راهکارهای کنترل و کظم غیظ از منظر روایات و علم
کد خبر: 3721922
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
استاد دانشگاه مفید تشریح کرد:

راهکارهای کنترل و کظم غیظ از منظر روایات و علم

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به وضعیت ناهنجار عواقب خشم در جامعه به تشریح راهکارهای کنترل و کظم غیظ از منظر روایات و علم پرداخت.

 راهکارهای کنترل و کظم غیظ از منظر روایات و علم

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید در ادامه سلسله نشست‌های علمی دانشگاه مفید در  نشستی با موضوع کنترل خشم گفت: یکی از صفات پسندیده ائمه(ع) کظم غیظ و کنترل خود بود؛ کاری که معمولا خیلی از انسان‌ها در زندگی از عهده آن بر نمی‌آیند و آثار خطرناکی هم برای آنان دارد.

وی با بیان اینکه فردی نیست که زمینه خشمگین شدن برای او در زندگی پیش نیامده باشد تصریح کرد: گاهی خشم جنبه متعالی دارد و برای مال و ناموس و دین صورت می‌گیرد ولی برخی اوقات غضب به خاطر امور پوچ و باطل و گاهی بسیار سطحی است.

یوسفی با اشاره به آیه «... وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُور»ِ  تصریح کرد: این آیه در مورد منافقان است که در برخی امور خود را با مومنان  هم درد می‌دانند ولی در خلوت خودشان از اینکه نمی‌توانند درون خود را آشکار کنند در غضب هستند و خداوند نیز در آیه شریفه نفرین فرمود که از این غیض بمیرید.

استاد دانشگاه مفید بیان کرد: در مورد حضرت موسی(ع) نیز شاهد هستیم که وقتی ایشان به کوه طور رفت و 30 روز اقامت او تبدیل به 40 روز شد قوم او به سمت گوساله‌پرستی رفتند و این مسئله باعث خشمگینی شدید آن حضرت شد؛ خشمگینی حضرت از آن جهت بود که حضرت، قومی را که از دست فرعون و آن هم با اعجاز و با آن همه سختی نجات داده بود مجددا به سمت  بت‌پرستی رفتند و موسی(ع) از این کار کاملا بهم ریخت.

یوسفی بیان کرد: آن حضرت الواحی را که دریافت کرده بود پرت کرد و ریش و سر برادرش هارون را گرفت که چرا این قوم به بت‌پرستی رو آوردند؛ بنابراین خشم برای همه رخ می‌دهد و درجات آن متفاوت است. خشم آثار زیادی دارد؛ اول اینکه انسان عصبی مزاج به خودش ضربه می‌زند و بیماری‌های روحی و عصبی پیدا می‌کند و ممکنن است بیماری‌های زخم معده و ... بگیرد و برای دیگران هم آسیب دارند.

وی افزود:  امام علی(ع) فرموده است که غضب باعث بسته شدن درها می‌شود؛ زیرا وقتی با عصبانیت قلبی جریحه‌دار شود و یا مشکلاتی ایجاد شود راه گفت‌وگو و حل مشکل با مدارا را می‌بندد؛ انسان وقتی عصبانی شد تشخیص درست از نادرست برای او دشوار می‌شود و درست نمی‌توانند فکر کند؛ باز امام علی(ع) فرموده که انسان وقتی زیاد عصبانی شود لحن و سبک گفتار او متفاوت می‌شود و اول آن جنون و آخر آن نیز پشیمانی است که گاهی قابل جبران هم نیست.

یوسفی عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید الغضب مفتاح کل شر؛ غضب کلید هر شری است و می‌تواند انسان را به زندان و بیمارستان و نابودی مال و جان ببرد؛ متاسفانه ما توجه کافی به این مسئله نداریم و یکی از مصیبت‌های کنونی جامعه، کنترل نکردن خشونت است؛ در حالی که آثار این مسئله به لحاظ علمی بحث شده است.

وی با بیان اینکه در سال 93 بیش از 60 هزار نزاع که مراجعه به پزشکی قانونی داشته‌اند رخ داده است که عمدتا بر سر کارهای سطحی مانند اختلاف بر سر کانال تلویزیون و ... بوده است عنوان کرد:  آماری هست که به طور متوسط بیش از 30 درصد زنان حتی در دوره بارداری متحمل ضرب و شتم می‌شوند که فاجعه است؛ این موضوع حتی در مناطق بالای شهری در برخی شهرها  وجود دارد؛ ناجا در سال 95، 550 هزار نزاع خیابانی را اعلام کرده که 30 درصد دعوای خانوادگی است.

یوسفی عنوان کرد: کنترل خشم مهارت است و نیازمند آموزش که متاسفانه ما این جهات را رعایت نمی‌کنیم و فرزندان ما عمدتا سرگرم یادگیری پایتخت کشورها و مسائلی است که چندان برای زندگی مفید هم نیست.

استاد دانشگاه مفید تصریح کرد: در روایات نیز به برخی مهارت‌ها اشاره شده که یک مورد در جنگ احزاب و مواجهه امام علی(ع) در برخورد با عمروبن عبدود رخ داد که وقتی آب دهان بر صورت امام (ع) ریخت امام بلندشد و  آرامشی پیدا کرد و بعدا اقدام به مبارزه با او کرد.

یوسفی اظهار کرد: امروزه در روان‌شناسی این مسئله مطرح است که وضعیت خود را در هنگام عصبانیت تغییر دهید؛ لبخند بزنید، تنفس خاصی هست که می توان انجام داد یا اگر ایستاده‌ایم بنشینیم و اگر نشسته‌ایم بلند شویم؛ البته ابتدا این کارها سخت است ولی بعد از مدتی اصلاح می‌شود.

استاد دانشگاه مفید بیان کرد: یک نمونه دیگر برخورد امام حسن(ع) با آن مرد شامی اس که وقتی این مرد به امام  اهانت کرد امام لبخند زد که برای خیلی از ما بسیار سخت است؛ باز یکی از مواردی که مطرح است نوشتن است؛ تفکر در مورد سرانجام خشم و رفع محرک‌های خشم از دیگر راه‌کارهاست که باید در مدارس و به خصوص دبیرستان‌ها به فرزندان آموزش بدهند.

انتهای پیام

captcha