احکام زکات فطره بنا بر فتوای رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3722265
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

احکام زکات فطره بنا بر فتوای رهبر معظم انقلاب

گروه معارف- یک مدرس دانشگاه گفت: زکات فطره مانند خود روزه برای کسی که فقیر نباشد، روزه می‌گیرد یا نمی‌گیرد، به سن تکلیف رسیده یا نرسیده باشد واجب است.

احکام زکات فطره بنا بر فتوای رهبر معظم انقلاب

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است، احکام این زکات را بنا بر فتوای رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه بررسی می‌کنیم؛
حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در پاسخ به سوال «زکات فطره بر چه کسی واجب است؟» اظهار کرد: زکات فطره مانند خود روزه برای کسی که فقیر نباشد واجب است، زکات فطره بر سرپرست خانوار واجب است، اگر سرپرست آن را پرداخت نکرد به اعضای خانواده پرداختن آن واجب نیست، سرپرست خانواده می‌بایست زکات تمام اعضای خانواده را بدهد چه این اعضا روزه می‌گیرند چه نمی‌گیرند، به سن تکلیف رسیده یا نرسیده باشند.
وی با اشاره به زمان پرداخت فطریه بیان کرد: کنار گذاشتن زکات فطره تا قبل از اقامه نماز عید فطر و اگر نماز شخص نمی‌خواند (نمازعید مستحب است) تا قبل از نماز ظهر کافی است، البته اگر مبلغ زکات را کنار گذاشت دیگر حق عوض کردن آن را ندارد و همان را باید بدهد.
وی تاکید کرد: زمان پرداخت فطریه روز عید است لذا زودتر نباید پرداخت شود.
حسینی یمین با اشاره به پرداخت کارتی این زکات یادآور شد: اگر شخص مبلغ زکات را از قبل کنار نگذاشته است، همان واریز کردن پرداخت فطریه است، اما اگر مبلغ را از قبل کنار گذاشته بایستی ابتدا از طرف فقیر به وکالت قبض و سپس واریز کند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که فقیری را می‌شناسید خودتان به همان فقیر بدهید، اگر نه می‌توانید به کسی بدهید که یقین دارید به دست فقیر می‌رساند.
این استاد دانشگاه در مورد مبلغ زکات فطره بیان کرد: الزاما نیازی نیست زکات فطره قوت غالب(برنج) باشد و اگر گندم هم بدهید کافی است، که به ازای هر نفر در سال جاری مبلغی حدود 8 هزار تومان است.
وی ادامه داد: کفاره هر روز غیرعمدی۲۵۰۰ تومان یعنی طعام یک فقیر و کفاره هر روز عمدی ۱۵۰هزار تومان یعنی اطعام 60 فقیر است.
حسینی یمین تاکید کرد: ضمنا کفاره باید فقط به مصرف نان برسد که برای آن هم تدابیری اندیشیده شده است.
انتهای پیام

captcha