حجتالاسلام و المسلمین «هادی صادقی»، معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با دیدگاه امام خمینی(ره) به مقوله عدالت و اهمیت آن در جامعه اسلامی گفت: قیام عموم ملت به رهبری امام خمینی(ره) به انگیزه برچیدن بساط ظلم و بیعدالتی از جامعه بود؛ رهبر کبیر انقلاب نیز قیام خود را با شعار احیای ارزشهای دینی و عدالتخواهی آغاز کرد.
«عدل»؛ یکی از اصول پنجگانه اعتقادی شیعه و اهتمام جمهوری اسلامی در تحقق آن
وی ادامه داد: ایشان در بسیاری از سخنرانیها و بیانیههای خود از ظلم و ستمی که بر تودههای محروم جامعه میرفت، سخن گفته و دولتمردان را به خاطر تضییع حقوق ملت استیضاح میکرد. نظام جمهوری اسلامی با هدف برقراری عدالت تأسیس شده و اگر سخنان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تا زمان پیروزی و از آغاز تأسیس نظام تا زمان رحلت در موضوع «دفاع از محرومان و مستضعفان و ضرورت برقراری عدالت در جامعه»، جمعآوری شود، دفتر قطوری خواهد شد. بنابراین برقراری عدالت اجتماعی از اهداف غیرقابل انکار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است.
صادقی با بیان این مطلب که در اندیشه اسلامی نیز عدالت از جایگاه مهمی برخوردار است و بهویژه در اندیشه شیعه، «عدل» یکی از اصول پنج گانه اعتقادی است که علاوه بر عرصه خداشناسی، بازتاب مهمی در عرصه سیاسی و اجتماعی دارد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان نظامی که از وحی سرچشمه گرفته و قدرت و حاکمیت خود را منتسب به خدا میداند، عدالت، نقش مهمی دارد. حتی اگر در عمل، عدالت بهطور کامل اجرا نشود، پایههای نظام بر عدالت استوار شده و حداقل در اساسیترین نظریهها و قوانین بر آن تأکید شده است، بهطوری که با نگاهی اجمالی به قوانین ایران میتوان به وضوح، به این مسئله پی برد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: مقام معظم رهبری و سایر مسئولان کشور و عموم ملت هیچگاه از برقراری عدالت غافل نبودهاند. یک مقایسه اجمالی با وضعیت حاکم بر رژیم گذشته این واقعیت را آشکار میکند که جامعه در راه رسیدن به آرمان عدالت اجتماعی، به موفقیتهای چشمگیری نائل شده، در عین حال همگان واقفند که هنوز جمهوری اسلامی تا تحقق کامل عدالت در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی راه درازی در پیش دارد.
تواصی به حق و تواصی به صبر؛ دو پیششرط تحقق عدالت
وی در ادامه در رابطه با پیششرطهای تحقق عدالت در جامعه گفت: در حکومتی که مردم و حاکمان عادلانه رفتار کنند، قوانین به خوبی اجرا میشود و مساوات و برابری میان همه برقرار میشود. همچینن در اندیشه امام خمینی(ره)، عدالت شاخص اصلی اسلامیت و درستی عمل بهشمار میرود. بهطوری که اگر هیئت حاکمه و مرم عادل نباشند، نه عدالت سیاسی محقق میشود و نه عدالت فرهنگی و اقتصادی. همچنین تفاوت اساسی امام(ره) از بسیاری از فقهای مسلمان تأکید ایشان بر عدالت مردم در کنار عدالت حاکمان است، اما کسی بخواهد در حوزه عدالت کاری انجام دهد اول باید از خودش شروع کند یعنی آن شخص باید به عدالت بیاندیشد، رفتار و تعامل کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه در این رابطه ادامه داد: گام دیگر در این حوزه این است که توصیه به عدالت هم صورت بگیرد و تواصی به حق و تواصی به صبر جدی گرفته شود. قرآن کریم در حوزه عدالت در سوره عصر میفرماید: وَالْعَصْرِ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ﴿۳﴾. یعنی کسانی فقط نجات پیدا میکنند که اهل توصیه یکدیگر به حق که پایه عدالت است و بعد توصیه به صبر و ایستادگی بر پایه حق باشند.
اجرای عدالت واقعی در زمان امام عصر(عج) عملی است
وی افزود: اگر به این دو توصیه قرآنی عمل کنیم حتماً به عدالت نزدیک خواهیم شد. اما باید بدانیم که عدالت بسیار دشوار بوده و کاری است که ما باید منتظر ظهور ولی عصر(عج) باشیم تا ایشان عدالت حقیقی را در سرتاسر گیتی بگسترانند.
صادقی تصریح کرد: عدالت در حکومت امام زمان(ع) در ظرفیت دنیا صورت خواهد گرفت و عدالت تام و تمام در این دنیا اجرایی نخواهد شد زیرا این نوع عدالت مختص آخرت است. چون در این دنیا افرادی همچون صدام که صدها نفر را کشته فقط یکبار مجازات شدهاند در حالیکه باید صدها بار مجازات میشد تا به عدالت واقعی دست یابیم.
وی در پایان افزود: دنیا ظرفیت عدالت تام را ندارد اما تا آن مقداری که ممکن است امام عصر(عج) حد عالی آنرا در این دنیا اجرایی خواهند کرد و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم و سر اصلی آن هم این است که اگر هر کسی حقمدار باشد و به حق هم توصیه کند و بعد هم با صبوری بر پایه این عدل بایسیتم، آن وقت به طور عمومی طعم شیرین عدالت را خواهیم چشید.
انتهای پیام