بانک جامع اطلاعات فعالیت‌های قرآنی استان اصفهان تشکیل می‌شود
کد خبر: 3722188
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

بانک جامع اطلاعات فعالیت‌های قرآنی استان اصفهان تشکیل می‌شود

گروه معارف - معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از ایجاد بانک جامع اطلاعات فعالیت‌های قرآنی استان اصفهان خبرداد.

استان اصفهان در کشور پیشگام در فعالیت‌های قرآنی است

حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهارکرد: تاکنون بیش از 160 موسسه فرهنگی قرآن و عترت در استان اصفهان از هیات رسیدگی به مراکز قرآنی استان که متشکل از نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، مجوز لازم را برای فعالیت دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از 600 موسسه قرآنی در سطح استان اصفهان فعالیت دارند که هنوز مجوز لازم را کسب نکرده‌اند، افزود: این موسسات نیز به مرور زمان در سامانه‌ هیات رسیدگی به مراکز قرآنی ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند و مراحل صدور مجوز فعالیت آن‌ها نیز پس از بررسی‌های لازم صادر می‌شود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اکنون بیش از 5 هزار فعال قرآنی در رده‌های مختلف استاد، مربی، مدیر و هنرمند قرآنی در قالب موسسات و نهادهای فرهنگی استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مراکز و موسسات قرآنی در سطح استان، فقدان آمار قطعی و نهایی از تعداد فعالان قرآنی در بخش‌ها و رشته‌های مختلف است.
یعقوبی ادامه داد: اکنون آمار قطعی از تعداد فعالان قرآنی استان در رده‌های گوناگون نداریم، اما اخیرا به منظور تشکیل بانک جامع اطلاعات فعالیت‌های قرآنی استان، مجوز لازم دریافت شده و با یکی از موسسات پژوهشی استان نیز هماهنگ شده تا پس از ماه مبارک رمضان، فرم‌های لازم برای دریافت اطلاعات فعالان قرآنی بین موسسات و مراکز مربوط توزیع شود.
وی افزود: پورسه جمع‌آموری آمار تعداد موسسات و فعالان قرآنی و وارد کردن آن‌ها از طریق سامانه رسانه‌ای زمان‌بر است، لذا امیدواریم در پایان سال 97 فرم‌ها را تحویل بگیریم و در سه ماهه اول سال 98 اطلاعات فرم‌ها را وارد سامانه کنیم و در شش ماهه اول سال آینده، آمار جامعی از فعالان قرآن استان به دست آوریم.
یعقوبی با اشاره به اینکه در سطح استان اصفهان و یا تنها در شهرستان‌های نجف آباد،کاشان و آران و بیدگل به اندازه تعداد کل موسسات قرآنی بعضی از استان‌های کشور، مراکز فعال قرآنی وجود دارد، گفت: اکنون در تمام شهرستان‌های استان اصفهان، یک الی دو موسسه قرآنی فعالیت دارند و یا حدود 70 درصد از شهرستان‌های استان اصفهان، دارای بیش از پنج موسسه فعال قرآنی و حدود 30درصد آن‌ها 20 الی 30 موسسه فعال قرآنی دارند.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که سال گذشته و برای اولین بار به‌صورت مشترک توسط سازمان اوقاف و معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، تنها از شهرستان کاشان استان اصفهان قریب به 3هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که این رقم از مجموع شرکت‌کنند‌گان 10 استان کشور بیشتر بود.
وی در ادامه به فعالیت خانه‌های قرآنی روستایی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: خانه‌های قرآنی براساس تقسیماتی که انجام شده زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت دارند، اما برای حمایت و انسجام هرچه بیشتر فعالیت این خانه‌هعای قرآنی بعضا جلسات مختلف و مشترکی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف برگزار می‌شود.
یعقوبی ادامه داد: جلسات قرآنی خانه‌های قرآنی روستایی هر هفته یک بار و در منازل یکی از اهالی روستا برگزار می‌شود که در همین رابطه برخی امکانات و تجهیزات لازم نظیر 15 جلد قرآن و رحل و همچنین هدایی برای اهدای به کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این جلسات در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: امسال به‌منظور افزایش سطح اطلاعات مربیان قرآنی خانه‌های قرآن روستایی و آشنایی آن‌ها با شیوه‌های نوین آموزشی، دوره آموزشی مشترکی از سوی اتحادیه موسسات قرآنی و مجمع خیرین استان برگزار شد که در این دوره بسیاری از مربیان خانه‌های قرآن روستایی در سطح استان حضور داشتند.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه گفت: بسترها و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن استان اصفهان به قطب فعالیت‌های قرآنی کشور و جهان اسلام فراهم است، ولی تحقق این مهم مستلزم هماهنگی و مساعدت دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و اقتصادی استان است.
وی در پایان تصریح کرد: پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان متفاوت‌تر از نمایشگاه سال‌های گذشته برگزار شد، امسال برای اولین بار و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک قرض‌الحسنه رسالت، بن‌های خرید کتاب و اقلام فرهنگی در اختیاز بازدیدکنندگان قرار گرفت، به طوری که ۳۰ درصد از مبلغ بن‌کارت‌ها توسط بازدید کنندگان، ۲۰ درصد توسط ناشران و ۵۰ درصد آن به عنوان یارانه توسط وزارت ارشاد پرداخت ‌شد.
انتهای پیام

captcha