معارف دفاع مقدس به کمک فرهنگ عمومی بیاید
کد خبر: 3721617
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷

معارف دفاع مقدس به کمک فرهنگ عمومی بیاید

گروه فرهنگی- رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه در حوزه فرهنگی دچار عقب افتادگی هستیم و دلیل این امر به فراموشی سپرده شدن فرهنگ دفاع مقدس است، گفت: امروز معارف و فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند به کمک فرهنگ عمومی جامعه بیاید و بر آن تأثیرگذار باشد.

معارف دفاع مقدس به کمک فرهنگ عمومی بیاید

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،‌ مراسم گرامیداشت مرحوم حاج عباس تیموری، علمدار راویان دفاع مقدس استان خراسان رضوی و آئین رونمایی از سند چشم‌انداز انجمن راویان فتح رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدمجید ایافت، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع)، سید کمال‌الدین حسینی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی و جمعی از یادگاران و راویان دفاع مقدس شامگاه 19 خردادماه در سالن شهید آوینی مشهد برگزار شد.
سردار سیدمجید ایافت، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) در این نشست با اشاره به نقش مؤثر انجمن راویان فتح رضوی اظهار کرد: انجمن راویان از یک بنیان خیر و خوبی برخوردار بوده و هست و فرماندهان، مسئولین انجمن و راویان دفاع مقدس زحمات زیادی برای شکل گیری و قوام آن کشیده‌اند.
وی افزود: وظیفه ما در قبال انجمن راویان فتح رضوی این است که با تمام توان در رشد کمی و کیفی آن تلاش کرده و از این مجموعه مراقبت و پاسداری کنیم.

نیازمند کادرسازی برای تداوم انقلاب هستیم
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) گفت: ما صرفا برای خود و هم نسل‌های خودمان انقلاب نکردیم تا تنها برای خود طرح و برنامه داشته باشیم، لذا اگر می‌خواهیم انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد باید به گونه‌ای سازماندهی و کادرسازی کنیم که جوان گرایی به عنوان یک اصل مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: جوانان که از انرژی بالایی برخوردار هستند باید در همه حوزه‌ها ورود پیدا کنند و با سپردن امور به دست آنها در جهت ارتقاء توانایی آنان گام برداریم تا این انقلاب به دست صاحب اصلی‌اش حضرت بقیه الله الاعظم(عج) برسد.
وی ادامه داد: تصورمان این نباشد که آرامش موجود در منطقه به طول خواهد انجامید، لذا فرصت پیش آمده را باید مغتنم شمرد و ضمن کادرسازی در جهت سازماندهی، آموزش و گسترش نیروی انسانی جوان و سپردن مأموریت‌ها به آنها تلاش کنیم. برای تحقق این مهم باید با یک برنامه‌ریزی فراتر از یک سال و دو سال برای خود یک استراتژی طراحی کنیم. در این مسیر نباید بدون هدف حرکت کنیم چون به نتیجه نخواهیم رسید.
این فرمانده دفاع مقدس تصریح کرد: انجمن راویان فتح رضوی در سند 25 ساله چشم انداز این انجمن که کار بسیار ارزشمندی است، دست‌یابی به اهدافی همچون کادرسازی و سازماندهی جوانان به منظور انتقال معارف دفاع مقدس را مورد توجه قرار داده که همه ما باید برای رسیدن به این مهم دست به دست هم دهیم و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

معارف دفاع مقدس به کمک فرهنگ عمومی بیاید
سردار ایافت در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: علی رغم پیروزی‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های امنیتی و سیاسی در سطح منطقه که برگرفته از فرهنگ جهادی، ایثار و شهادت است اما متأسفانه در حوزه فرهنگی دچار عقب افتادگی هستیم. دلیلش هم این است که فرهنگ دفاع مقدس به فراموشی سپرده شده است. امروز معارف دفاع مقدس می‌تواند به کمک فرهنگ عمومی جامعه ما بیاید. سعی در انتقال معارف و فرهنگ دفاع مقدس و عظمتی که ملت ایران در دهه 60 آفریدند به نسل امروز و آینده در قالب روایتگری می‌تواند یکی از مهمترین اقداماتی باشد که بر فرهنگ عمومی جامعه تأثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه دفاع مقدس باید صحیح، صادقانه، جذاب و با اندیشه و برنامه ریزی روایت شود، افزود: انجمن راویان فتح رضوی به عنوان یک شجره مبارک، این ظرفیت و توان را دارد که پایه اصلی انتقال معارف ایثار و شهادت به نسل جوان باشد. همه راویان و پیشکسوتان دفاع مقدس باید به میدان بیایند و در جهت ارتقاء بخشی کمی و کیفی روایتگری تلاش کنند.
سردار ایافت تأکید کرد: ما به عنوان ادامه دهندگان راه شهدا، همان‌هایی که همه داشته های خود را در طبق اخلاص گذاشتند اگر اختلافات و مشکلاتی بر سر راهمان هست را کنار بزنیم و به دور از تصمیمات نسنجیده، با ابراز ایمان و اخلاص که شهدای والامقام به آن متخلق بودند در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس با هم همکاری و مساعدت داشته باشیم و آرمان‌ها و اهدافی را که در سند چشم انداز مورد توجه بوده خود را ملزم به آن بدانیم.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) در ادامه سخنانش در خصوص مرحوم حاج عباس تیموری گفت: حاج عباس انسان عجیبی بود. او در حوزه ترویج دفاع مقدس برای همه سلایق و دیدگاه‌ها کار می‌کرد. تلاش‌های مرحوم تیموری در این حوزه برای خود، علاقه و نوع تفکرش نبود و همه برای خدا بود. او با اخلاص و حوصله کارها را پیش می‌برد همه ما باید همچون مرحوم تیموری باشیم.
این مقام مسئول در پایان گفت: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) حمایت خود را از انجمن راویان فتح رضوی اعلام می‌کند. امید است این مجموعه در راهیان نور کشور به عنوان خط شکن و الهام دهنده به راویان سرتاسر کشورمان نقش آفرینی کند.
سید کمال الدین حسینی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: جنگ تحمیلی هر چند ماهیت نظامی داشت اما خیلی فرهنگی بود. بسیجیان آن دوران خیلی فرهنگی عمل می کردند.
وی افزود: بسیجیان و پیشکسوتان دفاع مقدس به دلیل نهادینه شدن خصوصیاتی همچون ایثار و اخلاص در وجودشان که از آن دوران حماسه به یادگار دارند و برگرفته از سیره نبوی(ص) است باعث جذابیت آنها شده است و من این جاذبه را در برخورد با یادگاران دفاع مقدس می‌بینم.

سیره اخلاقی رزمندگان، قلوب را تسخیر می کند
حسینی عنوان کرد: امروز یک شکاف بین نسل جوان و نسلی که در دفاع مقدس حضور داشتند به‌وجود آمده است. این گسل بین نسلی، جز با تاسی به فرهنگ دفاع مقدس پر نخواهد شد. چیزی که می تواند قلوب را تسخیر کند سیره اخلاقی است که رزمندگان دفاع مقدس به آن متخلق بودند و امروز نیز همان فضائل اخلاقی را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دادند.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در پایان گفت: همه مردم نسل دفاع مقدس را دوست دارند و همین امر می‌تواند در گسترش معارف دفاع مقدس نقش به‌سزایی داشته باشد.
گفتنی است، در ابتدای این مراسم عباس آرانیان، مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط این انجمن و همچنین برنامه ‌هایی که انجمن در سال جاری در دستور کار دارد را ارائه کرد و رونمایی از سند چشم انداز 25 ساله انجمن راویان فتح رضوی پایان بخش این مراسم بود.
انتهای پیام

captcha