عالمی که کرسی درس امام(ره) در نجف را به راه انداخت
کد خبر: 3721719
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
به‌مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله راستی کاشانی/

عالمی که کرسی درس امام(ره) در نجف را به راه انداخت

کانون خبرنگاران نبأ ــ مرحوم آیت‌الله راستی کاشانی از جمله افرادی بود که جرئت کرد در نجف اشرف، کرسی درس خارج فقه و اصول امام خمینی(ره) را راه بیاندازد. امام که به نجف رفت، رژیم طاغوت تصمیم داشت اینگونه وانمود کند که امام خمینی سوادی ندارد.

عالمی که کرسی درس امام(ره) در نجف را به راه انداخت

در ادامه سلسله گزارش‌های «در محضر علما» که در راستای معرفی علما و خادمان دین به گوشه‌ای از زندگی این بزرگان پرداخته می‌شود و به‌مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله حسین راستی کاشانی که مصادف با 29 شهریور است؛ خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین مطهری یزدی که از شاگردان ایشان و مسئول اسبق کمیته حل اختلاف ائمه جماعات و بسیج مساجد است، گفت‌وگویی ترتیب داده که متن آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا: لطفا از فضایل اخلاقی آیت‌الله راستی کاشانی بگویید؟

شاگرد مرحوم آیت‌الله راستی کاشانی گفت: درباره خصوصیات کسی که می‌خواهم صحبت کنم، مُعرف باید اجل و بالاتر باشد؛ ما خاک پای ایشان هستیم و چگونه می‌توانیم در مورد ایشان صحبت کنیم؛ صحبت کردن در مورد آیت‌الله راستی کاشانی بسیار سخت است.

مسئول سابق حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: حاج آقای راستی کاشانی، شخصیتی دوست‌داشتنی و اهل تقوا بود؛ من در نجف با ایشان آشنا شدم و آیت‌الله در مدرسه آیت‌الله سیدکاظم یزدی،‌ به طلاب درس تفسیر صافی را ارائه می‌داد؛ بنده هم در این کلاس بودم و همین طور کتاب استبصار وسائل را نیز نزد آیت‌الله راستی کاشانی خواندم.

این استاد حوزه علمیه و امام جماعت سابق مسجد خداداد افزود: راستی کاشانی از جمله افرادی بود که جرئت کرد در نجف درس خارج امام خمینی(ره) را راه بیاندازد. امام که به نجف رفت، رژیم طاغوت تصمیم داشت اینگونه وانمود کند که امام سوادی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری یزدی ادامه داد: آیت‌الله راستی کاشانی به ایران هم که آمد، کلاس درس تشکیل داد؛ ایشان زبده و به دنیا بی‌اعتنا بود؛ بسیار متأثر هستم که از وجود پربرکت ایشان بهره وافی و کافی نبردم و نتوانستم درس اخلاق و علم ایشان را ضبط کنم.

مسئول اسبق کمیته حل اختلاف ائمه جماعات و بسیج مساجد گفت: مرحوم راستی کاشانی، علم همراه عمل داشت و طلاب باید از امثال ایشان الگو بگیرند؛ عالم،‌ روحانی و درس خوانده زیاد داریم اما کسی را که علمش همراه عمل و زبده باشد؛ باید الگو و نمونه برای  طلاب قرار داد، چراکه اگر طلاب ابعاد اخلاقی، تربیتی و سازندگی درون نداشته باشند، علمی که می‌اندوزند فایده ندارد و ضرر می‌کنند؛ طلاب باید سیره و زندگی امثال راستی کاشانی‌، بهاء‌الدینی و بهجت‌ها را الگو قرار داده و زندگی ایشان را مطالعه کنند. پیامبر ما به دلیل اخلاق خوبی که داشت، زبده و سرآمد بود؛ اینکه طلاب صرفاً علم و دانشی کسب کنند اما تعالی اخلاق نداشته باشند، بی‌فایده است.

ایکنا: اگر بخواهید در یک جمله آیت‌الله راستی کاشانی را معرفی کنید، چه می‌فرمایید؟

مرحوم آیت‌الله شیخ حسین راستی کاشانی، آنقدر فضیلت دارند که زبان از تعریف ایشان الکن است؛ اینقدر باید زمان بگذرد و چشم باز کرد و افرادی را در نظر بگیریم تا یک نفر در بین آن‌ها راستی کاشانی شود.

وی ادامه داد: «هیهاتَ أن یأتیَ الزمانُ بمثله إنّ الزمانَ بمثلهِ لَعَقیمً» یعنی زمان نازا هست که امثال آقای راستی کاشانی را بیاورد.

پنج‌شنبه//عالمی که کرسی درس امام(ره) در نجف را به راه انداخت

گفتنی است، مرحوم آیت‌الله شیخ حسین راستی کاشانی در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی و پس از تحمل سال‌ها بیماری در سن ۹۰ سالگی در شهر قم درگذشت.

به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله حسین راستی کاشانی فرزند علی در سال ۱۳۰۹ش در کاشان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را تا پایان سال ششم ادامه داد. ادبیات، معانی، بیان، عروض، منطق، کلام، شرح لمعه، معالم و قوانین را نزد اساتیدی چون: آیت‌الله‌العظمی آقای سیدمحمدحسین رضوی، آیت‌الله میرزا حسین فاضل نراقی، آیت‌الله غروی کاشانی‌(حجت زاده)، آیت‌الله آقای شیخ علی‌اکبر صمدی (ره) و حضرت آیت‌الله حاج شیخ جعفر صبوری قمی به اتمام رساند.

علاوه بر دروس معمول، مقداری از علوم غریب را نیز نزد مرحوم آیت‌الله رضوی فراگرفت. سپس برای ادامه تحصیل، عازم حوزه علمیه قم شد و به تحصیل سطوح عالی، تفسیر، علم هیئت، اخلاق، کلام و معقول پرداخت.

با تشریف‌فرمایی امام خمینی به نجف اشرف، از درس خارج فقه معظم‌له نیز بهره‌مند شد و مدتی نیز در جلسات استفتاء آیت‌الله‌العظمی خوئی شرکت کرد. وی پس از آن به تدریس در حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت و از نظر فقهی مورد تأیید آیت‌الله العظمی حکیم بود. آیت‌الله‌العظمی حکیم درباره‌اش گفته بود: «آیت‌الله راستی کاشانی نیازی به رفتن به درس خارج فقه و اصول ندارند» ولی با ورود امام به نجف اشرف در درس خارج فقه و اصول معظم له حضور پیدا کرد و به این ترتیب اعلمیت امام(ره) را تأیید کرد.

او بعد از ورود امام به نجف اشرف در جریان مبارزات امام(ره) علیه رژیم پهلوی قرار گرفت و پس از آن همواره در راستای حمایت از نهضت اسلامی امام (ره) قدم برمی‌داشت. در حوزه علمیه نجف اشرف با اجازه امام(ره) به عنوان نماینده معظم‌له مسئول ایجاد نظم و تصرف در تمام امور موقوفات بود. او بعد از خروج از نجف و بازگشت به کشور، به قم رفت و همگام با سایر روحانیون به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت. مدت کمی پس از ورود به قم به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه ی قم درآمد و مبارزات خود را در آن تداوم داد.

علیرضا برومند

انتهای پیام

captcha