عدالت از دیدگاه امام‌ خمینی(ره) منشأ پرورش و تهذیب نفس کارگزاران است
کد خبر: 3721146
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
موالی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا:

عدالت از دیدگاه امام‌ خمینی(ره) منشأ پرورش و تهذیب نفس کارگزاران است

گروه سیاسی ــ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در رابطه با جایگاه عدالت در اندیشه امام خمینی(ره) گفت: در نگاه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، حکومت و تشکیل حکومت یک وسیله و ابزاری برای تحقق عدالت در جامعه و جلوگیری از انحراف و پرورش نفوس آدمیان و تهذیب آن‌ها بوده و عدالت در این معنا به اخلاق و معنویت پیوند تام و تمام دارد.

عدالت از دیدگاه امام‌ خمینی(ره) منشأ پرورش و تهذیب نفس کارگزاران انقلاب است

«سیدمحمدرضا موالی‌زاده»، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به مقوله عدالت و اهمیت آن در جامعه اسلامی گفت: از نظر لغوی عدالت در مقابل ظلم و به معنای احقاق حق و اخراج حق از باطل است و عدل به معنای واقعی کلمه آن است که هر چیزی در جای خود باشد.

وی ادامه داد: بزرگانی همچون شهید مطهری و امام(ره) بر تساوی و رفع تبعیض و رعایت حقوق افراد تأکید دارند و همین باور و نگاه امام‌(ره) به عدالت و مقابله با بی‌عدالتی زمان پهلوی منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. در واقع یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌ها حس عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی آن‌ها بوده و به‌طوری که اگر تاریخ را مورد بررسی قرار دهید خواهید یافت که اغلب انقلاب‌ها و تحولات تاریخی با انگیزه ایجاد عدالت شکل گرفتند. عدالت همواره در همه جوامع دارای تقدس بوده و آرمانی است که همه جوامع در جهت تحقق آن به تکاپو مشغولند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: در دوران جدید که انقلاب اسلامی به پختگی کامل رسیده، مجموعه سازوکارها، قوانین، فرهنگ و مجموعه اقدامات باید در یک منظومه‌ای قرار بگیرند تا عدالت آرام آرام در جامعه تحقق یابد.

موالی‌زاده افزود: در حال حاضر با تلاش مسئولان و تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه و دغدغه‌ ایشان نسبت به آن، خواهیم توانست دایره عدالت را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های انقلاب اسلامی گسترده کنیم. البته تحقق این امر نیاز به تلاش، برنامه‌ریزی و انسجام و وحدت بیش از پیش دارد تا جامعه اسلامی بتواند طعم شیرین آن را بچشد و از مواهب آن بهره‌مند شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: یکی از مجراهای تحقق عدالت اجتماعی از طریق مسائل اقتصادی است و این‌که این دو مسئله هم راستا و مکمل یکدیگر هستند. همچنین این انقلاب بر شانه‌های کسانی قرار گرفته و بنا نهاده شده که آن‌ها از هر آن‌چه که داشتند، گذشتند و همه چیز خود را در طبق اخلاص قرار دادند و فقط خودشان را برای شهادت آماده کرده بودند.

موالی‌زاده با بیان این مطلب که چه در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پیروزی آن و دردوران دفاع مقدس همین مردم، شهدا و امام(ره) و اندیشه‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی منشأ عدالت در کشور شدند، تصریح کرد: شاهد بودیم اقشاری که از قشر متوسط و فقیر جامعه بودند تحت تأثیر اندیشه‌های عدالت‌خواهانه امام(ره) قرار گرفتند و پس از آن اندیشه‌های اعتقادی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی تمامی موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تحت سیطره خود قرار داد.

وی افزود: در نگاه امام خمینی(ره) حکومت و تشکیل حکومت یک وسیله و ابزاری برای تحقق عدالت در جامعه و جلوگیری از انحراف و پرورش نفوس آدمیان و تهذیب آن‌ها بوده و عدالت در این معنا به اخلاق و معنویت پیوند تام و تمام دارد و اصولاً عدالت بدون انگیزه و قصد الهی معنا نخواهد داشت. همچنین عدالت مهم‌ترین وجه مورد توجه در حکومت است و باید زمینه‌های لازم برای تحقق آن در جامعه فراهم شود.

موالی‌زاده در این رابطه ادامه داد: تحقق عدالت دور از دسترس نیست و هرچند در برخی زمینه‌ها عدالت رعایت شده اما در برخی مسائل باید مقوله عدالت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و همچنین باید همیشه تلاش کرد تا از شرایط موجود به شرایط مطلوب حرکت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: آن‌چه که در زندگی فردی و اجتماعی مثل توزیع عادلانه ثروت در جامعه مورد نیاز است باید دارای اهمیت باشد. من الان احساس می‌کنم که یک حرکتی در جامعه ما شکل گرفته تا عدالت در جامعه محقق شود و تلاش‌هایی که در پایتخت و سایر استان‌ها در حال انجام است قابل مشاهده بوده و امیدواریم این امر که از مؤلفه‌های اساسی انقلاب است و می‌تواند به جذب بیشتر افراد به انقلاب و آموزه‌های آن کمک کند، سریعاً تحقق یابد.

انتهای پیام

captcha