مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نام‌نویسی نهمین دوره طرح اسوه از امروز
کد خبر: 3722358
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نام‌نویسی نهمین دوره طرح اسوه از امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر «آغاز نام‌نویسی نهمین دوره طرح اسوه از امروز»، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 22 خردادماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نام‌نویسی نهمین دوره طرح اسوه از امروز

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر «آغاز نام‌نویسی نهمین دوره طرح اسوه از امروز»، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز سه‌شنبه، 22 خردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 22 خردادماه و تا ساعت 14:30 تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که چهار خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«تلاوت «جزء بیست‌وهفتم» قرآن‌ با صدای «سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری»»، «گزارشی از سفر تبلیغی قاریان ایرانی به کشورهای خارجی»، «فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی مشخص شدند»، «حافظان قرآن با طرح ملی اسوه همراه می‌شوند/ آغاز نهمین دوره از امروز»، عناوین اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند.
همچنین، صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز و تا این ساعت خبری با عنوان «حافظان قرآن با طرح ملی اسوه همراه می‌شوند/آغاز نهمین دوره از امروز» را در رابطه با نشست خبری آغاز نهمین دوره آموزشی - تربیتی قاریان نوجوان و جوان قرآن کریم موسوم به طرح «اسوه» منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن کریم و مدیر اجرایی طرح اسوه، با اشاره به پیشینه فعالیت این طرح گفت: طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان قرآن‌ کریم «اُسوه» با دغدغه تربیت قاریان متخلّق به اخلاق قرآنی، با سواد و ممتاز در فن تلاوت، به همّت «شورای عالی قرآن»، پس از بررسی‌های کارشناسی از سال 1393 به اجرا درآمد.
وی افزود: آنچه در آغاز اجرای این طرح مد نظر قرار داشت این بود که ابعاد فنی تلاوت قرآن نسبت به مسائل اخلاقی که از موارد ضروری برای نخبگان قرآنی محسوب می‌شود، مورد توجه قرار گیرد و طرح اسوه این فضا را مهیا کرد تا سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن کریم به حوزه نوجوانان و جوانان اختصاص یابد.
میرزاجانی افزود: نخستین سال اجرای این طرح، قرار بود، در بازه زمانی یکساله در خدمت قاریان باشیم، امّا به این نتیجه رسیدیم که رهاکردن قاریان آن هم در این مقطع سنی کار را ابتر می‌گذارد و بر این باور نیز طرح به سه سال افزایش یافت و بعد از آن هم به درخواست قاریان طرح و اولیای آنها تبدیل به طرحی پنج ساله شد و امروز هم با تکیه بر بازنگری کارشناسی که دو سال گذشته صورت گرفت به عنوان یک طرح هشت ساله، مستقر و تثبیت شده است».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول با خبر تلاوت ترتیل جزء ۲۷ قرآن کریم با صدای هاشم روغنی، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده و در ادامه نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزاری کرسی تلاوت نفحات در استرالیا»، «طرح «آیات رویش» ویژه آموزش قرآن کودکان ۹ تا ۱۲ سال در مناطق محروم اجرا می‌شود»، «تکمیل قرآن مصوّر پس از ۴۸ سال/ همه چیز از یک رویا در مشهد شروع شد» و «نام‌نویسی نهمین دوره طرح اسوه آغاز می‌شود/ افزایش بخش حفظ قرآن به طرح» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تمامی این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان طرح ««آیات رویش» ویژه آموزش قرآن کودکان ۹ تا ۱۲ سال در مناطق محروم اجرا می‌شود» کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «علیرضا چگینی، مدیر بنیاد تربیتی ـ آموزشی انصارالقرآن در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه‌هایی که از سوی بنیاد انصارالقرآن ازجمله طرح ملی آیات رویش(تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان مناطق محروم) ، اظهار کرد: قالب‌هایی که الان در کشور وجود دارد بیشتر آموزش صرف چون روخوانی، قرائت، حفظ و تجوید است، اما آنچه مهم است این است که آموزه های قرآن را تبدیل به رفتار، شخصیت و اخلاق کنیم و چه خوب است که سبک آموزشی ما به سمتی برود که به مقوله شخصیت سازی و تربیت انسان قرآنی توجه ویژه داشته باشد. ما در طرح آیات رویش به دنبال این هستیم که یک جریان اجتماعی، فرهنگی و قرآنی ایجاد کنیم و یکی از محورهایی که ما در بحث قرآنی دنبال می‌کنیم تربیت قرآنی است.
مدیر بنیاد تربیتی ـ آموزشی انصارالقرآن ادامه داد: هدف ما از اجرای طرح آیات رویش این است که یک قالب آموزشی واحد و در واقع مجموعه‌ای از آموزش‌های فعلی را داشته باشیم. ما در حال حاضر آموزش جامعی را طراحی کرده‌ایم که بر اساس آن کسانی که در معرض آموزش قرآن قرار می‌گیرند حوزه‌های قرائت، حفظ و مفاهیم را همزمان بگذرانند و در واقع تأکید و رویکرد اصلی ما در این دوره‌ها تربیت، آن هم از نوع قرآنی است».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «قرآن را از مهجور و دور از دسترس بودن بیرون بیاوریم» دارد، مربوط به روز گذشته است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به روز شنبه، 19 خردادماه می‌باشد و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
«فرود عدالت جویانه ازسپهر آیینی عرفان» و «فهرست داروهای ممنوعه حج تمتع 97 اعلام شد»، عناوین دو خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز قرار ندارند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را با عناوین «شرح دعای روز بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان»، «پوشش تصویری نماز عید فطر با ۱۱ دوربین» و «برنامه‌های نماز عید فطر در تهران اعلام شد» بر روی خروجی خود منتشر کرده که تمامی این اخبار در رابطه با ماه مبارک رمضان و ایام عید سعید فطر بوده و در حوزه تخصصی قرآنی جای ندارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
از هفت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منعکس شده، تنها یک خبر با عنوان «دانلود تندخوانی جزء بیست وهفتم قرآن با صدای معتز آقایی»، قرآنی است و مابقی اخبار در حوزه‌های معارفی مختلف انتشار یافته‌اند.
ایبنا
«متن این اثر بیشتر به یک خطابه می‌ماند تا یک کتاب تخصصی»، «مبانی نظری و علمی علامه مجلسی، در نوع نگرش و برداشت او از روایات تأثیر داشت» و «برپایی نمایشگاه «قرآن و فرشتگان» در کتابخانه حسینیه ارشاد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که دو خبر از این اخبار قرآنی هستند.
«متن این اثر بیشتر به یک خطابه می‌ماند تا یک کتاب تخصصی» و «برپایی نمایشگاه «قرآن و فرشتگان» در کتابخانه حسینیه ارشاد»، دو خبر قرآنی امروز این صفحه هستند که تا این لحظه منتشر شده‌اند.
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «میزان زکات فطریه سال ۹۷ اعلام شد» است که در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و مربوط به ایام ماه مبارک رمضان است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان طی امروز اقدام به انتشار مطلبی خواندنی و قابل تأمل با عنوان «شیوه برخورد امیرالمؤمنین(ع) با مخالفان» به قلم محمدصادق آزادفر کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «حضرت علی(ع) در دوران حکومت خود با سه گروه سرکش (ناکثین ، مارقین، قاسطین) روبرو شد که خواسته‌ آنها تکرار وضع زمان حکومت خلیفه سوم بود: بذل و بخشش‌های بی‌جهت، اسراف‌کاری، تثبیت حکومت افراد نالایقی چون معاویه و تحکیم فرمانروایی استانداران حکومت پیشین. در این میان ناکثین یا گروه پیمان‌شکن؛ با رهبری طلحه و زبیر که در سایه احترام عایشه، همسر پیامبر اکرم (ص)، و کمک‌های بی‌دریغ بنی‌امیه که در حکومت امام علی(ع) دستشان از همه جا کوتاه شده بود، سپاه بزرگی برای تصرف کوفه و بصره ترتیب دادند، خود را به بصره رساندند و آن را تصرف کردند. از طرفی قاسطین یا گروه ستمگر؛ که رئیس ‌این گروه معاویه بود ،با فریب و نیرنگ، حدود دو سال و بلکه تا پایان عمر امام علی(ع)، فکر آن حضرت را به خود مشغول ساختند. در نهایت نیز مارقین یا گروه خارج از دین؛ که اینان همان گروه «خوارج» هستند تا پایان نبرد صفین در رکاب علی(ع) بودند و به نفع آن حضرت شمشیر می‌زدند، ولی فریبکاری معاویه سبب شد بر امام خود شورش کنند و گروه سومی تشکیل دهند که هم بر ضد امام و هم بر ضد معاویه باشند. علی(ع) با این گروه در منطقه‌ای به نام نهروان روبرو شد و جمع آنها را متفرق ساخت. اما سرانجام یکی از همین خوارج، او را به شهادت رساند.
امام علی(ع) در برخورد با مخالفان خویش سه راهبرد اساسی داشت: گفت‌وگو؛ مدارا؛ برخورد قاطع. تلاش اولیه امیرمؤمنان، پاسخگویی به شبهات مخالفان بود و می‌کوشید راهی برای پایان‌بخشیدن مسالمت‌آمیز به نزاع و دشمنی بیابد. اگر از این راه نتیجه دلخواه به دست نمی‌آمد، با مخالفان خود، تا جایی که به امنیت و وحدت جامعه اسلامی آسیبی نمی‌رسید، مدارا و از شدت و اتخاذ اقدامات قهرآمیز پرهیز می‌‌کرد. سرانجام اگر مخالفان دست به قیام علیه حکومت اسلامی می‌زدند و امنیت شهرها و راه‌ها را به خطر می‌انداختند، نوبت به برخورد قاطعانه می‌رسید. البته امام (ع) در این مرحله نیز هیچ‌گاه از ارشاد و راهنمایی دشمنان غفلت نمی‌کرد».

انتهای پیام

captcha