تفرقه‌افکنی ابزار دشمن برای مانع‌تراشی در برابر ایجاد تمدن اسلامی است/ تألیف قلوب؛ بخشی از دکترین نظام
کد خبر: 3722224
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
رضا امانی:

تفرقه‌افکنی ابزار دشمن برای مانع‌تراشی در برابر ایجاد تمدن اسلامی است/ تألیف قلوب؛ بخشی از دکترین نظام

گروه سیاسی ــ معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن درباره ضرورت وحدت و انسجام اسلامی برای غلبه بر مشکلات جاری جهان اسلام گفت: ایجاد اختلاف در بین مذاهب اسلامی یکی از سیاست‌های استکبار جهانی است و در ممالک اسلامی با طراحی آمریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام اجرا می‌شود و به دنبال این هستند که نگذارند تمدن اسلامی در جهان محقق شود.

هدف دشمن، تفرقه و مانع‌تراشی در برابر ایجاد تمدن اسلامی است/ تألیف قلوب؛ بخشی از دکترین نظام

«رضا امانی»، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورت وحدت و انسجام اسلامی برای غلبه بر مشکلات جاری جهان اسلام گفت: قرآن، همه کسانی را که شهادتين را بر زبان جاری کرده و اسلام را با حقيقت جانشان پذيرفته باشند، مؤمن و مشمول کلمه انسجام اسلامی می‌داند؛ يگانگی و انسجامی که در سايه وحدت عقيده، مؤمنان را برادران يک‌ديگر می‌خواند و بر تعاون و همکاری و همياری در پارسايی و نيکی دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: قرآن کریم در رابطه با وحدت در سوره حجرات تأکید می‌کند: هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ می‌پردازند در ميان آن‌ها صلح برقرار سازيد. اين يک وظيفه حتمی برای همه مسلمانان است که از نزاع و درگيری و خونريزی ميان مسلمين جلوگيری کنند، برای خود در اين زمينه مسئوليت قائل باشند، و نه به صورت تماشاچی مانند بعضی بی‌تفاوت و از کنار اين صحنه‌ها بگذرند. اين نخستين وظيفه مؤمنان در برخورد با اين صحنه‌ها است.

امانی در ادامه با بیان این مطلب که تلاش و فعاليت‌های وحدت آفرين پيامبر اسلام(ص) دارای ابعاد و جلوه‌های مختلفی است، گفت: يکی از آن‌ها عبارت است از تقابل با موانع اتحاد و به هم پيوستگی مسلمانان. از ديدگاه پيامبر(ص)، تعصبات نژادی و گرايش‌های نامعقول و تند و افراطی نسبت به زبان و قوم و مليت خويش، يکي از بزرگ‌ترين موانع اتحاد مسلمانان محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: وحدت و اتحاد از اصول اساسی دین اسلام است و یکی از معجزات پیامبر اسلام این بوده که در یک شبه‌ جزیره‌ای که تفرق، تکثر و عدم وحدت و اتحاد در آن‌جا حاکم بود، توانست این قبایل و اندیشه‌های مختلف را تحت لوای وحدت اسلام گرد هم آورد.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) اسلام را نه تنها در این شبه جزیره بلکه در جهان پیرامون خودش گسترش داد. همچنین در دوران انقلاب اسلامی هدف بر تحکیم وحدت در جهان اسلام بوده و اعتقاد داریم که با اختلاف و چندپارگی نمی‌توانیم اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی را به پیش ببریم.

امانی در رابطه با نقش وحدت و انسجام ملی در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) بارها در سخنان خود ملت ایران را به حفظ وحدت و اتحاد سفارش کرده‌اند به این جهت که ایشان وحدت عموم ملت را رمز پیروزی می‌دانستند؛ به عبارتی وحدت ملی باعث به ثمر رسیدن انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) شد، لذا بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی مردم ایران را به حفظ بیشتر این وحدت برای مقابله با نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان سفارش می‌کنند همچنین ایشان معتقدند که در عین کثرت باید وحدت داشته باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن به دکترین وحدت آفرین جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و در این باره افزود: تجربه عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، در سه دهه گذشته، رویکرد وحدت را کارآمدتر ساخته است. در این راهبرد، ضمن توجه به موضوعات عادی و غیرتحریک‏‌آمیز، سعی در تقویت و ارتقاء عظمت جهان اسلام دارد. رسیدن به این وضعیت نیازمند درک جایگاه خود و دیگر کشورها در جهان و تلاش فعالانه، همسو و توافقی برای پیشرفت و توسعه قدرت و ثروت کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: همچنین اگر می‌خواهیم دکترین نظام اسلامی ایران در جهان بتواند اندیشه خودش را پیش ببرد و حتی در میان غیرمسلمانان تألیف قلوب بکند، ناگزیر باید ابتدا از خودمان شروع بکنیم. این شرایط جدیدی که دشمن علیه ما به وجود آورده، تحکیم وحدت در حوزه‌های مختلف است که می‌تواند راهگشا باشد و ما را در برابر دشمنان اسلام و انقلاب قوی‌تر از هر زمان دیگری سازد.

امانی با ذکر این مطلب که نگاه جمهوری اسلامی به وحدت برگرفته از جهان‌بینی اسلام و قرآن است و یک نگاه استراتژیک و کاملاً راهبردی است، گفت: لذا ایجاد اختلاف در بین مذاهب اسلامی یکی از سیاست‌های استکبار جهانی است و در ممالک اسلامی با طراحی آمریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام اجرا می‌شود و به دنبال این هستند که نگذارند تمدن اسلامی در جهان محقق شود.

وی در پایان درباره برگزاری دوازدهمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم در این دانشگاه اعلام کرد: این همایش با عنوان «قرآن کریم و ایمان به وعده‌های الهی» در سه محور ایمان به وعده‌های الهی در قرآن کریم، ایمان به وعده‌های الهی در سیره معصومین(ع) و ایمان به وعده‌‌های الهی در گفتمان انقلاب اسلامی در فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

 

captcha