دستورات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب ضرب‌الاجلی به طرف اروپایی بود
کد خبر: 3721193
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه:

دستورات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب ضرب‌الاجلی به طرف اروپایی بود

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نگاه مشروط مقام معظم رهبری به برجام از آغاز تا به امروز، در تشریح ابعاد دستور هسته‌ای اخیر ایشان مبنی بر فراهم شدن مقدمات لازم برای رسیدن به 190هزار سو در چارچوب برجام، گفت: این دستور را می‌توان نوعی ضرب‌الاجل به اروپایی‌ها هم تلقی کرد؛ در واقع اروپایی‌ها باید که به گونه‌ای عمل کنند که جای خالی آمریکا در برجام پر شود و ایران بتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. در غیر این صورت ایران از برجام کنار خواهد کشید.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در سخنرانی روز 14 خرداد در خصوص برجام فرمودند: «از برخی حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی این‌جور برمی‌‌آید که اینها توقع دارند ملت ایران، هم تحریم‌ها را تحمل کند و با تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم کند، و هم از فعالیت هسته‌ای خود که نیاز قطعی آینده‌ کشور است دست بکشد و این محدویت‌هایی را که بر او تحمیل کرده‌اند ادامه بدهد. من به این دولت‌ها می‌گویم بدانند که این خواب آشفته، تعبیر نخواهد شد؛ ملت ایران و دولت ایران، این را تحمل نخواهند کرد که هم تحریم باشند، هم در محدودیت هسته‌ای و حبس هسته‌ای قرار داشته باشند؛ این نخواهد شد. سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً مقدمات و آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو -فعلاً در چهارچوب برجام- فراهم بکند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور محترم دستور آن را دادند، از همین فردا آغاز کند».

نگاه رهبر معظم انقلاب به برجام مشروط است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آثار دستور مقام معظم رهبری بر نحوه ادامه برجام به ویژه از طرف اروپایی‌ها گفت: دستورات مقام معظم رهبری در خصوص برجام یک حد و حدود قطعی داشت که اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مفادNPT بود و ایران هم در قالب این دو برنامه‌های خود را به پیش می‌برد تا به سوخت هسته‌ای برسد و فناوری هسته‌ای خودش را براساس تکنولوژی برتر هسته‌ای به پیش ببرد.

وی ادامه داد: اما این دستورات یک معیار مقطعی دارد که آن هم برجام است. نگاه رهبر انقلاب به برجام یک نگاه مشروط است؛ یعنی اگر برجام منافع ملی کشور را تأمین کند برنامه هسته‌ای فعلا در چارچوب برجام توسعه پیدا کند. به عبارتی اگر نظام به این نتیجه برسد که برجام معادله تأمین منافع ملی کشور در قبال پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای را عملی نمی‌کند ایران از برجام کنار خواهد کشید.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه از طرفی این دستور نوعی ضرب‌الاجل به اروپایی‌ها هم بود، گفت: در واقع اروپایی‌ها باید که به گونه‌ای عمل کنند که جای خالی آمریکا در برجام پر شود و جمهوری اسلامی ایران بتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

اروپا نگران رفتار ایران پس از خروج آمریکا از برجام است/ تلاش اروپا برای ارائه مشوق‌های مصداقی و روشن به ایران

فلاحت‌پیشه با رد این فرضیه که اروپایی‌ها تصور می‌کنند ایران خواهان حفظ برجام به هر قیمتی است، گفت: اروپایی‌ها چنین ذهنیتی نسبت به نگاه ایران به برجام ندارند و اتفاقا خیلی از نوع رفتار و تصمیم ایران پس از خروج آمریکا از برجام نگران هستند و برهمین اساس است که از ایران درخواست کردند که برجام را حفظ کند و در این مسیر سعی کردند گام‌هایی بردارند و مشوق‌های کلان 11 گانه را نیز مطرح کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: الان هم اروپایی‌ها در حال برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با طرف ایرانی هستند و سعی می‌کنند مشوق‌های مصداقی، روشن و صریحی را ارائه دهند. لذا نوع رفتار ایران در خصوص برجام دغدغه امروز اروپایی‌هاست و آنها می‌دانند اگر منافع ایران از برجام تأمین نشود قطعا برجام را کنار خواهد گذاشت.

انتهای پیام

captcha