فعالیت‌های فرهنگی در شأن شهروند ایرانی اسلامی باشد
کد خبر: 3721764
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

فعالیت‌های فرهنگی در شأن شهروند ایرانی اسلامی باشد

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ما نیازمند همکاری همه ارگان‌ها هستیم و باید فعالیت‌ها در شأن شهروند ایرانی و اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد، ابراز کرد: باید سایه سنگین سیاست را از حوزه فرهنگ برداریم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شب گذشته 20 خرداد ماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه بسیار خرسندم که در اولین روزهای کاری خود در خدمت اصحاب رسانه است، اظهار کرد: فضای مشهد و خراسان رضوی از قدیم الایام فضای فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به هویت مشهد مجموعه‌ای از شعرا، خطبا، متکلمین و فعالان عرصه موسیقی و تئاتر با نگرش‌‎های متفاوت وجود دارند که هویت چند ضلعی را به وجود می‌آورند، ادامه داد: این تنوع فرهنگی هم یک مزیت و برتری و هم داری شکنندگی برای مشهد است.

مروارید با بیان اینکه در گذشته مشهد افراد برجسته‌ای همچون دکتر علی شریعتی که خاستگاه تفکر انتقادی اجتماعی، مرحوم واعظ زاده، دکتر آشتیانی، مرحوم عابدزاده و... را پرورش داده است، ابراز کرد:هر کدام از این بزرگان دارایی نگرش‌‎های متفاوت در عرصه‌های مختلف بوده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد دارای مراکز علمی و حوزوی وسیعی بوده و هست، عنوان کرد: مشهد از دانشگاه 70 ساله فردوسی برخوردار است و حوزه های علمیه‌ای که هم طراز حوزه‌های علمیه قم است.

وی با تأکید بر اینکه این تنوع‌ها و تکثرهای فرهنگی همانند زنجیره‌ها و بازی‌های زمان بهم متصل شده‌اند، افزود: با توجه به این تکثر ولی شاهد مطلق انگاری و لیبل گذاری نیستیم بلکه این تنوع در حوزه‌های مختلف در مشهد دیده می‌شود.

مروارید با بیان اینکه در مقابل این تکثر، روحیه محافظه کارانه‌ای وجود دارد و کار را سخت کرده است، گفت: مشهد از وجود نعمت بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) برخوردار است که باعث جذب هزاران انسان با نگرش‌های مختلف شده و پایگاهی را برای بین‌المللی کردن مشهد فراهم آورده است.

مروارید با اشاره به اینکه مشهد ظرفیت گفت‌وگو در عرصه‌های مختلف بین‌المللی دارد، ادامه داد: در مشهد شاهد تنوع ملیت‌ها، مذاهب و نگرش‌های سیاسی متفاوت هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر میراث و عقبه فرهنگی مشهد، تصریح کرد: با توجه به این عقبه، فضای پیرامونی حرم مطهررضوی، زیر ساخت‌های شهری همچون فرودگاه هاشمی نژاد و...می‌توان ظرفیت توسعه فرهنگی مشهد را بیش از پیش گسترش داد و همه این موارد دست در دست هم داده‌اند تا مشهد از جایگاه ویژه ای برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه جایگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز با توجه به این موارد سخت و سعد است، تصریح کرد: انتظارات متفاوت در فرهنگ و هنر بین مردم وجود دارد و ما با همه این موارد باید کار را پیش ببریم.

مروارید با اشاره به اینکه هنرمندان اقشار مظلومی هستند، ابراز کرد: هنرمندان شرایط ویژه‌ای در مشهد دارند و به خاطر همان جریان محافظه کارانه آنان از مشهد به مرکز مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت پیشکسوتان در سایه بی‌توجهی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هنرمندان از مشکلات اقتصادی بسیاری رنج می‌برند، گفت: پیشکسوتان فرهنگی را مورد تکریم قرار نمی‌دهیم و این موارد همه به مهاجرت آنان به مرکز کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از این موارد باعث ناامیدی در عرصه فرهنگی نمی‌شود، اظهار کرد: روزنه‌های امید و بسترهایی شکوفایی در مشهد بیش از گذشته وجود دارد.

مروارید با بیان اینکه اهالی مشهد همه به اهل فرهنگ و هنر احترام می‌گذارند، ادامه داد: با توجه به میراث گسترده فرهنگی، تکیه اداره فرهنگ و ارشاد به مراکز علمی و حوزه، روحیه تکریم هنرمند و تأکید بر زیبایی‌های دین می‌توان روزنه‌های امید را به روی مشهد گشود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان حدیثی از امام رضا(ع)، اظهار کرد: ایشان فرمودند: «اگر زیبایی‌های کلام ما را به مردم بگویید، آنان خود به سوی ما می‌آیند»، لذا باید روی این موارد نیز کار شود.

وی با تأکید بر اینکه تبعیض‌های موجود در میان انسان‌ها ناشی از نادیده گرفتن کرامت انسانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است، گفت: نگاه و نگرش من در اداره کل ارشاد خراسان رضوی هم سو با نگاه وزیر ارشاد است.

فعالیت‌های فرهنگی در شأن شهروند ایرانی اسلامی باشد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ما نیازمند همکاری همه ارگان‌ها هستیم و باید فعالیت‌ها ما در شأن شهروند ایرانی و اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد، ابراز کرد: باید سایه سنگین سیاست را از حوزه فرهنگ برداریم.

وی با اشاره به اینکه باید به فرهنگ به عنوان امر اصیل نگاه کنیم، افزود: در حوزه فرهنگ جدای از مسائل سیاسی اگر مشکلی وجود داشته باشد، به توسعه و تکامل خواهد انجامید.

مروارید با بیان اینکه کارکردهایی فرهنگ با سیاست متفاوت است، تصریح کرد: باید اداره فرهنگ را از اداره سیاست جدا کرد چرا که بازگشت به اداره فرهنگ راه شروع دوباره است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  با تأکید بر اینکه هنرمندان، اصحاب رسانه و نخبگان می‌توانند سه ضلع برای کمک به ما باشند، عنوان کرد: در توسعه فرهنگی علاوه بر نگاه دینی که در نظام فکری ما وجود دارد، بنای نخبگانی و اصحاب رسانه خیلی کمک کار ما در اداره خواهد بود.

وی با بیان اینکه از اصحاب رسانه تعریف چند بعدی می توان داشت، ادامه داد: رسانه‌ها همان دیگری هستند که باید به آنان توجه داشت، در عصر جدید رسانه ظهور اجتماع است.

مروارید با اشاره به اینکه در نگاه فلسفی، پیشرفت اخلاقی و اجتماعی منوط به گسترش آزاد اخبار در رسانه‌ها است، ادامه داد: توسعه فرهنگی و اجتماعی در شفافیت رسانه‌‎ها میسر می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب سخن است، گفت: رشد ما ایرانیان با سخنرانی و تعامل جمعی بود و بستر اجتماعی این تعامل جمعی در رسانه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در مشهد و خراسان بزرگ از وضعیت خوبی برخوردار هستند، گفت: مشهدی‌ها در عرصه گسترده‌ای در اخبار و رسانه‌ها حضور دارند.

مروارید با اشاره به اینکه هر فعالیت جدید روزنه امیدی برای اصحاب فرهنگ و هنر است، ابراز کرد: باید در رسانه‌ها شاهد نقادی‌های منصفانه باشیم و اداره ارشاد را از خود بدانیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه باید برای نیازهای مشهد برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم، گفت: مشکلات فرهنگی راه حل فرهنگی می‌خواهد، رسانه‌ها باید به تکثر عقاید احترام بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه نخبگانی از هر گروه و با هر نگرش باید با هم در حوزه‌های و مسائل مختلف به توافق نسبی برسند، اظهار کرد: اگر بازیگران عرصه فرهنگ به توافق نرسند همچنان شاهد مشکلات خواهیم بود.

مروارید با اشاره به اینکه باید برای نسل جوان چشم انداز و روزنه‌های امید جدید را بگشاییم، گفت: در کنار نقادی‌های منصفانه باید به سوی چشم اندازهای جدید برای آینده حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هدف ما رسیدن به تعالی و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی است، عنوان کرد: باید در نقد کردن هدف ما برون رفت از مشکلات باشد.

در ادامه این مراسم امینی، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نقطه قوت در حوزه فرهنگ در مشهد رسانه ها هستند، گفت: مطبوعات در عرصه های مختلف بسیار تاثیرگذار هستند، ادامه داد: سابقه فعالیت رسانه ها در مشهد به بیش از صد سال می رسد و در این چند سال نقش رسانه نه تنها کم رنگ نشده بلکه شاهد پیشرفت آنان هستیم.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 320 نشریه و روزنامه در مشهد فعالیت می کنند، ابراز کرد: در زمینه فعال بودن رسانه ها و کمیت آنان مشهد حائز رتبه دوم در کشور است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان ما تنها استانی است که پنج روزنامه رسمی دارد، افزود: همچنین تنها استانی هستیم که دو روزنامه ما در سطح کشور توزیع می شود.

وی با بیان اینکه 25 روزنامه دفتر نمایندگی رسمی در مشهد دارند، گفت:11 خبرگزاری نیز در مشهد و خراسان دفتر نمایندگی رسمی دارند.

امینی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی در عرصه های مجازی نیز پیشتاز بوده است، ابراز کرد: رسانه ها و مطبوعات وظیفه خطیر خود را در  عرصه خدمت به فرهنگ و هنر و همچنین معرفی قابلیت ها و استعدادها در استان به خوبی به انجام رسانده اند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه فرهنگی زیر بنای توسعه در همه حوزه ها است، عنوان کرد: ظرفیت توسعه فرهنگی با کمک هنرمندان و نخبگانی و اصحاب رسانه در مشهد وجود دارد.

انتهای پیام 

captcha