تقویت جنبه‌های پژوهشی و ارتباط با مجامع دانشگاهی؛ اولویت کاری گروه هنرهای نمایشی روایت فتح
کد خبر: 3722235
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
حبیبی عنوان کرد:

تقویت جنبه‌های پژوهشی و ارتباط با مجامع دانشگاهی؛ اولویت کاری گروه هنرهای نمایشی روایت فتح

گروه هنر ــ نیازی که امروزه روز بیشتر از هر مبحث دیگری در حوزه تئاتر مقاومت و موضوعات ارزشی مرتبط با آن احساس می‌شود پرداختن به موضوعات پژوهشی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه است که سعی داریم در ارتباط با مجامع دانشگاهی به این مهم بپردازیم.

تقویت جنبه‌های پژوهشی و ارتباط با مجامع دانشگاهی؛ اولویت کاری گروه هنرهای نمایشی روایت فتح

به گزارش ایکنا؛ با انتصاب امیر نصیربیگی به ریاست سازمان بسج هنرمندان کشور، محمد حبیبی به سمت مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح، جایگزین وی شد. به همین بهانه با محمد حبیبی در مورد برنامه‌های پیش روی گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح  گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ آیا برنامه‌های ویژه‌ای در دوران کاری جدید گروه هنرهای نمایشی بنیاد روایت فتح در دستور کار دارید و یا بیشتر تمرکز شما معطوف به برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر مقاومت» است؟

البته برگزاری این جشنواره که یکی از برنامه‌های مهم ما در سال جاری است و همچنان امیر نصیربیگی که اکنون ریاست سازمان بسیج هنرمندان کشور را به عهده دارد، در سمت دبیری این جشنواره باقی خواهد ماند اما ما به ویژه در سال جاری مجموعه برنامه‌‎هایی را در نظر داریم و در دستور کار قرار داده‌ایم که مهمترین آن تغییراتی است که در وب‌سایت گروه ایجاد خواهد شد.

تاکنون وب‌سایت گروه هنرهای نمایش روایت فتح جنبه خبری و اطلاع‌رسانی داشت که قصد داریم امسال در دو فاز مجزا یکی مقارن با ایام سالروز دفاع مقدس و دیگری در دهه فجر انقلاب اسلامی تغییراتی بنیادین به ویژه در تولید محتوای این سایت ایجاد کنیم و به جنبه‌های پژوهشی حول موضوع تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و نقد آثار نمایشی اجرا شده نیز بپردازیم.

ـ تولید و بازتولید آثار نمایشی با موضوع مقاومت از جمله موضوعات مهمی است که طی سال‌های اخیر تحقق آن به شکل شایسته و درخور صورت نگرفته و دستخوش جریاناتی بوده است، برنامه‌ای برای انتظام این عرصه دارید؟

بله، به امید خدا با تشکیل شورای سیاستگذاری که تصور می‌کنم هفته آینده پس از مدت‌های مدید برگزاری جلسات آن از سر گرفته خواهد شد سعی در ورود جدی و البته منضبط به این حوزه و حمایت از تولید و بازتولید آثار نمایشی دفاع مقدس به منظور اجرای عمومی خواهیم داشت.

نیازی که همواره در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مشهود است بحث آسیب‌شناسی و نقد و نظر و بررسی عملکردی است که در این حوزه وجود دارد، پیرامون این موضوع اقدام مؤثر و جدی دیگری که قصد داریم آن را به انجام برسانیم ارتباط با مجامع دانشگاهی است که منجر به برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی با حضور اساتید و دانشجویان در تهران و شهرستان‌ها شود، ما پس از بحث و بررسی نخستین نشست از این سلسله نشست‌های پژوهشی را تیرماه سال جاری برگزار خواهیم کرد اما در مرداد و شهریور به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها برنامه‌ای نخواهیم داشت و همزمان با بازگشایی مراکز آموزش عالی در مهرماه این روند از سر گرفته خواهد شد اما به طور مشخص برگزاری ماهی یک نشست را در دستور کار داریم.

ـ ممکن است در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جریانات و اقدامات ارزشمندی صورت گیرد که متأسفانه با وجود قابلیت آنگونه که باید و شاید دیده نشده و مورد حمایت و توجه قرار نگیرد، به این منظور چه اقدامی را به انجام خواهید رساند؟

برگزاری دومین جشنواره پایان‌نامه‌های دانشگاهی یعنی رسالاتی دانشجویی که به موضوع کلی نمایش مقاومت بپردازند از جمله سازوکارهای ما برای حمایت و توجه به مجموعه کارهای درخوری است که در این حوزه به انجام می‌رسد اما کمتر مورد توجه و اهتمام قرار می‌گیرد. نخستین دوره این جشنواره سال 85 برگزار شد و اساس بر این است که این جشنواره در هر مقطع برگزاری یک گردش ده ساله داشته باشد و لذا امسال با بررسی و ارزیابی پایان‌نامه‌های دانشجویی در خلال یک دهه گذشته، درصدد برگزاری دومین دوره آن هستیم.

ـ در مورد تعامل با سایر نهادهای فعال در حوزه تئاتر مقاومت و ارزشی نیز توضیح دهید؟ اینکه با مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مهنا(مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی) چه همکاری خواهید داشت؟

حدود سه هفته ای است که این مسئولیت خطیر به من واگذار شده است، در طول این مدت برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست تعاملی با سایر نهادهای فرهنگی و انقلابی صورت گرفته است که در نخستین آنها دیداری با کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری داشتم و این روند در ملاقات با مسئولان مهنا و حتی مسئولان نمایشی وزارت ارشاد نیز ادامه خواهد یافت تا ضمن بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متقابل زمینه برای ایجاد همکاری و مشارکت بیشتر در تولید و اجرای آثار درخور و فاخر نمایشی با موضوع مقاومت فراهم شود.

ـ سال گذشته مهنا، اثر نمایشی را در جریان اجتماع بزرگ و پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی تولید و اجرا کرد، گروه هنرهای نمایشی بنیاد روایت فتح برنامه‌ای برای اربعین امسال در دستور کار دارد؟

نمایش سال گذشته مهنا در جریان اربعین نیز کار مشترک ایشان با روایت فتح بود؛ امسال هم برای این ایام به دنبال فراهم‌آوری مقدماتی به منظور تولید و اجرای نمایشی هستیم که در مسیر راهپیمایی اربعین در کشور عراق برای زوار به زبان عربی تولید و اجرا شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کنم آنچه که به شکل گزیده در مورد برنامه‌های این گروه ذکر شد به قطعیت رسیده و لازم‌الاجراست اما مختصات و نحوه چگونگی برگزاری آن منوط به برگزاری نشست‌های شورای سیاست‌گذاری است.

گفت‌و‌گو از امیر سجاد دبیریان

انتهای پیام    

  

captcha