در مسیر موفقیت از اراک تا اتریش
کد خبر: 3721949
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

در مسیر موفقیت از اراک تا اتریش

گروه اجتماعی - زهرا نظام‌آبادی، کارآفرین موفق استان مرکزی، روند فعالیت خود در زمینه پخت سمنو را تشریح کرد و گفت: قصد دارم کارم را گسترش دهم.

در مسیر موفقیت از اراک تا اتریش

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، این روزها در گوشه‌و‌کنار می‌بینیم برخی جوانان با وجود تحصیلات دانشگاهی نشسته‌اند تا کار آنان را پیدا کند. وقتی از آنان می‌پرسم چرا شاغل نیستید می‌گویند: کدام کار؛ کار کجا بود؟ جوانان منتظرند تا مسئولان برای آنان ایجاد اشتغال کنند گرچه تا حدی درست است اما آیا نمی‌شود خلاق بود، خلأها را شناسایی کرد و نسبت به رفع کمبودها اقدام کرد؟ در گوشه‌ای دنج از شهر اراک کارگاه کوچک سمنو زهرا نظام‌آبادی کارشناس مترجمی زبان انگلیسی نظر ما را به خود جلب کرد، این کارآفرین جوان در گفت‌و‌گویی با ایکنا گفت: برای اشتغال‌زایی نباید نشست و دست روی دست گذاشت، منتظر شغل بودن یا توقع حمایت داشتن از حرکت رو به جلوی انسان می‌کاهد. باید تلاش کنیم، اگر مورد حمایت واقع شدیم که بسیار خوب است اما اگر کسی طرح یا ایده ما را حمایت نکرد نباید دلسرد شده و یکجانشین باشیم.
زهرا نظام‌آبادی کارآفرین موفقی است که به مدت دو سال سمنو را در طول ایام سال پخته و نه‌تنها به همشهریان اراکی و استان بلکه به استان‌های دیگر حتی کشور اتریش نیز ارسال کرده است. او موفقیت را در پشتکار و حمایت خانواده‌اش دانست و اظهار کرد: سمنو را بیش از حد دوست دارم و علاقه‌ام به این خوراکی باعث شد که دست به تولید بزنم، آزمون و خطا زیاد داشتم ولی با تحقیق توانستم پخت سمنو را به اینجا برسانم و قصد دارم کارم را گسترش دهم.
وی ادامه داد: شنیده بودم دو مادربزرگم سمنو پخت می‌کردند اما نه خودم و نه مادرم سررشته و تجربه‌ای از اینکار نداشتیم، حتی مادرم نگران بود و می‌گفت ما بلد نیستیم و نمی‌توانیم کمکت باشیم، اما من تمام سختی را به جان خریدم و استارت کارم را با تحقیق از شهرهای شهرضا، قم و تهران که به صورت حرفه‌ای سمنو پخت می‌کنند، آغاز کردم. سمنوی درق با وجود داشتن پیشینه‌ای طولانی، حجیم و نذری‌بودن ثبت ملی شده است. تمام تلاشم را می‌کنم تا سمنوی گل گندم اراک ثبت ملی شود.

در مسیر موفقیت از اراک تا اتریش
نظام‌آبادی افزود: روز اول بخاطر گستردگی انواع گندم نمی‌دانستم گندم انتخابی برای سمنو باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، از نمونه‌های مختلف امتحان کردم تا متوجه شدم کدام گندم بهتر است، اما هنوز تحقیقات کامل نشده است. دنبال این هستم کیفیت را بالا ببرم، بنده تازه اول راهم و برای رسیدن به قله موفقیت باید بهتر از این، راه را طی کنم. دو سال پیش از یک کیلو گندم شروع کردم و امروز بین 20 تا 30 کیلوگرم گندم در هر پخت استفاده می‌کنیم.
وقتی از نحوه پخت سمنوسؤال کردم با چنان شادی جوابم را داد که گویی منتظر است این سؤال را از او بپرس: مدت زمان شست‌و‌شوی گندم‌ها تا پخت سمنو 10 روز طول می‌کشد، گندم‌ها را پاک کرده، شست‌و‌شو می‌دهیم، بعد از شست‌و‌شو متناسب با دمای محیط یک روز‌و‌نیم یا دو روز گندم‌ها را در آب خیس می‌کنیم، بعد از این زمان گندم‌ها را داخل سبد ریخته و پارچه‌ای روی آن می‌کشیم تا گندم‌ها جوانه بزنند، گندم برای جوانه زدن یک‌سری شرایط خاص خود را می‌خواهد. درجه دمایی که جوانه‌ها رشد می‌کنند نباید گرم باشد هرچه هوا خنک‌تر باشد پروسه رشد جوانه‌ها بیشتر طول می‌کشد و کیفیت سمنو را بهتر می‌کند. پس از این مرحله که قطر ریشه گندم‌ها به یک سانت رسید داخل سبد می‌گذاریم و رطوبت آن را تنظیم می‌کنیم و ریشه سمنوها باید فوق‌العاده بلند باشد. البته باید دقت کنیم گندم سبز بیش از حد نباشد چون سمنوی ما را تلخ می‌کند. بعد از این مرحله گندم‌ها را از پوست جدا کرده و با آرد کامل سبوس‌دار پخت می‌شود.
نظام‌آبادی که از فراهم کردن زمینه اشتغال سه نفر از نیروهای جوان ابراز خرسندی می‌کند، گفت: برای انجام کارها باید خودم نظارت کافی داشته باشم، پخت سمنو دارای ریزه‌کاری‌هایی است که توسط خودم انجام می‌شود. استقبال مردم از سمنو بسیار خوب است شاید در ابتدا کسی فکر نمی‌کرد متقاضی داشته باشد اما دو سال است که هر هفته سمنو را میپزم. اوایل در منزل پخت می‌کردم اما با گذشت زمان و ثبت سفارشات منزل برای انجام این کار محدود بود، کارگاهی را با 100 هزار تومان بدون حمایت هیچ ارگان یا بانکی افتتاح کردم. برای حمایت به صندوق امید مراجعه کردم. فقط حمایت‌ها زبانی بود حمایت زبانی دردی از من دوا نمی‌کند و بسیج سازندگی از ایده من خوششان آمد و قرار است وامی را دریافت کنم. امید است ارگان یا صندوق امید وامی با سود کم اختصاص دهند تا بتوانم کارگاهم را توسعه دهم. اما اگر حمایت هم نکنند من قطعا این‌کار را خواهم کرد.
وی گفت: توسعه کارگاه باعث می‌شود تا ایده‌های جدیدم را بررسی کرده و محصولات جدید تولید کنم، سمنو محصولی سالم و عاری از هر گونه افزودنی یا شیرین‌کننده مصنوعی است، کارخانه‌ها برای ماندگاری محصول از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند اما تولید محصول سالم برایم بسیار اهمیت دارد. ارسال محصول به کشور اتریش مرا به فکر صادرات انداخت که درخواست سیب سلامت داشتم ولی یکی از شروطش افزودن مواد نگهدارنده بود که از این کار منصرف شدم.
نظام‌آبادی ادامه داد: طبع سمنو گرم‌و‌تر است، پزشکان طب سنتی استفاده از سمنو را به مراجعان خود به دلیل داشتن ویتامین هایE.A ,K جهت رفع ضعف جسمانی و ریزش مو توصیه می‌کنند. جوانه گندم دارای خواص بسیار مغذی است که می‌تواند جایگزین بسیار خوب کرم‌های شیمیایی و ماسک‌های صورت باشد.
وی با انتقاد و ابراز تأسف از اینکه جوانان نشسته‌اند تا برایشان شغل مناسبی پیدا شود، بیان کرد: قبلا فکر می‌کردم شغل باید با رشته تحصیلی سنخیت داشته باشد اما الان به این امر اعتقادی ندارم، ممکن است شغل در راستای رشته تحصیلی باشد یا نباشد، اگر جوانان خوش‌فکر و خلاق وارد صحنه شوند می‌تواند اشتغال‌زایی صورت گیرد. گاه خیلی رنج می‌برم چرا محصولات سالم برای تهیه نداریم. خوشبختانه در مسیر موفقیت هستم و با توکل بر خدا در این مسیر ادامه می‌دهم.
نظام‌آبادی ادامه داد: جوانان روی کاری که قصد انجام دارند تمرکز کنند، کشور دارای ظرفیت‌هایی است که فقط باید شناسایی کرد و با توکل بر خدا کار را شروع کرد. نباید از سختی راه ترسید باید سلیقه و خلاقیت به خرج داد. برای من هم اوایل بسیار سخت اما شیرین گذشت و به کارم بسیار علاقه دارم و با عشق دنبال می‌کنم. اوایل برای پخت حتی قابلمه از همسایه‌ها قرض می‌گرفتم اما با خرید دستگاه‌ها رونق خاصی به کارم داده شد.
از برق نگاهش و صحبت کردن با جوانه‌های گندم اینطور برداشت می‌شود که مادری با فرزندش حرف می‌زند و در مورد احساسش به جوانه‌ها اینطور می گوید: حالم با جوانه‌ها بسیار خوب است و با آنان روزهای خوبی را سپری می‌کنم، با آنان حرف می‌زنم و از رشدشان بسیار خوشحالم. حتی فرزندم که هنرجوی هنرستان است به کشت گل و گیاه بسیار علاقه دارد که سعی می‌کنم با چیزهایی که می‌دانم راهنماییش کنم.
کارآفرین اراکی در پایان گفت: سمنو منتسب به حضرت زهرا(س) است و این امر اشتیاق مرا به ادامه راه بیشتر می‌کند. اگر خانواده‌ای نذر سمنو داشته باشند با دل‌و‌جان کمک‌شان می‌کنم و هر آنچه می‌دانم را در اختیارشان قرار می‌دهم. امیدوارم صندوق کارآفرینی امید از کارآفرینان جهت رشد و تقویت بنیه کاری حمایت کند.
انتهای پیام

captcha