شیوع مصرف قلیان در بین بانوان/نقش خانواده‌ها در کاهش مصرف دخانیات
کد خبر: 3721774
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳

شیوع مصرف قلیان در بین بانوان/نقش خانواده‌ها در کاهش مصرف دخانیات

گروه سلامت- سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد از شیوع مصرف قلیان در بین بانوان خبر داد و گفت: در حال حاضر سه تا چهار درصد بانوان استان قلیان مصرف می‌کنند.

شیوع مصرف قلیان در بین بانوان/نقش خانواده‌ها در کاهش مصرف دخانیات 

به گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا اعلایی، سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده میزان مصرف دخانیات در استان یزد 17 درصد جمعیت را در بر می گیرد و قلیان نیز در سال های اخیر به این آمار اضافه شده به نحوی که 9 درصد مردان اگرچه به صورت تفننی قلیان مصرف می‌کنند.
وی ادامه داد: بحث شیوع مصرف قلیان در بین زنان در سال‌ های اخیر شدت بیشتری داشته و در حال حاضر سه تا چهار درصد زنان استان قلیان مصرف می کنند.
عامل 12 درصد مرگ و میرها ناشی از مصرف دخانیات است
اعلایی استان یزد را یازدهمین استان از نظر مصرف دخانیات برشمرد و از کاهش سن مصرف از 16 سالگی به 12 سالگی خبر داد و گفت: سالانه سه هزار نفر در این شهرستان فوت می کنند که عامل 12 درصد این مرگ و میرها ناشی از مصرف دخانیات است.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد تصریح کرد: استان یزد درگیر دو چالش بیماری‌ های سنتی و جدید است و کم‌ تحرکی، ‌مشکلات تغذیه‌ ای و تغییر سبک زندگی منشأ ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدید است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت ها بصورت فردمحور و جامعه محور انجام می شود ادامه داد: آموزش و فرهنگسازی، کاهش دسترسی، برخورد قانونی سه سیاست مهم در راستای کاهش مصرف دخانیات است.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد یاد آورشد: استان یزد علیرغم اینکه سواد عمومی بسیار خوبی دارد اما سطح سواد سلامت در آن بسیار پایین است.
مصرف مواد دخانی عامل بروز 14 نوع سرطان
محمود فلاحتی، مسئول بیماری‌ های واگیر مرکز بهداشت شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: مصرف مواد دخانی عامل بروز 14 نوع سرطان در بدن فرد و اطرافیان می شود که می توان به سرطان های ریه، پوست، لوزالمعده، خون، پستان، کبد، لب، زبان، حنجره و دهان اشاره کرد.
وی عنوان کرد: مصرف دخانیات باعث تیرگی، چین‌ و چروک پوست و پیری زودرس می‌شود، همچنین بر روی بارداری اثرات بسیار سویی را به همراه دارد.
راه اندازی موزه سلامت یزد
لیلا ابدی، مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان یزد نیز با اشاره به راه اندازی موزه سلامت یزد از سال 94 با هدف آموزش کاهش مصرف دخانیات گفت: تاکنون پنج هزار و 500 نفر از دانش آموزان استان از این موزه بازدید کردند.
وی ادامه داد: این دانش آموزان در جریان خطرات و مضرات استفاده از مواد دخانی قرار گرفتند.
پلمپ 261 مکان زیرزمینی عرضه قلیان در یزد
علیرضا خردادمهر، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان یزد نیز در این نشست اظهار کرد: در سال 96، 291 مورد اخطار به مراکز عرضه قلیان انجام شد که از این تعداد 67 مورد به مراجع قضایی معرفی و 27 مورد پلمپ انجام شد.
وی ادامه داد: در حین بازرسی مکان های زیرزمینی شناسایی که 261 پلمپ این مکان ها در طول سال 96 صورت گرفته است.
خردادمهر میراث فرهنگی، هتل داران، اتحادیه صنف حلوا، سازمان تبلیغات، فرمانداری، اماکن نیروی انتظامی را از دستگاه های همکار با این مرکز برشمرد.
غلامرضا شوفریان، کارشناس مسئول بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان یزد نیز عدم برنامه ریزی صحیح و مناسب برای اوقات فراغت جوانان، محدودیت استفاده از سالن های ورزشی، عدم توجه خانواده ها به نیازهای جوانان، افزایش توقعات و تغییر سبک زندگی را از جمله موارد گرایش جوانان به مصرف مواد دخانی دانست.

انتهای پیام

captcha