برگزاری مراسم وداع با یک هنرمند در ارشاد ساری
کد خبر: 3722103
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۶

برگزاری مراسم وداع با یک هنرمند در ارشاد ساری

گروه فرهنگی- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری از برگزاری مراسم وداع با هنرمند مرحوم آقاجان فیوج زاده صبح امروز سه شنبه  در سالن ارشاد ساری خبر داد.

حمید رضا عشریه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: مرحوم آقاجان فیوج زاده متولد ۶ تیرماه ۱۳۱۲ روستای تنگه لته ساری و از خانواده‌ای مهاجر است و سالها در کوی غفاری ساری زندگی می کرد.

وی افزود: مرحوم فیوج زاده در نوجوانی با لله‌وا آشنا می‌شود ولی سرنا را بعدها بعنوان ساز اصلی انتخاب می کند و نزد استادانی مثل کربلایی علی جان و محمد قلی شاگردی می کند و تمام تکنیک‌ها و مقام‌های ویژه سرنا را می‌آموزد و بر اساس تکرار و تمرین و تحقیق راوی متفاوتی از مقام‌های ویژه سرنا می شود.

عشریه تصریح کرد: مرحوم فیوج زاده در نوازندگی ضرب و دسرکوتن نیز چیره دست بود.برادر بزرگش مصطفی علیزاده فیوج زاده که همچنان در قید حیات است نوازنده ی چیره دست ساز کمانچه و دسرکوتن است که از وی اثری به همت فرهنگخانه تحت عنوان کمانچه‌ی مازندران منتشر شد.

وی افزود: مصطفی علیزاده علیرغم اینکه هم اکنون روشن دل است و ۹۵ سال سن دارد ولی ساز را خوش می نوازد. علی و محسن علیزاده در مکتب وی آموزش دیده و سالها به همراه عمو به اجرای برنامه‌های سرنا و دسرکوتن پرداختند و هم اکنون از راویان برجسته تکنیک‌های دسرکوتن هستند.زنده یاد فیوج زاده در جشنواره های معتبر فجر و کشوری و استانی نیز به اجرای برنامه پرداخت و شایسته لوح سپاس و تقدیر و مقام شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری گفت: تکنیک‌های ویژه نوازندگی استاد فیوج زاده به همت زنده یاد استاد احمد محسن پور در کاستی تحت عنوان سرنای مازندران ضبط و منتشر شد از مرحوم آقاجان فیوج زاده بارها تجلیل شد و بار آخر در اولین جشنواره موسیقی لیلم با آنکه به شدت بیمار بود در سالن هلال احمر ساری مورد تجلیل قرار گرفت.

وی افزود: هنرمندان نماینده احساسات مردم هستند. شادی و غم و شکست و پیروزی و ...مردم با محصولات هنری گره خورده است.از این رو همیشه هنرمندان مورد توجه هستند.از طرفی در هر عصری با چند هنرمند برجسته روبرو هستیم که تمام زندگی و رفتارشان با هنرشان گره خورده است .در حوزه موسیقی مازندران و ساز سرنا استاد مرحوم آقاجان فیوج زاده از این دست است حتی اگر بسیاری نامش را نشنیده باشند و او را نزدیک ندیده باشند.

عشریه عنوان کرد: مراسم وداع با این هنرمند مازنی امروز سه شنبه با حضور هنرمندان استان در ارشاد ساری برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا استاد فیوج زاده از سالها تحمل بیماری در بعدازظهر روز دوشنبه ۲۱ پس خرداد ۱۳۹۷ درگذشت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند از ساعت 11 از کوی غفاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha