بانک اطلاعات سحرخوانان مازندران تهیه می‌شود
کد خبر: 3721504
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

بانک اطلاعات سحرخوانان مازندران تهیه می‌شود

گروه اجتماعی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران در مراسم تجلیل از سحرخوانان مازندران، گفت: در حال تهیه بانک اطلاعات سحرخوانان هستیم تا ضمن شناسایی و تجلیل سالانه از این طریق بتوانیم اندوخته‌های مجربان این حوزه را به نسل جوان منتقل کنیم.

بانک اطلاعات سحرخوانان مازندران تهیه می‌شود

به گزارش ایکنا از مازندران اولین همایش تجلیل از سحر خوانان استان مازندرن روز گذشته، 19 خردادماه در شهرستان نور برگزار و از 15 سحرخوان مازندرانی تجلیل شد. در حاشیه این همایش احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در جمع خبرنگاران، هدف از برگزاری این همایش را احیای سنت سحرخوانی دانست و اظهار کرد: از زمانی که ماه مبارک رمضان با آموزه‌های اسلامی در عبادت مسلمانان وارد شد، ما این سنت سحر خوانی را داشتیم، که عده‌ای از متدینین با خواندن اشعار و ادعیه و آیات قرآنی مردم را برای سحری بیدار می کردند و این سنت در جوامع مختلف و بین اقوام مختلف به گونه‌های متفاوتی برگزار می‌شد. 
وی با بیان اینکه در حال تهیه بانک اطلاعات سحر خوانان هستیم، تصریح کرد: در تلاشیم باشناسایی سحرخوانان همه ساله از افراد منتخب در جشنواره تجلیل شود و از سحرخوانان بخواهیم که اندوخته‌های خودرا به نسل جوان منتقل کنند. 
جاودانی در ادامه با اشاره به اینکه در این همایش از 15 سحر خوان مازندرانی تجلیل به عمل آمد افزود: سنت‌ها باعث دوام و قوام جامعه و پیوستگی و همبستگی بیشتر می شود؛ زمانی که سنت ها را به روز رسانی و احیا کنیم طبیعتا تحت تاثیر فرهنگ های بیگانه قرار نمی گیریم. 

علی شادمان فرماندار شهرستان نور  در حاشیه اولین همایش تجلیل از سحر خوانان استان مازندران با اشاره به این که سحر خوانی مورد توجه همه پژوهشگران به ویژه افرادی که آداب و رسوم را رصد می کنند است  اظهار کرد:  سحر خوانان کسانی هستند  که خود حال و هوای ماه رمضان را درک و اهتمام دارند در یک کار اجتماعی و خداپسندانه شرکت کنند. 
وی با بیان این که سحرخوانی اوج ایثار و کار اجتماعی است یادآور شد: در گذشته سحر خوانان با قرار گرفتن در گلدسته های چوبی و گلی و مردم را با خواندن اشعار و ادعیه برای خوردن سحری بیدار می کردند.
شادمان تصریح کرد: زمانی که بلندگو و وسایل جدید به بازار آمد، این سحر خوانی در مساجد صورت می گرفت و برخی از روستاها که فاقد امکانات بودند سحرخوانان در کوچه و پس کوچه ها به خواندن اشعار سحر می پرداختند. 
فرماندار نور در ادامه حرکت سحر خوانی را یک عزم بزرگ دانست و افزود : با نهادینه کردن این حرکت بسیار عظیم در دل نسل ها،سرمایه ای عظیم برای نسل های آینده به جا خواهند ماند.
 وی یادآور شد: سحر خوانی‌ها و در دل شب بیدار ماندن و انس با خدا، همه سرمایه بزرگی برای ملت ما هستند که اگر این اندوخته ها و انباشته‌های دینی در ذهن و دل و جان ما نبود، قطعا در هشت سال دفاع مقدس  بزرگ ترین حماسه ها و ایثارگری ها خلق نمی شد.
*سحری خوانی در اذهان مردم نهادینه شود
سعدی واثقی یکی از سحر خوانان منتخب از شهرستان نور در گفت و گو با ایکنا مازندران، گفت:  حدود 30 سال اجرای برنامه دعای سحر را به طور زنده در مسجد صاحب الزمان خیابان نیما شهرستان نور اجرا می کنم. 
سحر خوان منتخب با اشاره به اینکه آغاز به کار خود را از سال 64 بنا به وصیت پدر مرحومم بود، تصریح کرد: از زمانی که خود را شناختم،علاقه به کارهای مذهبی در وجودم ریشه گرفت و با توجه به رسالتی که پدرم بردوش من گذاشته بود این برنامه را 30 سال اجرا و دعای افتتاح همچنان به طور مستمر ادامه دارد. 
وی در ادامه بیان کرد: برای حفظ آداب و سنن سحر خوانی مسئولین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید این باور را در قلب و ذهن مردم نهادینه کنند. 
واثقی اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی  موجب می‌شود مردم اجر و قرب سحر خوانان و منزلت والای آنان را درک کنند.
 وی تصریح کرد: اگر این همایش‌ها در زمان طولانی‌تر و همراه با اجرای زنده تک تک سحر خوانان باشد باعث کیفیت بخشی بیشتر همایش می‌شود. 

انتهای پیام

captcha