شاید مراد از «روح» در قرآن حقیقت وجودی پیامبر(ص) باشد
کد خبر: 3722239
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
آیت‌الله هادوی تهرانی عنوان کرد:

شاید مراد از «روح» در قرآن حقیقت وجودی پیامبر(ص) باشد

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با اشاره به اعتراف ضمنی مفتیان وهابی به شنیدن سلام مومنان از سوی پیامبر(ص) گفت: این روح که در تعبیر روایات آمده است احتمال دارد همان روح نبی اعظم(ص) و همان «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ» یا «قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ‌» باشد.

شاید مراد از «روح» در قرآن حقیقت وجودی پیامبر(ص) باشد

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه قدر گفت: همان طور که گفته شد در عوالم بالاتر از عوالم ماده، شب و روز به کار نیست لذا شب قدر مربوط به عالم ماده است.

وی با اشاره به نزول دفعی قرآن بر قلب پیامبر(ص) ادامه داد: آن علم اجمالی که همه قرآن در آن نازل می‌شود، یک ظرفیت خاص است. فردی مثل نبی اعظم(ص) یا یکی از صنف ائمه طاهرین(ع) می‌خواهد، اما علم تفصیلی مرتبه‌ای است که قرآن برای عموم قابل استفاده است.

هادوی تهرانی بیان کرد: در داستان معراج پیغمبر(ص)، در ذیل «قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ‌»، روایاتی است که پیغمبر با جبرییل تا آنجا رفت؛ بعد که رسید، جبرییل گفت من از این دیگر نزدیک‌تر نمی‌آیم که اگر یک بند انگشت دیگر نزدیک شوم، می‌سوزم؛ این‌ها تعابیر است و آتش به این معنایی که ما می‌دانیم در آنجا نیست؛ رفتن فیزیکی در کار نیست؛ اگر رفتن فیزیکی بود، فقط در سماء دنیا رفتن فیزیکی معنا دارد و آن‌هایی که دنبال آن‌اند که براق را طرح کنند که مثلا سفینه فضایی بوده شبیه قصه‌هایی است که برای بچه‌ها و فیلم‌های تخیلی هالیوود خوب است.

این استاد حوزه گفت: ظاهر تعابیر این است که از جبرئیل بالاتر ملکی نیست؛ پس آنجایی که حضرت رفت، بالاتر از ملائکه بوده است. آنجا یک حقیقت است یک مکان نیست؛ این سیر معراج، یک سیر معنوی است. روایات معراج را ببینید، پیغمبر می‌رود به آنجا و بهشت و جهنم را می‌بیند. بهشت و جهنم مگر در عالم ماده است. مگر حرف آن بنده خدا باشد که کتاب نوشته بود که فلان کره بهشت است و فلان کره جهنم است. مگر کرات عالم ماده بهشت و جهنم است؟ این‌ها تصورات کودکانه است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه ما یک سیر نزولی داریم که از خدا شروع می‌شود و تا عالم دنیا می‌آید، افزود: بعد از این دنیا، انسان این قابلیت را دارد که در یک سیر صعودی بالا برود تا آنجایی که پیغمبر رفت. آن‌جایی که ملائکه سجده می‌کنند در برابر آدم، به خاطر همین ظرفیت است که این آدم دارد.

این استاد حوزه ادامه داد: من یک کلمه می‌گویم که این را در هیچ تفسیر و کتابی ندیده‌ام و شاید به عنوان یک احتمال بتوان مطرح کرد: این روح که در تعبیر روایات آمده است، شاید احتمالا این همان جایی است که «قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ‌» همان جایی است که پیغمبر(ص) رسیده است و این خود حقیقت پیغمبر(ص) است، زیرا آن تعبیر دارد که «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی» این غیر جسد مادی پیغمبر هست. جسد مادی که یک حادثه تاریخی است که در یک زمانی در جزیرةالعرب به دنیا آمده است؛ بنابراین آن چیزی که ما داریم که از ملک بالاتر رفته است، فقط خود پیغمبر(ص) است. آن تعبیر هم که اعظم فرشتگان است، آن هم ملک نیست. چون در واقع آن سنخ فرشتگان که ذاتا و فعلا مجردند، این از همان سنخ است.

وی تاکید کرد: شاید این روح، همان روح نبی اعظم(ص) است. شاید این همان «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ» و همان «قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ‌» است. حتی این وهابی‌ها که آن قدر عناد دارند نسبت به اهل بیت(ع)، حتی به نبی اعظم،(ص) فقیه‌شان که یکی مثل خودشان بود به نام بن‌باز، در کتابش این روایت را نقل کرده است که پیغمبر(ص) فرمود: هر کسی به من سلام بدهد، چه در عالم حیات دنیا و چه بعد از آن، من جواب او را خواهم داد.

انتهای پیام

captcha