جشن‌های دهه كرامت عمومی‌تر و مردمی‌تر برگزار شوند/ کرامت انسانی و اخلاقی؛ نیاز اصلی جامعه
کد خبر: 3721388
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹

جشن‌های دهه كرامت عمومی‌تر و مردمی‌تر برگزار شوند/ کرامت انسانی و اخلاقی؛ نیاز اصلی جامعه

گروه فرهنگی ـ معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: نیاز است تا بتوانیم برای برپایی جشن‌های ایام ارزشمند دهه کرامت، تلاش، دقت و فعالیت ویژه‌تری در حوزه مردمی و عمومی بودن آن شود.

جشن‌های دهه كرامت عمومی‌تر و مردمی‌تر برگزار شوند/ کرامت انسانی و اخلاقی؛ نیاز اصلی جامعه

به گزارش ایكنا از فارس، نخستین نشست ستاد برگزاری ایام و آیین‌های ویژه دهه کرامت در استان فارس امروز، 19 خردادماه در محل استانداری فارس و با حضور نمايندگانی از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله حرم‌های مطهر شيراز برگزار شد.
محمد ابراهیم فروزانی، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت، شهرت و تفاوت فارس با دیگر استان‌ها به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و قرار گرفتن در مسیر اهل بیت(ع) و تعدد بقاع متبركه در این استان گفت: با در نظر گرفتن این شرایط خاص هماهنگی داخلی بیشتری نیاز است تا بتوانیم برای برپایی ایام ارزشمند دهه کرامت، تلاش، دقت و فعالیت ویژه‌تری در حوزه مردمی و عمومی بودن آن شود.
وی افزود: استان فارس در زمینه‌های مختلف قرآنی، گردشگری مذهبی، زیارتی، حرم سوم بودن، بعد فرهنگی، ادبی، تبلیغاتی و...ظرفیت بسیاری را در خود دارد و به بهانه برپایی مراسم دهه کرامت، نیاز است تا سازمان‌ها و ادارت و به‌ویژه متولیان فرهنگی در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مسیر با تشکیل دبیرخانه و کمیته‌هایی تخصصی به این موضوع بپردازند.

کرامت انسانی و کرامت اخلاقی؛ نیاز اصلی جامعه امروز
صابر سهرابی، مدیر کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است، گفت: این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است.
وی، دهه کرامت را یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر دانست و افزود: تمامی برنامه‌های تنظیم شده برای رشد و تعالی و کمال انسان در آموزه‌های دینی ما بر محور کرامت بنیان نهاده شده است و به بیان امروزی نیز کرامت انسانی مبنای حقوق شهروندی و انسانی و لازمه دستیابی به توسعه محسوب می‌شود و مفاهیم ارزشمندی چون «امنیت»، «عدالت»، «آزادی» و «اخلاق» ذیل مفهوم کرامت انسانی معنا و مفهوم می‌یابند. از این منظر کرامت انسانی و کرامت اخلاقی نیاز اصلی جامعه امروز است.
مدیر کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان فارس اظهار كرد: ما می‌توانیم با تأسی به فرهنگ اهل بیت(ع) و پیشگامی حوزه و دانشگاه و نخبگان و گروه‌های مرجع دهه کرامت را به نهضت اخلاق‌گرایی و فضیلت‌جویی تبدیل کنیم و از انوار خورشید تابناک امام رضا(ع) برای اصلاح و تزکیه خود و جامعه بهره ببریم. به شرط آنکه کرامت از یک مفهوم ذهنی به یک امر اجتماعی تبدیل شود.
سهرابی با بیان اینكه امروز مسئله شادی، نشاط و امید به یکی از دغدغه‌های جامعه، به خصوص مقام معظم رهبری تبدیل شده است، گفت: اصولاً یکی از علل برگزاری جشن‌های دهه کرامت همین است که به جامعه بیاموزیم که چگونه می‌توان با رعایت معیارها و موازین اسلامی، مراسم جشن و شادی برگزار کرد، بنابراین وظیفه اصلی این ستاد، در همین راستا و در جهت بزرگداشت دهه کرامت تعریف می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: برای هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های دهه کرامت، باید دید چه کارهایی را می‌توان به صورت مشترک و با همافزایی میان ارگانها و دستگاه‌های حاضر در این ستاد انجام داد. در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شده رویکرد دهه کرامت در سال ۱۳۹۷ خانواده‌محور باشد و پیشنهاد این است کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را برای ایام دهه کرامت با محوریت خانواده پیش ببریم.

اشاره به برنامه‌های پیشنهادی دهه كرامت 97
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی دهه کرامت سال ١٣٩٧ گفت: در همین راستا برای شهرداری و آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) برگزاری مراسم جشن در بوستان‌های اصلی شیراز با حضور خدام و اهدای بسته‌های تبرکی حضرت و همچنین تخفیف بلیط اتوبوس و مترو به عموم مردم در دهه کرامت و ترجیحاً روز بزرگداشت احمدبن موسی، پیشنهاد می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و اشاد اسلامی استان فارس گفت: به سازمان تبلیغات اسلامی، آستان مقدس، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و صدا و سیمای مرکز فارس نیز پیشنهاد می‌شود تا به منظور برگزاری محفل بزرگ انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی در حرم مطهر و بقاع متبرکه همکاری کنند و ورزش و جوانان، دفتر امور اجتماعی استانداری، شهرداری شیراز و صدا وسیما نیز پیاده‌روی خانوادگی در روز جمعه ( ٢٩ تیر یا ٥ مرداد ٩٧) به سمت حرم مطهر و برگزاری مسابقات ورزشی با عنوان جام دهه کرامت، پیشنهاد می‌شود.
وی بیان كرد: دانشگاه علوم پزشکی، اموربانوان استانداری، دارالشفا حرم مطهر، صدا و سیما و رسانه‌ها، ویزیت رایگان بیماران در سه روز اصلی دهه کرامت در حرم مطهر ویژه تولد حضرت معصومه ٢٤ تیر٩٧، بزرگداشت شاهچراغ ٢٩ تیر٩٧ و تولد امام رضا ٥ مرداد ٩٧ و همچنین فعال كردن مرکز اهدای خون در حرم مطهر در نظر گرفته شده و در ادامه آستان مقدس، تمام دستگاه‌های عضو ستاد دهه کرامت نیز برای برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ( ٢٩ تیر ٩٧)، برنامه‌ریزی جهت تجدید میثاق کارکنان ادارات و ارگانها با حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و تشکیل اردوهای جهادی سفیران هدایت در روستاها و مناطق محروم، پیشنهاد می‌شود.
سهرابی گفت: میراث فرهنگی، به منظور تخفیف جهت بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی در دهه کرامت، آموزش و پرورش برگزاری مسابقه کتابخوانی امین ولایت در سطح استان فارس، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، استانداری، شهرداری، آستان مقدس و صدا و سیما نیز برگزاری جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی را در فهرست پیشنهاد قرار می‌دهند.
انتهای پیام

captcha