جدیدترین محصولات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی
کد خبر: 3721542
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

جدیدترین محصولات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی

کمتر کسی را می توان یافت که با حضور در بیست و پنج دوره نمایشگاه قرآن، کوله باری از تجربه را به نسل جدید منتقل کند، امسال پای صحبت های کسی نشستیم که از دومین دوره تاکنون حضوری فعال در این رویداد قرآنی داشته و معرفی محصولات پژوهشی قرآنی را به طور جدی دنبال می کند.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: حجت الاسلام اکبر قنبری همان مسئول غرفه ای است که در سرما و گرما، تابستان و زمستان و در فراز و فرود نمایشگاه های قرآن به معرفی محصولات قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخته و چندین سال است در غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به ارائه آخرین خدمات و محصولات قرآنی می پردازد.
هنوز ستون های بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پابرجا بود که او را در بخش حوزوی نمایشگاه دیدیم، در حالی که به بازدیدکنندگان توضیح می داد که چگونه از آخرین اطلاعات و پژوهش های مربوط به فرهنگ قرآن و محصولات تولیدشده در این زمینه بهره برداری کنند.
رونمایی از جدیدترین محصولات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بهانه خوبی بود تا دستاوردهای اخیر این پژوهشکده را از زبان حجت الاسلام قنبری معرفی کنیم تا اگر دانشجو یا پژوهشگری در حوزه علوم قرآنی برای پایان نامه یا تحقیقات خود به دنبال منابع دقیق و موثق می گردد، از تلاش های پژوهشگران این پژوهشکده بی بهره نماند.

** راه اندازی پرتال جامع علوم و معارف قرآن
قنبری از همان ابتدا به مهمترین موضوع اشاره کرد و گفت پرتالی بی نظیر از نظر اطلاعات و محتویات راه اندازی کرده اند و توضیح داد که قبلا سایت های معارف قرآن، ترجمه قرآن و مقالات قرآن وابسته به پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این زمینه فعال بوده و سایت مقالات به عنوان پربازدیدترین سایت مطرح بوده است.
وی گفت که بیش از 12 هزار و 500 مقاله به طور کامل با موضوع علوم و معارف قرآن از طریق سایت مقالات در اختیار علاقه مندان قرار داشت و حالا هر سه سایت در پرتال جامع علوم و معارف قرآن جانمایی شده و امکاناتی بسیاری دارد که باید با ورود به سایت، آنها را دید.
مطالب این پرتال به نشانی quran.isca.ac.ir در دسترس است و همانگونه که قنبری توضیح داد اطلاعاتی از منابع مختلف همچون فرهنگ نامه ها، دائرة المعارف ها، کتابخانه، پایان نامه، پرسمان و اطلاع رسانی در آن ارائه شده است.

** فرهنگ نامه ای با سه هزار موضوع قرآنی
این کارشناس قرآنی درباره فرهنگ نامه های موجود در این پرتال گفت که بزرگترین فرهنگ نامه قرآنی در 33 جلد در این پرتال قرار دارد، بیش از سه هزار موضوع اصلی و 60 هزار موضوع فرعی در این فرهنگ نامه وجود دارد و البته ذیل هر موضوع نیز اطلاعاتی از آیات قرآن برای اساتید دانشگاه ها، پژوهشگران و دانشجویان به صورت دسته بندی شده است.

** تجربه ای به اندازه چهار هزار پایان نامه قرآنی
قنبری گفت: دسته بندی موضوعی یکی از دغدغه های دانشجویان به ویژه در علوم قرآن و حدیث است که برای نوشتن پایان نامه دارند و دانشجویان معمولا به چند پایان نامه محدود برای یادگیری روش ها اکتفا می کنند ولی ما چهار هزار پایان نامه را جمع آوری کردیم و با چکیده نویسی، این روش ها را در اختیار افرادی قرار می دهیم که به دنبال تحقیقات قرآنی هستند.
وی توضیح داد که این پایان نامه ها با موضوع علوم و معارف قرآن و همچنین تفسیر است و تلاش پژوهشگران بر این بوده تا پایان نامه های کاربردی را به دانشجویان ارئه دهند. به عبارت دیگر آن دسته از پایان نامه های مفید از سوی کارشناسان جمع آوری و ارائه شده است.

** جای خالی دائرة المعارف قرآن
قنبری در لابه‌لای صحبت هایش به چاپ چهاردهمین جلد از دائرة المعارف قرآن اشاره کرد که تا 30 جلد پیش بینی می شود و گفت: معروف ترین دائرة المعارف قرآن در هیدن هلند به زبان انگلیسی نوشته شده و یکی از مشکلات این دائرة المعارف این است که حدود 60 تا 70 درصد نویسندگان مقالات را پژوهشگران غیرمسلمان و مستشرقین تشکیل می دهند ولی در تدوین این دائرة المعارف اکثرا افراد حوزوی و فارغ التحصیلان گروه های تفسیر و گروه های تخصصی قرآنی حوزه یا دانشگاه ها کمک می کنند.
وی افزود: بسیاری از اساتید حوزه که این دائرة المعارف را دیده اند، معتقدند که جای چنین کتابی در جهان اسلام خالی بوده و تاکنون نیز این 14 جلد با استقبال بسیاری از پژوهشگران، اساتید دانشگاه ها و دانشجویان روبه‌رو شده است.
قنبری تاکیدی هم بر مطالب دائرة المعارف و فرهنگ نامه قرآن کرد که اگر نکته ای از سوی علمای اهل سنت یا شیعه بیان شده، آن مطالب به عنوان یک واقعیت در فرهنگ موضوعی تفاسیر و دائرة المعارف آمده است. به ویژه از این نظر که بسیاری از منابع ما در این کتاب ها از اهل سنت است.

** گزیده ای از 20 دوره تفسیر قرآن
وی در این میان از انتشار فرهنگ موضوعی تفاسیر سخن گفت که شامل 20 دوره از تفاسیر شیعه و اهل سنت به صورت گزینشی است و گروهی از پژوهشگران ضمن موضوع بندی این فرهنگ موضوعی را در قالب کتابی سه جلدی ارائه کرده اند.
قنبری یکی از ویژگی های این کتاب را دسترسی به منابع اصلی کتاب های تفسیری دانست و گفت: در این زمینه ضمن همکاری با مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری اسلامی (نور) متن تفاسیر را دریافت کرده و بر روی نرم افزاری پیاده کرده ایم و علاقه مندان می توانند از دی وی دی نور استفاده کنند و از مراجعه به تک تک کتاب های تفسیر بی نیاز هستند.

** پرسمانی به وسعت 10 هزار سوال
این کارشناس قرآنی یکی از برنامه های جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن را توجه به پرسمان های قرآنی دانست و گفت: تاکنون بیش از 40 هزار سوال قرآنی به پژوهشکده ارسال شده که پس از بازنگری در میان این سوالات، حدود 10 هزار سوال مفید را انتخاب کردیم که سطح این سوال ها از رده سنی کودکان تا سطح اساتید دانشگاه هاست و این برنامه در پرتال جامع علوم و معارف قرآن پیش بینی شده است.
وی به دیگر امتیازات و ویژگی های پرتال پرداخت که از جمله این موارد می توان به معرفی نشریات قرآنی، پایگاه های قرآنی و قرآن پژوهان اشاره کرد.

** معرفی جدیدترین کتاب های پژوهشکده
قنبری از جدیدترین کتاب های پژوهشکده سخن گفت که در نمایشگاه امسال، 13 عنوان کتاب با حضور مسئولان رونمایی شده و دانشنامه علوم قرآنی (جلد اول)، دانشنامه معارف عقلی، تفسیرشناسی (منابع، مبانی، قواعد و گرایش ها) و فقه قرائت (فقه اداء و فقه موسیقی اداء) از جمله این کتاب هاست.
وقتی سخن از کتاب فقه اداء شد، قنبری توصیه ای به قاریان قرآن کرد که حتما این کتاب را مطالعه کنند تا با نظر فقها در این زمینه آشنا شوند و افزود: به عبارت دیگر قاریان با مطالعه این کتاب، از نظر فقهی با مسائل مربوط به مجاز بودن قرائت های قاریان آشنا می شوند چون ممکن است برخی تلاوت ها از نظر ظاهری خوب باشد ولی از نظر فقهی اشکال داشته باشد.
تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات نظری، کتاب دیگری بود که قنبری معرفی کرد و گفت: مرحوم علامه طباطبایی به این روش بسیار تکیه داشت و معروف است که المیزان به «تفسیر قرآن به قرآن» معروف است ولی برخی به این روش ایراد می گیرند و علی مدبر(اسلامی) که مسئول گروه تفسیر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن است در دو جلد روایات اهل بیت را بررسی کرده و ثابت کرده که ائمه نیز ما را سفارش می کنند که قرآن را به قرآن تفسیر کنیم.
سخن به درازا کشید و قنبری گفت که به حوزه کودک و نوجوان نیز توجه دارند و به همین دلیل آثاری را تولید کرده اند که از جمله آنها پرسمان ویژه کودکان است و به پدر و مادرها سفارش کرد برای راهنمایی فرزندانشان این کتاب را مطالعه کنند.
قنبری گفت که کاری را نیز در ادامه دانشنامه ها دنبال کرده اند و دائرة المعارفی به زبان ساده تر و با گرافیک های زیبا برای کودکان و نوجوانان نوشته اند که تاکنون یک جلد آن چاپ شده و قرار است تا پنج جلد روانه بازار شود.
مسئول غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه قرآن امسال گفت که کاری نیز به نام پیام های آسمانی در تفسیر با تلاش حجت الاسلام مرتضی دانشمند انجام داده اند که تفسیر را به زبان کودک و حتی با شعر ارائه داده و از ابتدای قرآن آیات مناسب برای فهم کودکان و نوجوانان را به صورت جذاب تصویرسازی کرده است.

انتهای پیام

captcha