ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس
کد خبر: 3721711
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس

گروه بین‌الملل – ضیافت افطار با برنامه ارتباط با قرآن ویژه غیر مسلمانان، به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در این مرکز برگزار شد.

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکسرایزنی فرهنگی ایران در آلمان در خبری به ایکنا اعلام کرد: بخش چهارم برنامه آشپزی ایرانی با اغتنام از فرصت برنامه ویژه «شب درهای باز همسایگان در سراسر اروپا» (Tag der Nachbarn)، برای معرفی سفره افطار اسلامی و غذای آموزش داده شده در محل رایزنی با مشارکت قریب به 170 نفر برگزار شد.

طی این برنامه ضمن معرفی رایزنی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط، آیات 41 تا 47 سوره مریم(س) با ترجمه آن و نیز تواشیح با حضور یک گروه مستقل که از شهر کرمان برای انجام برنامه به اروپا سفر داشته‌اند، اجرا و فیلمی تهیه شده به مدت 20 دقیقه توسط این نمایندگی به زبان انگلیسی درباره ماه رمضان در ایران (سنت‌ها، عبادات، ایام مذهبی، سفره افطار، فوائد روضه و .. نماز عید فطر در مصلی) به نمایش درآمد.

در این برنامه افرادی با مذاهب و ملیت‌های مختلف شرکت داشتند که جمع ایرانیان مقیم نیز با قریب به 90 نفر دارای گرایش‌ها و سلایق متنوع نیز در کنار این میهمانان حضور یافتند.

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس

برای این مراسم همت رایزنی چنان بود که بتواند همزمان با یک مناسبت رسمی اروپایی (شب درهای باز همسایگان) امکان معرفی سنن اسلامی و ارتباط با قرآن کریم را با میهمانان غیر مسلمان به اشتراک گذارد. از این رو بر سفره تنظیم شده افطار به فواصل اندکی یک جلد کلام الله مجید با ترجمه آلمانی قرار داده شد تا میهمانان در بازه زمانی نسبتاً طولانی مانده به افطار بتوانند خود به صورت غیر مستقیم با قرآن کریم ارتباط برقرار کنند.

این ابتکار سبب شد تا برخی از غیر ایرانیان و غیر مسلمانان از جامعه آلمان در پایان برنامه خواهان به امانت‌بردن یا هدیه گرفتن برخی از مجلدات ترجمه آلمانی این کتاب آسمانی شدند که به همه موارد درخواستی پاسخ مثبت داده شد.

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس

از دیگر نکات مهم این برنامه آن بود که گرچه برنامه شب درهای باز همسایگان حسب برنامه‌ریزی کشورهای اروپایی باید در ساعت 30: 20 پایان می‌پذیرفت و امکان افطار و پذیرایی از مدعوین غیر مسلمان پیش از اذان مغرب در ساعت 45: 21 هم طبعاً میسر و مناسب نبود، اما غیر مسلمانان حاضر این برنامه نه تنها همراه با مسلمانان حاضر بر سر سفره افطار نشسته و برنامه را ترک نکردند، بلکه در تبادل و گفتگو با ایرانیان و مسلمانان مقیم هر یک به فراخور پرسش‌های خویش، پاسخ‌هایی را از حاضران درباره اسلام، قرآن، رمضان، افطار، ایران و تشیع دریافت داشتند.

به رغم پذیرایی مختصر (چای، نان، پنیر، خرما، زیتون، سبزی و گوجه فرنگی) و نیز پیاله‌ای آش، همچنین محدودیتهای پذیرایی از همه افراد به دور میز که سبب شده بود سفره سنتی افطار نیز بر زمین انداخته شود، میهمانان غیر ایرانی فارغ از موقعیت و منزلت اجتماعی خویش، بی تکلف و با کمال اشتیاق دیگران را همراهی کرده و حتی صمیمانه و داوطلبانه در مواردی در کنار چند تن از دانشجویان دوره دکتری دانشگاههای برلین و پتسدام، همیار اعضای رایزنی در جمع‌آوری سفره و وسایل آن بودند.

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس

ضیافت افطار با طعم قرآن در برلین+عکس

 

انتهای پیام

captcha