همتِ بلند؛ ویژگی جامعه قرآنی/ مؤمن می‌خواهد دنیا را متحول کند
کد خبر: 3721098
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
منبر مجازی: اصول جامعه قرآنی ۲۴/

همتِ بلند؛ ویژگی جامعه قرآنی/ مؤمن می‌خواهد دنیا را متحول کند

گروه اجتماعی- به تعبیر امام علی (ع) بعضی‌ها همت‌‌شان، علف‌شان است اما همت مؤمن، همتِ بلندی است که می‌‌خواهد دنیا را متحول کند و داشتنِ همت بلند، ویژگی است که باید مردم در یک جامعه قرآنی به آن متخلق باشند.

 «همتِ» بعضی‌ها به اندازه علف‌شان است!/ مومن می‌خواهد دنیا را متحول کند

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در یادداشت ««علم آموزی»، پرفضیلت‌ترین کار در شب قدر»، به «علم آموزی» به عنوان یکی از اصول اجتماعی در جامعه قرآنی، پرداخته شد که در این یادداشت که حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، استاد کفایه حوزه، مدرس دانشگاه و رئیس بنیاد صحیفه سجادیه در خراسان رضوی در اختیار ایکنا قرار داده است، به «همتِ بلند» به عنوان یکی از اصول جامعه قرآنی پرداخته می‌شود.

حضرت علی(ع)‌‌ در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قَدرُ الرَّجُل على قَدرِ هِمَّتِهِ، ارزش هر انسان به اندازه همت اوست.» مومن همتش بلند است. خداوند سیزده صفات برای‌‌ عبادالرحمان که صفاتشان در سوره فرقان آمده است، ذکر می‌‌کند که آخرین آن این است: «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا، و ما را پيشواي پرهيزگاران بنما.» نمی‌‌گوید ذریات و فرزندان ما آدم‌‌های خوبی بشوند بلکه می‌‌گویند آن‌‌ها را برای متقین امام قرار بده. همت را ببینید. آرزوی دراز خوب نیست اما همت بلند خوب است.
بدان هیچ نمیشوی!
نقل شده است عالمی (که احتمالا تفتازانی است) از فرزندش پرسید: «می‌خواهی در آینده به کجا برسی؟» پسر گفت: «می‌خواهم مثل شما بشوم.» پدر گفت: «پس بدان هیچ نمی‌شوی، من می‌خواستم مانند امام صادق(ع)‌‌ بشوم، ولی اینگونه شدم؛ تو که می‌خواهی مثل من بشوی، هیچ نمی‌شوی.»
می پرسند در شب قدر چه دعایی کردی؟ می‌‌گوییم دعا کردم همه مریض‌‌ها شفا پیدا کنند. می‌‌پرسند: مگر می‌‌شود؟ جواب می‌‌دهیم که این را از امامان معصوم(ع) یاد گرفته‌‌ایم. در همین دعای ماه مبارک می‌‌گوییم: «خدایا حج را نصیب ما کن در این سال و سال‌‌های آینده.» اما مگر این همه مسلمان در مکه جا می‌‌شوند؟ مگر چنین چیزی ممکن است که همه مسلمین هر سال بروند حج؟ این دعاها دارند به ما یاد می‌‌دهند که باید همت‌‌مان را بالا ببریم و به این کارها کاری نداشته باشیم.
امام صادق(ع) مي‌‌فرمايند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُ‏ مَعَالِيَ‏ الْأُمُورِ وَ يَكْرَهُ سَفْسَافَهَا الْحَدِيثَ، خداوند همت‌‌هاي بلند و شريف را دوست دارد و از چيزهاى پست بيزار است.»
مومن می‌خواهد دنیا را متحول کند
بعضی به تعبیر امام علی (ع) همت‌‌شان، علفشان است. همت مؤمن، همت بلندی است که می‌‌خواهد دنیا را متحول کند.
انتظار از نوع امام خمینی(ره)‌‌
امام خمینی(ره)‌‌ در سال ۱۳۴۱ كه هنوز هيچ خبری از انقلاب و قيام نبود، به آقای حبیب‌الله عسکراولادی فرموده بودند: «این مبارزه، طولانی است و ممکن است مرحله اول آن تا ۲۰ سال نیز طول بکشد لذا شما باید خود را برای چنین مسیر طولانی آماده کنید. مبارزه ما برای تغییر یک قانون، تغییر یک وزیر حتی یک دولت نیست، ما برای فراهم کردن مقدمات ظهور ولی‌عصر (عج) مبارزه می‌کنیم.
انقلاب اسلامی ما سه مرحله دارد مرحله اول اینکه کشور ایران را اسلامی‌ کنید، مرحله دوم اینکه کشورهای مسلمان به طرف حاکمیت اسلام برده شوند و مرحله سوم، اسلام را در سراسر دنیا گسترش دهید و جهانیان را با اسلام آشنا نمایید. آنگاه در محضر امام زمان(عج) عرضه بداریم که مولی، جهان برای تشریف‌فرمایی شما آمادگی دارد».
ببینید چه نگاهی عالی دارد امام خمینی(ره) و آن را مقایسه کنید با نگاه عده‌‌ای که اعتقاد دارند باید امام زمان(عج) بیاید تا همه مشکلات حل بشود؛ در حالی که امام خمینی(ره) می‌‌گوید همه سختی‌‌ها را ما می‌‌کشیم تا امام زمان بیاید نه اینکه امام زمان بیاید و همه سختی‌‌ها را تحمل کند.

 

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۲:۱۳
0
0
یک سوال داشتم
این بحث بعد از ماه رمضان هم ادامه داره؟
captcha