حکایت آرامشی که ارمغان معنویت در زندگی است
کد خبر: 3721946
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

حکایت آرامشی که ارمغان معنویت در زندگی است

گروه اجتماعی - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با بیان اینکه روانشناسان برای رسیدن به آرامش راه‌های متنوعی را پیش‌بینی می‌کنند، تصریح کرد: معنویت یکی از این راه‌ها است که در زندگی می‌تواند تا حد زیادی از آشفتگی‌ها و پریشانی‌ها پیشگیری کند.

فاطمه حسینی‌فر، کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آب شفاف است، به قدری که حتی سنگ ریزه‌های کف آن پیدا است اما این تا وقتی ادامه پیدا می‌کند که آب آرام باشد.

حکایت آرامشی که ارمغان معنویت در زندگی است
وی افزود: همین که سنگ‌ها و سنگ ریزه‌هایی پی در پی در آب ریخته شوند آرامش آب به هم می‌خورد، آب متلاطم می‌شود و گاهی گل آلود، آن وقت دیگر هیچ چیزی در آب گل الود دیده نمی‌شود.
مدیر اتاق قصه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این مثال شبیه زندگی انسان‌ها است، تصریح کرد: تا زمانی که به مشکلات زندگی اجازه ندهیم که برکه زندگی ما را متلاطم کنند می‌توانیم از شفافیت و زلالی زندگی لذت ببریم و مسیر زندگی خود را در زلالی آن پیدا کنیم.
حسینی‌فر ادامه داد: اما انسان همین که به مشکلات اجازه رخنه داد؛ خستگی، کلافگی، سردرگمی، بی برنامگی و پریشانی به سراغش می‌آید و آن وقت است که جز شکوه سر دادن و بهانه گرفتن کاری از انسان برنمی‌آید.
وی با بیان اینکه در دنیای پر مشغله امروز آرامش یک کیمیا است، افزود: این روزها دغدغه‌های گوناگون روزمره مانند سنگ ریزه‌هایی هستند که آرامش برکه زندگی را برهم می‌زنند.
این کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی ادامه داد: با این همه افرادی نیز هستند که هنرمندان مهار مشکلات را به دست می‌گیرند و سعی می‌کنند در سخت ترین شرایط زندگی، کنترل امور را به دست گرفته و آرامش خود را حفظ کنند .
امیدی که آرامش را به ارمغان می‌آورد
حسینی‌فر با بیان اینکه روانشناسان برای رسیدن به آرامش راه‌های متنوعی را پیش بینی می‌کنند، تصریح کرد: معنویت یکی از این راه‌ها است که در زندگی می‌تواند تا حد زیادی از آشفتگی‌ها و پریشانی‌ها پیشگیری کند چرا که افرادی که معنویت زندگی خود را تقویت می‌کنند باور دارند نا امیدی گناه است و همیشه در زندگی روزنه امیدی دارند که آرامش آن‌ها را حفظ می‌کند.
رضایت از داشته ها در زندگی
وی با بیان اینکه افرادی که بلند پرواز نمی‌کنند و از داشته‌های خود در زندگی راضی هستند بیشتر احساس آرامش می‌کنند، تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که فرد برای داشتن موفقیت‌های بیشتر تلاش نکند بلکه بدان معنا است که فرد با وجود داشتن اهداف والا و تلاش‌های شبانه روزی برای رسیدن به اهدافش در نهایت از آنچه که دارد راضی است .
پایین آوردن سطح انتظارات از دیگران
مدیر اتاق قصه خراسان‌جنوبی بیان کرد: انتظارات ما از دیگران تا حد زیادی آرامش زندگی ما را متاثر می‌کند، اطرافیان ما معمولا صد در صد آنچه ما انتظار داریم را تامین نمی‌کنند و انتظار از دیگران، فکر ما را مشغول می‌کند.
حسینی‌فر ادامه داد: گاهی که نیازها و انتظارات تامین نمی‌شود آرامش ما را به هم می‌ریزد، اما آنگاه که تصمیم می‌گیریم هیچ انتظار و توقعی از فردی نداشته باشیم، اولین و بلندترین گام را برای آرامش زندگی خود برداشته‌ایم.
نظم و پاکیزگی محیط زندگی و ظاهر خودمان
وی افزود: تجربه نشان می‌دهد آشفتگی و بی نظمی در ظاهر زندگی، لباس پوشیدن، چیدمان اتاق و منزل و محل کار ذهن را پریشان می‌کند و برای داشتن روح و روان آرام لازم است ظاهر زندگی نیز منظم، پاکیزه و آرام باشد.
برنامه ریزی در کارها
این کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: کارهای عقب مانده، کارهای نابسامان، کارهای نیمه کاره، همه و همه ذهن را مشوش می‌کند و برای داشتن زندگی آرام یک برنامه ریزی مناسب می‌تواند اوضاع کار و زندگی را سر و سامان دهد.
حسینی‌فر بیان کرد: زمانی که تمام کارها به موقع انجام شود، کارهای ناتمام زیادی ذهن انسان را درگیر نکند و نظم و برنامه مناسب در امور حاکم شود، اولین ثمره آن، ارامش است، آرامشی که به فرد این امکان را می‌دهد تا در امور موفق تر پیش رود.
وی با اشاره به اینکه این عوامل از جمله مهم ترین عوامل موثر بر آرامش زندگی هستند، یادآور شد: اما اولین قدم اراده فرد است و تا زمانی که از مشکلات شکوه کنیم امکان به اجرا درآوردن هیچ کدام از این موارد را نخواهیم داشت؛ بنابراین اولین قدم اراده است.
انتهای پیام

 

captcha