نگاهی به اصول طب سنتی در ماه رمضان
کد خبر: 3721895
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

نگاهی به اصول طب سنتی در ماه رمضان

گروه اجتماعی - پزشک و محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی گفت: افراد باید در روزه‌داری اصولی را رعایت کنند تا دچار مشکلاتی در سلامتی بدن خود نشوند.

مریم نواب زاده،پزشک و محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: افراد روزه دار در خوردن افطار نباید افراط کنند تا به هنگام سحر، اشتهاي كافي داشته باشند.

نگاهی به اصول طب سنتی در ماه مبارک رمضان
وی ادامه داد: یكي از عادات غلط، خوردن شام پس از صرف افطاري است كه به علت سنگیني معده و عدم هضم غذا، اشتهاي خوردن سحري را كاهش مي‌دهد؛ بنابراین، خوردن افطار نباید به یك وعده محدود شود.
پزشک و محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مصرف ماست، نوشابه و مواد خام مانند؛ سالاد همراه غذای پختنی مناسب نیست، افزود: خورشت‌ها نباید زیاد چرب باشند و بهتر است با استفاده از نان سنگک یا نان های محلی استفاده شود.
نواب زاده با اشاره به اینکه مصرف نان با این نوع غذاها بسیار مناسب‌تر از مصرف برنج است، تصریح کرد: در صورت استفاده از برنج نیز از باید برنج مرغوب ایرانی استفاده کنند و استفاده از برنج‌های نیمه ایرانی نیز بسیار بهتر از برنج‌های خارجی است که می‌تواند مشکلاتی نظیر یبوست، ضعف و تشنگی را تشدید کنند.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند از خورش آلو و خورش‌های سبزی دار استفاده کنند.
پزشک و محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اگر افراد به دلایلی نمی‌توانند از گوشت گوسفند استفاده کنند، گوشت مرغ خانگی، بلدرچین، کبک و مانند آن جایگزین‌های مناسبی هستند اما تا جایی که امکان دارد سراغ گوشت گاو یا مرغ‌های صنعتی نروند.
نواب زاده بیان کرد: گوشت‌های گرم مزاج مانند گوشت شتر برای ماه مبارک زیاد مناسب نیستند و ماهی نیز به دلیل ایجاد تشنگی، از فهرست خوراکی‌های این ماه حذف می‌شود.
وی با بیان اینکه غذا باید خوب جویده شود تا هم افراد زودتر سیر شوند و هم، هضم و جذب آن كاملتر انجام شود، افزود: افراد در صورت امكان از خواب قیلوله غافل نشوند چرا که خواب قیلوله که همان خواب كوتاه و سبك قبل از اذان ظهر است کمک زیادی به کم کردن گرسنگی و ضعف روزه‌دار می‌کند.
پزشک و محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: علاوه بر خواب قیلوله، بر خالف تصور عامه، زیـاد خـوابیدن پـس از اذان صبح یا در طول روز، نه تنها كمكي به كم شدن ضعف روزه دار نخواهد كرد بلكه آن را تشدید می‌کند.
نواب زاده گفت: بهترین گوشت برای مصرف معمول، گوشت گوسفند است و اگر تشنگی طول روز فرد را آزار نمی‌دهد؛ خوردن گوشت‌های چربی دار به کاهش ضعف شما کمک خـوبـی می‌کنند.
وی بیان کرد: اگـر افراد معده و کبد سالمی دارند و اهل زیاده روی و پرخوری هم نیستند، مصرف گاه‌گاهی آبگوشت، کله پاچه و سیراب شیردان نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
پزشک و محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی یادآور شد: افراد سردمزاج می‌توانند گوشت شتر را نیز در برنامه غـذایی خود بگنجانند.
انتهای پیام

 

captcha