دستور مقام معظم رهبری؛ تقویت‌کننده موضع ایران و هشدار جدی به وقت‌کشی اروپایی‌ها
کد خبر: 3721589
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
قدیری ابیانه عنوان کرد:

دستور مقام معظم رهبری؛ تقویت‌کننده موضع ایران و هشدار جدی به وقت‌کشی اروپایی‌ها

گروه سیاسی ــ سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک مواضع رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام را تقویت‌کننده تیم مذاکره‌کننده خواند و گفت: دستور اخیر ایشان به سازمان انرژی اتمی مبنی بر فراهم ساختن آمادگی لازم برای رسیدن به 190 هزار سو نیز هم تقویت‌کننده موضع ایران در مذاکرات با 1+4 و هم یک هشدار جدی و واقعی به اروپایی‌هاست تا به جای وقت‌کشی اقدامات عملی، ملموس و روشن را برای تأمین منافع ایران از برجام انجام دهند.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در سخنرانی روز ۱۴ خرداد در خصوص برجام فرمودند: «از برخی حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی این‌جور برمی‌‌آید که اینها توقع دارند ملت ایران، هم تحریم‌ها را تحمل کند و با تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم کند، و هم از فعالیت هسته‌ای خود که نیاز قطعی آینده‌ کشور است دست بکشد و این محدویت‌هایی را که بر او تحمیل کرده‌اند ادامه بدهد. من به این دولت‌ها می‌گویم بدانند که این خواب آشفته، تعبیر نخواهد شد؛ ملت ایران و دولت ایران، این را تحمل نخواهند کرد که هم تحریم باشند، هم در محدودیت هسته‌ای و حبس هسته‌ای قرار داشته باشند؛ این نخواهد شد. سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً مقدمات و آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو -فعلاً در چهارچوب برجام- فراهم بکند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور محترم دستور آن را دادند، از همین فردا آغاز کند».

موضع رهبر انقلاب در رابطه با برجام همواره تقویت‌کننده مذاکره‌کنندگان بوده است

محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مسائل استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آثار دستور رهبر معظم انقلاب بر آشکار شدن میزان صداقت طرف اروپایی‌ برای اجرای تعهدات خود در برجام بدون امریکا و جلوگیری از اتلاف زمان گفت: مواضعی که رهبر معظم انقلاب همواره از گذشته در رابطه با برجام اتخاذ کرده‌اند تقویت‌کننده ایران در مذاکرات با 5+1 بوده است و این بر عکس مواضعی نظیر محتاج بودن ایران به برجام، گره زدن حل همه مشکلات کشور به برجام و ... است که تضعیف‌کننده موضع ایران با طرف‌های خارجی است.

وی ادامه داد: موضع اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به 190 هزار سو و اعلام شروط برای اروپا هم تقویت‌کننده موضع ایران در مذاکرات با 1+4 و هم یک هشدار جدی و اوقعی به اروپایی‌هاست تا به جای وقت‌کشی اقدامات عملی ملموس و روشنی را برای تأمین منافع ایران از برجام انجام دهند. اروپایی‌ها با این موضع‌گیری رهبری باید از این خیال خام دست بردارند که برجام به تعبیر وزیر خارجه انگلیس هم دست‌بندی به دست ایران باشد و هم اینکه تعهدات خود به ایران را عملی نکنند.

قدیری ابیانه اظهار کرد: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که میخواهند برجام را حتی بدون آمریکا حفظ کنند اما به نظر می‌رسد این برجام فقط عمل ایران به تعهدات خود را شامل می‌شود و در مورد عمل خودشان به مفاد برجام سکوت می‌نمایند. این رویه‌ای است که اروپایی‌ها چه با امریکا و چه بدون آمریکا در پیش گرفتند و تحریم‌ها را همچنان باقی نگه داشته‌اند.

اروپایی‌ها قادر به مقابله با تحریم‌های آمریکا نیستند 

سفیر اسبق ایران در مکزیک عنوان کرد: چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ و چه پس از خروج آمریکا از برجام عباراتی نظیر «فقط ایران می‌تواند برجام را از بین ببرد» یا «خروج هر یک از کشورها نمی‌تواند برجام را از بین ببرد» در حقیقت انداختن توپ در زمین ایران است. اینها عباراتی است که مقامات عالی سه کشوراروپایی و خانوم موگرینی بیان کرده‌اند. همچنین اظهارنظر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه «برجام قطعنامه شورای امنیت است و از بین رفتنی نیست» بدین معناست که ایران نمی‌تواند از برجام خارج شود و باید به تعهدات خود عمل کند هرچند طرف‌های دیگر به تعهدات خود عمل نکنند و این نشان‌دهنده شیطنت آنهاست که متأسفانه پاسخ درخوری جز از زبان مقام معظم رهبری دریافت نکردند.

وی یادآور شد: اروپایی‌ها با این شیطنت‌ها می‌خواهند اگر ایران از برجام خارج شد ایران را به عنوان ناقض قطعنامه شورای امنیت معرفی و محکوم کنند و پس از آن قطعنامه‌های معلق‌شده شورای امنیت علیه ایران را برگردانند. این در حالی است که آنها حتی حاضر به طرح شکایت از آمریکا بابت خروج از برجام به عنوان قطعنامه شورای امنیت، نشدند. هر چند آمریکا به دلیل برخورداری از حق وتو می‌تواند جلوی این قطعنامه علیه خود را بگیرد.

قدیری ابیانه تأکید کرد: واقعیت این است که اروپایی‌ها نه می‌خواهند و نه می‌توانند در مقابل تحریم‌های آمریکا بایستند و خروج شرکت‌های اروپایی که با ایران قرارداد داشتند نشانه همین ضعف اروپایی‌هاست. این نشان می‌دهد فرمایش مقام معظم رهبری که از ابتدا فرمودند ما باید به خودمان تکیه کنیم و به ملت‌مان اعتماد کنیم و امور کشور را معطل برجام و عمل غربی‌ها به تعهدات‌شان نکنیم یک نگاه درست و استراتژیک بوده و هست.

وی تصریح کرد: راه حل اصلی خنثی کردن تحریم‌ها تقویت درونی در ابعاد مختلف به ویژه در بعد اقتصادی و انسجام ملی است که در بعد اقتصادی عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه حل ناکام گذاشتن تحریم‌هاست.

تشدید ایران‌هراسی و ممانعت از برگزار تظاهرات روز قدس در اروپا؛ اهداف دوره‌گردی نتانیاهو

قدیری ابیانه درباره دوره‌گردی‌های اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی برای مجاب کردن آنها به خروج از برجام و همراهی با آمریکا گفت: صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که رو به اضمحلال هستند. هم پنتاگون و هم برخی سیاستمداران باسابقه آمریکایی ماند کیسینجر پیش‌بینی نابودی اسرائیل را در سال 2025 کرده بودند که البته ممکن است این تاریخ به خاطر عملکرد داعش قدری به عقب بیفتد اما حتمی است.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها منشأ این اضمحلال را بیداری اسلامی می‌دانند، گفت: این باعث شده پرچم مبارزه با اسرائیل از عرب‌گرایی به اسلام‌گرایی تغییر یابد و محور این بیداری نیز ایران اسلامی است. اما نتانیاهو با این سفر می‌خواست هم پروژه ایران‌هراسی را با وادار کردن اروپایی‌ها به خروج از برجام تشدید کند و هم اینکه جلوی تظاهرات روز قدس را در کشورهای غربی بگیرد که این بیانگر آن است که اسرائیل تا چه انداره از ابعاد این روز وحشت دارد.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک افزود: افراطی‌گری‌های نتانیاهو امروز فقط خوشایند ترامپ است اما کشورهای دیگر این نوع افراط‌گری‌ها را نمی‌پسندند حتی کشورهایی که به شدت حامی رژیم صهیونیستی هستند. هر چند این مقامات اروپایی به خاطر نفوذ مالی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها در کشورهای خود به نوعی مجبور به همراهی با نتانیاهو هستند. به هر حال این نوع دوره‌گردی‌ها نمی‌تواند سرنوشت محتوم اضمحلال رژیم صهیونیستی را منتفی سازد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha