مسئولان فاصله خود با عدالت علی(ع) را بازبینی کنند/ تاریخ در عدل امیرالمؤمنین(ع) مبهوت است
کد خبر: 3720620
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۶
حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری:

مسئولان فاصله خود با عدالت علی(ع) را بازبینی کنند/ تاریخ در عدل امیرالمؤمنین(ع) مبهوت است

گروه معارف - عضو جامعه مبلغان کشور گفت: برای جامعه امروز تعریف کردن عدالت امیرالمؤمنین(ع) یک قسم و الگو‌پذیری از عدالت ایشان که امری بسیار مهم است در سوی دیگر قرار دارد، تاریخ در عدالت آن حضرت با توجه به اینکه ابعاد مختلفی را در وجود خود پرورش دادند، مبهوت مانده است.

تاریخ، در عدالت امیرالمؤمنین(ع) مبهوت است

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری، عضو جامعه مبلغان کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: در معرفی شخصیت حضرت امیر(ع) جامعه امروز نیازمند الگو‌پذیری رفتاری است، سمت‌و‌سوی سخن، قلم و گفتار سخنوران، نویسندگان و شعرا باید در راستای نشر و بهره‌گیری عدالت کاربردی الگوهای قرآنی و خاندان نبوی باشد.
وی تصریح کرد: برای جامعه امروز تعریف کردن عدالت امیرالمؤمنین(ع) یک قسم و الگو‌پذیری از عدالت ایشان که امری بسیار مهم است در سوی دیگر قرار دارد، تاریخ در عدالت آن حضرت با توجه به اینکه ابعاد مختلفی را در وجود خود پرورش دادند مبهوت مانده است، اعراب در این‌باره می‌گویند؛ «جمعت فی صفاتک الاضداد، علی‌جان در تو ضدها جمع شدند»
عضو جامعه مبلغان کشور ادامه داد: مولاعلی(ع) به نقطه‌ای رسیده است که نیمه‌شب در حال عبادت و بندگی، گویی ضعیف‌ترین موجود عالم است. همین شخصیت در میدان نبرد حیدر کرار است. حضرت علی(ع) در میدان نبرد عمرو بن عبدود قهرمان قریش را به هلاکت می‌رساند و در مقابل یتیم زانو می‌زند، شخصیت مولا را درجامعه مورد بررسی قرار دادن، درمان جامعه است و برای شعار دادن نیست.
حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری با ابراز تأسف از اینکه جامعه امروز ما غرق در شعار است و فریاد الگوها به تنهایی در معنای عدم الگوپذیری تعیبر می‌شود، اظهار کرد: ساعات و لحظات زندگی امیر‌المؤمنین(ع) مملو از عدالت است، وقتی حضرت در روز 19 ماه مبارک رمضان ترور شدند بعد از ساعاتی ابن‌ملجم دستگیر و در منزل امام علی(ع) زندانی شد وقتی به اطلاع امام رساندند که مجرم دستگیر شده است از اطرافیان خواستند تا مجرم را بیاورند و ایشان به ابن‌ملجم فرمودند؛ «آیا من بد امامی برای تو بودم؟»
وی در تشریح کلام مولا علی(ع) که به ابن‌ملجم فرمودند؛ آیا من بد امامی بودم به پیشینیه وی اشاره کرد و گفت: ابن‌ملجم از اهالی یمن بود وقتی حاکم یمن حبیب‌ابن‌منتجب برای بیعت با مولا به کوفه سفر کرد، عبدالرحمن با او همسفر شد، به دلیل نطاق بودن وظیفه سخنرانی مراسم بیعت را ابن‌ملجم مرادی برعهده داشت، وی در بیان عبارات و الفاظ بسیار استاد بود و این صفات در کتاب«الوقایع و الحوادث» نوشته شده است.
حجت‌الاسلام صابری در ادامه با انتقاد از سریال امام علی(ع) و پرداخته نشدن به برخی از نکات مهم ابراز کرد: پیشینیه ابن‌ملجم به درستی به تصویر کشیده نشده بود، قاعدتاً ابن‌ملجم پس از بیعت با حضرت علی(ع) باید از کوفه باز می‌گشت اما به دلیل بیماری در منزل آن حضرت ماند تا بهبودی حاصل شد، یا اینکه حضرت به فرزندش امام حسن(ع) فرمودند به ابن‌ملجم صبحانه بدهید مسافر است و روزه نیست.

تاریخ، در عدالت امیرالمؤمنین(ع) مبهوت است


وی با طرح سؤال امروز در کدام نقطه از عدالت هستیم؟ تصریح کرد: عدالت حضرت علی(ع) در زمان و مکان خاص تعریف نمی‌شود و برای همه دوران‌هاست، انقلاب ما به دلیل برقراری عدالت امیرالمؤمنین(ع) و مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم خاندان پهلوی ایجاد شد، عدالت علوی در رژیم گذشته غائب بود. ما شهید و جانباز دادیم و کلی مبارزه کردیم تا عدالت برقرار شود و اینکه حال در چه نقطه‌ای هستیم بسیار حائز اهمیت است، مردم ایران از بی‌عدالتی به عدالت مولا علی(ع) پناه بردند و به فرماندهی امام راحل قیام کردند، امروز تا زمانی که الگوی ما عدالت این امام همام و عهدنامه مالک‌اشتر باشد پیروز میدان هستیم اما با کمال تأسف با خیلی از اهداف انقلاب فاصله گرفتیم.
حجت‌الاسلام صابری ادامه داد: انقلاب در سال 57 پیروز شد و سال 59 جنگ را برکشور ما تحمیل کردند و در این زمان مسئولان دنبال تسهیلات نظامی بودند اما برای جنگ تنها تجهیزات کافی نبود. افرادی برای مقابله با دشمن باید بسیج می‌شدند اینجا بود که مردم یک‌دل شدند و عزیزترین عزیزان که فرزندان خود باشند را در راه اسلام و انقلاب هدیه کردند تا عدالتی که قرار بود باشد، پیاده شود.
وی اضافه کرد: امروز می‌بینیم برخی مسئولان که با خون شهدا پشت میزها نشسته‌اند هیچ نگاهی به عدالت امیرالمؤمنین(ع) ندارند و خودشان در حال ظلم کردن هستند، در ایام شهادت آن حضرت تسلیت گفته و ولادت ایشان را تبریک می‌گویند. همه این رفتارها شعار است، امروز ما تشنه عدالت امیرالمؤمنین(ع) هستیم.
حجت‌الاسلام صابری به برقراری عدالت و آموزه‌های اسلامی در غرب نیز اشاره کرد و افزود: غیر از ابتذال آنان به توصیه بزرگان دینی ما عمل می‌کنند، قسمتی از منابر بنده در خارج از کشور است و از نزدیک دیده و مطالعه کرده‌ام. امیرالمؤمنین به عنوان الگوی بزرگ اخلاقی می‌فرمایند دروغ نگویید مردم دروغ نمی‌گویند، در تولید کالا جانب صداقت را در ارائه گارانتی رعایت می‌کنند. شناخت و بیان دردها به درمان آن کمک می‌کند، اگر دردی کتمان شود مشکلی حل نمی‌شود.
وی تصریح کرد: ایام شهادت آن حضرت فرصتی برای بازبینی است تا متوجه شویم نسبت به حضرت امیر(ع) در چه نقطه‌ای هستیم، اگر حضرت علی به مالک می‌فرماید مالک قلمت را نازک بگیر که مرکب زیاد نگیرد تا به بیت‌المال ضربه نخورد آیا مسئولین ما هم بدین‌شکل حافظ بیت‌المال هستند؟ اگر حافظ بیت‌المال باشند افرادی همچون مهدی باکری‌ها و دیگر شهدای انقلاب بر می‌خیزند اگر حافظ نباشند ثمره آن رانت‌خواری و اختلاسی است که امروز شاهد آن هستیم که همه شرمنده‌ایم.

تاریخ، در عدالت امیرالمؤمنین(ع) مبهوت است


مؤسس اولین مسجد‌نت ایران ادامه داد: موفقیت دنیای غرب مرهون بهره‌گیری از آموزه‌های دینی است، امسال را رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری فرمودند، تولیدکنندگان باید عادل باشند و در معرفی کالاها صداقت به خرج دهند، باید کیفیت کار خود را ارتقا بخشند تا مردم به جنس‌های خارجی پناه نبرند. طبق نظر ژنرال دوگل با عملیاتی کردن عهدنامه مالک‌اشتر می‌توان دنیا را اداره کرد، حال باید پرسید آیا در گزینش‌های مدیریتی، سؤالی از مطالعه عهدنامه می‌شود، یا چند درصد مدیران پس از انتصاب این عهدنامه را مطالعه کردند؟
حجت‌الاسلام صابری بیان کرد: نخواندن و دوری از ضوابط اداری حضرت امیر(ع) منتج به آقازاده‌هایی می‌شود که بیان می‌کنند ژن ما خوب است. در جواب به این افراد باید گفت: ژن نوجوانان و جوانانی خوب است که در طول هشت سال نبرد شجاعانه در برابر گلوله‌های دشمن ایستاده و جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند. عدالت مولا فریاد دوری از تبعیض سر می‌دهد در جامعه‌ای که تبعیض باشد فساد افزایش می‌یابد.
وی تأکید کرد: با شعار دادن کار درست نمی‌شود، یا علی گفتن خرجی ندارد، امروز با علی‌بودن هزینه دارد. یا علی گفتن مقدمه با علی بودن است. یا علی تنها نمی‌تواند جامعه را نجات دهد، امروز تشنه عدالت هستیم، پابرهنه‌هایی که انقلاب کردند پابرهنه تر شدند و همه هزینه‌های انقلاب را تحمل کردند، برخی مسئولان شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند اما فرزندانشان در دانشگاه‌های امریکا، انگلیس و دیگر کشورها تحصیل می‌کنند.
حجت‌الاسلام صابری اظهار کرد: باید جامعه را با الفبای عدالت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) آشنا کرد تا انقلاب به ثمر رسیده از مسیر خود خارج نشود. یکی از راهکارهای مهم برای برقراری عدالت اجتماعی در جامعه امروز این است که مسئولان خود را بازبینی کنند و بدانند در چه نقطه‌ای ایستادند که مردم به عملکرد آنان معترض هستند. کارگری که برای گرفتن حق قانونی خود اعتراض می‌کند اغتشاشگر نیست، مسئولان باید در خود بررسی کنند و بدانند چه میزان پایبند خدمتی صادقانه هستند.
وی با اشاره به اینکه گرایش‌های سیاسی عیوب خود را کتمان و عیوب جناح مقابل را بازگو می‌کنند، اظهار کرد: اگر همه یک‌صدا و یک‌دل فریاد می‌زنیم تا مشکلات را بیابیم باید گرایش‌های سیاسی را کنار بگذاریم، اگر مسئولان خود را بازبینی نکنند ممکن است در قهقرا قرار بگیریم. باید تعصب‌ها را کنار بگذاریم، خدمات تبدیل به روزمرگی شده است، زمانی که جدال باشد از عدالت و اجرای الگوی حضرت امیر(ع) در جامع غافل می‌شویم.
عضو جامعه مبلغان کشور در بخش پایانی سخنان خود گفت: توصیه دینی ما این است که مسئولین از قشر متوسط جامعه باشند؛ چراکه مرفهین درد فقرا را متوجه نمی‌شوند. اگر تفکر شهدای دفاع مقدس همچون شهید چمران که گفت تا خاک من در دست دشمن است وجبی خانه نمی‌خواهم در جامعه حاکم شود غیرت دینی و علوی حاکم می‌شود. زندگانی ساده رهبری برای همه ما الگوست، حلقه مفقوده ما وجود مسئولانی همچون چمران، فرماندهان جوان دفاع مقدس هستند، ایام شهادت حضرت علی(ع) فرصتی است که عدالت آن حضرت را مطالعه و تفکر کنیم.
انتهای پیام

captcha