنید و نگذارید عملیات شکست بخورد و خودش به شهادت رسید.
ایثار را اباعبدالله الحسین (ع) و این بزرگواران داشتند. امام حسین (ع) از همه تشنه‌تر بودند، ظاهرا سه نفر از جیره آب خود استفاده نکردند تا به بچه‌ها آب برسد. این سه نفر امام حسین (ع)، قمر بنی هاشم (ع) و عمه سادات زینب کبری (س)، این‌ها مصداق ایثار هستند.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha