هنرمند نمی‌تواند نسبت به فاجعه انسانی فلسطین بی‌تفاوت باشد
کد خبر: 3720860
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
علیرضا پاکدل با اشاره به کارتون جدیدش درباره روز قدس:

هنرمند نمی‌تواند نسبت به فاجعه انسانی فلسطین بی‌تفاوت باشد

گروه فرهنگی- کاریکاتوریست مشهدی که جوایز ملی و بین‌المللی را در کارنامه‌اش دارد، گفت: برایم عجیب است که در فضای مجازی وقتی پای مظلومیت یک ملت و پیروان یک دین به میان می‌آید، هجمه‌ها به سمت‌مان می‌آید؛ این نوع مواجهه برای من گنگ و متناقض بوده و هست. هنرمند نمی‌تواند نسبت به فاجعه انسانی فلسطین بی‌تفاوت باشد.

هنرمند نمی‌تواند نسبت به فاجعه انسانی فلسطین بی‌تفاوت باشد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، پای انسانیت که در میان باشد، هیچ انسانی تحمل دیدن ظلم به یک کودک شیرخواره و زنان و کودکان را ندارد، مهم نیست که اهل کدام سرزمین باشند یا پیرو چه دینی؛ اینجا انسانیت است که اجازه بی‌تفاوتی نمی‌دهد. فجایع انسانی برای همه دردناک است و برای روح لطیف یک هنرمند، دردناک‌تر.
علیرضا پاکدل، کارتونیست و کاریکاتوریست مشهدی که دهها جایزه و رتبه ملی و بین‌المللی را در کارنامه‌اش دارد و از وی به عنوان یکی از برترین‌ها در جهان نام برده می‌شود، روز گذشته، 18 خردادماه در صفحه اینستاگرامش، پستی در رابطه به مظلومیت مردم فلسطین منتشر کرد هرچند این اولین بار نیست و این هنرمند بین‌المللی تاکنون آثار زیادی در خصوص قدس و مردم فلسطین ارائه کرده است. ایکنا در همین خصوص با این هنرمند برجسته به گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
علیرضا پاکدل در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به پست جدید صفحه اینستاگرامش در خصوص مردم فلسطین، ابراز کرد: امروز ما شاهد مظلومیت انسان‌هایی هستیم که مانند ما مسلمان هستند، شاهد ظلمی هستیم که رژیمی غاصب مرتکب می‌شود و یک‌جانبه حمله و کشتار می‌کند و کشورهایی که مدافع حقوق بشرند اما توجهی به این اتفاقات ندارند؛ من به عنوان یک هنرمند رسالتی دارم و در این باره احساس مسئولیت می‌کنم.
این هنرمند برجسته با ابراز این مطلب که من نمی‌توانم در مقابل ظلم به انسان‌ها سکوت کنم، ادامه داد: این موضع من ارتباطی به منطقه خاصی ندارد بلکه اگر در کشوری اروپایی یا آفریقایی هم چنین اتفاقاتی بیفتد، وظیفه خود می‌دانم که برایشان کار کنم؛ هرچند متأسفانه افرادی برای این موضع‌گیری‌ها و کارهای ارزشی، حرف‌هایی به من می‌زنند و تهمت‌ها و ناسزاهایی می‌شنونم که خوشایندم نیست اما من وظیفه خودم دانستم که به عنوان یک هنرمند برای حمایت از مظلومان کاری انجام دهم.

هجوم به کارهای هنری ارزشی

وی با انتقاد از هجمه‌هایی که از سوی برخی به برخی آثار هنری و موضع‌گیری‌های ارزشی وارد می‌شود، آن را یک پارادوکس خواند و افزود: برایم عجیب است که در فضای مجازی راجع به هرچیزی اظهارنظر می‌کنیم اما وقتی پای مظلومیت یک ملت و پیروان یک دین به میان می‌آید یا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد و به چنین موضوع‌هایی می‌پردازیم، هجمه‌ها به سمت‌مان می‌آید؛ این نوع مواجهه برای من گنگ و متناقض بوده و هست؛ در هرحال من در این مورد به هیچ چیز اهمیت نمی‌دهم و کار خودم را ادامه می‌دهم.
وی خلق اثر برای حمایت از ارزش‌های انسانی را کاری دلی دانست و افزود: این کارها ربطی به هیچ جریان سیاسی ندارد؛ همیشه در قبال دفاع از مظلومان حس مسئولیت داشته‌ام و سعی کرده‌ام به سهم خودم، کاری که به عنوان یک هنرمند از عهده‌ام بر می‌آید را برای بیداری جوامع بین‌المللی انجام دهم.
پاکدل علت برخی هجمه‌ها به کارهای هنری ارزشی را صرف بودجه‌های کلان فرهنگی برای کارهای سطحی و شعاری و رواج آن‌ها در سطح جامعه دانست و ادامه داد: اگر مسئولان فرهنگی به آثاری قوی و با درجه بالای فرهنگی توجه بیشتری کنند و حمایت کنند، این آثار جایگاه خود را در جامعه به دست می‌آورند و کیفیت آثار باعث می‌شود تا برخی هجمه‌ها و نقدها کمتر شود.
وی کارهای ارزشی ارائه شده در خصوص موضوعی مانند مظلومیت مردم فلسطین را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد ضعف این نوع آثار و شعاری بودن آن‌ها باعث شده، عده‌ای در مقابل آن‌ها موضع بگیرند در حالی‌که اگر حس مسئولیت انسانی برای اتفاقی مانند ظلم به انسان‌های دیگر را به تصویر بکشیم، باعث می‌شود افرادی که در مقابل این نوع آثار گارد می‌گیرند، تحت تأثیر قرار بگیرند و منصفانه‌‌تر درباره‌شان فکر کنند؛ در هرحال وظیفه اصلی بر عهده مسئولان است تا از کارهای قوی این حوزه حمایت کنند.

برقراری صلح درتمام دنیا؛ آرزوی هنرمند کاریکاتوریست

این هنرمند برجسته در پایان این گفت‌وگو، با ابراز اینکه تنها آرزویش برقراری صلح در تمام دنیاست، ادامه داد: آرزو دارم مردم با هر دین و از هر فرقه‌ای که هستند با صلح، آرامش و مهربانی در کنار یکدیگر زندگی کنند؛ مهم نیست اهل چه دینی هستند بلکه مهم، انسانیت است و صلح مقدس‌ترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد، اتفاقی که امروز جایش در دنیا خیلی خالی است.
انتهای پیام

احسان شریفی

captcha