مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرابخشی است
کد خبر: 3722121
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرابخشی است

گروه اجتماعی ـ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر فرابخشی است.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرابخشی است

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدناصر رضایی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 21 خردادماه در نشست مشترک با رئیس جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی و شناخته شده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی در تربیت نیرو در زمینه‌های علمی، فناوری و تحقیقاتی بخصوص پزشکی موفق عمل کرده و عملکردش در سطح ملی و بین‌المللی کم نظیر بوده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی مهم هستند بنابراین باید فرآیند آنها را با هم ببینیم و باید تربیت و صیانت از نیروی انسانی همزمان در نظر گرفته شود اما متاسفانه بیشتر به تربیت نیروی انسانی روی آورده‌ایم.
رضایی با بیان اینکه اعتیاد به سمت تحصیلکردها سوق داده می شود، اضافه کرد: طی 10 سال گذشته اعتیاد از حوزه کم سوادان و بی سوادان به سمت تحصیلکردها می‌رود که نشان می دهد تنها تربیت را مدنظر داشته‌ایم و صیانتی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فعالیت‌های خود را در کمیته‌های مختلف از جمله کمیته مبارزه به ریاست فرمانده انتظامی استان، کمیته فرهنگی و پیشگیری به ریاست مدیرکل بهزیستی استان، کمیته درمان به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی، کمیته مشارکت‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد، کمیته حقوقی و قضایی کمیته اموال و دارایی‌ها انجام می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سال گذشته در راستای مبارزه با مواد مخدر با تلاش‌های صورت گرفته 4.5 تن انواع مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شد.
رضایی تاکید کرد: 80 مرکز درمانی کمپ اعتیاد، درمان با متادون و DIC  در سطح استان فعالیت دارند که سعی شده عدالت جغرافیایی را برای دسترسی همه مردم استان مدنظر قرار دهیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تحت پوشش بیمه قرار دادن معتادان استان، بیان کرد: سعی کرده‌ایم که کسی در استان بخاطر مشکلات مالی خارج از چرخه درمان نباشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: 80 تشکل مردم نهاد استان در زمینه درمانی و پیشگیری از اعتیاد در حال فعالیت هستند. طی تفاهم نامه‌ای با صدا و سیمای استان 64 برنامه مختص اعتیاد پخش خواهد شد.
رضایی افزود: کمیته اموال و دارایی‌ها خودروهای توقیف شده در رابطه با مواد مخدر را از طریق مزایده به فروش می‌رساند که هم‌اکنون 300 دستگاه خودرو در این زمینه در پارکینگ وجود دارد.

وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در دو مسیر ترانتزیت مواد مخدر از شرق به غرب و از جنوب به مرکز قرار دارد و به همین دلیل نیز بخشی از مواد مخدر در حال عبور از استان در برخی مناطق استان نشت می کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: 12 هزار نفر معتاد رسمی و شناسایی شده در استان وجود دارد که این استان جزو استان‌های پاک محسوب می‌شود.
رضایی پوشش آموزشی، زیر یک درصد رسیدن معتادان تزریقی استان، صفر بودن استفاده از کراک، مصرف خیلی کم شیشه و معمولا بصورت میکس با سایر مواد مخدرف تعداد 30 معتاد متجاهر در کل استان و پوشش مطلوب درمان اعتیاد را از مهمترین موفقیت‌های مبارزه با مواد مخدر استان عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: 5 درصد معتادان این استان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند در حالی که این میزان در سطح کشور 11 درصد است و نشان می دهد که اعتیاد در بین خانم‌ها در حال افزایش است. کاهش سن اعتیاد در جامعه خطر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر فرابخشی است، اضافه کرد:261 محور و اولویت پژوهشی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد داریم که از پایان نامه‌های تحصیلی در راستای مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی حمایت مالی می کنیم بطوریکه در سال گذشته از 12 پایان نامه حمایت کرده‌ایم.
همچنین، دکتر محمد سبحانی، رئیس جهاددانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: مبنای کار جهاددانشگاهی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و این نهاد می تواند در سطح استان با پشتیبانی 143 مرکز، واحد، پژوهشکده، دانشکده در سراسر کشور و حدود دو هزارعضو هیئت علمی نقش مهمی را در زمینه آسیب‌های اجتماعی از جمله مبارزه با مواد مخدر ایفاء کند.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم با همکاری و تعامل با دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در زمینه کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام‌های مثبت و ارزشمندی در راستای خدمت به مدرم استان برداریم.
سبحانی یادآور شد: آماده همکاری در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هستیم.
انتهای پیام

captcha