برگزاری دوره آموزشی مصاحبه‌گری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس لرستان
کد خبر: 3722417
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹

برگزاری دوره آموزشی مصاحبه‌گری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس لرستان

گروه فرهنگی ـ با هدف تدوین کتاب جامع نقش زنان لرستان در دفاع مقدس دوره آموزشی مصاحبه‌گری و تاریخ شفاهی امروز سه‌شنبه، 22 خرداد در خرم‌آباد برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی مصاحبه‌گری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس لرستان

به گزارش ایکنا از لرستان، محمدتقی عزیزیان، مسئول اداره ادبیات و تاریخ دفاع مقدس استان لرستان، امروز سه‌شنبه، 22 خرداد در دوره آموزشی مصاحبه‌گری و تاریخ شفاهی که با هدف تدوین کتاب جامع نقش زنان استان لرستان در دفاع مقدس برگزارشد، اظهار کرد: تاریخ شفاهی یعنی رسیدن به واقعیت‌های برآمده از حوزه و عناصر شفاهی که برآمده از بین مردم است.
وی با اشاره به این‌که از بزرگ‌ترین حوادث کشور ما پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است، تصریح کرد: همان‌گونه که بانوان بزرگواری مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) در حوادث صدر اسلام و حضرت زینب(س) در حادثه کربلا نقش اساسی داشته‌اند، در دوران انقلاب و دفاع مقدس نیز زنان ایرانی نیز به تأسی از این عزیزان، برای حفظ ارزش‌های دینی نقش برجسته‌ای از خود به نمایش گذاشتند که برای معرفی این نقش و انتقال آن به نسل جوان، لازم است خاطرات آنان ثبت و ضبط شود.
عزیزیان افزود: در راستای بررسی نقش زنان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، پژوهش‌گر باید نقش‌های زنانه‌ای که سوژه‌های مورد مصاحبه بر عهده داشته‌اند را بشناسد، مثلاً آیا زن در جبهه حضور داشته است یا در ستاد پشتیبانی جنگ خدمت کرده است و یا این‌که نقش تربیتی فرزند رزمنده را برعهده داشته است.
معاون ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان گفت: رعایت اخلاق، اعتمادسازی، داشتن آمادگی کامل برای مصاحبه و صحبت کردن با سوژه در مورد اهمیت کار، باعث می‌شود مصاحبه شونده به اهمیت موضوع پی‌ببرد و بیشترین همکاری را با مصاحبه گر داشته باشد.
وی تصریح کرد: محوریت مصاحبه باید خود فرد و فعالیت‌هایی که خودش نقش داشته است باشد و مصاحبه‌گر هر جا که احساس کرد سوژه شاخص شده است؛ روی موضوع تمرکز کند و با سئوالات جزیی مطلب را بسط دهد و بعد از آن روی فعالیت‌های انقلابی و تأثیر تربیتی خانواده تأ کید کند؛ چراکه مهم‌ترین هدف از جمع‌آوری این‌گونه خاطرات، الگوسازی برای نسل جوان و نسل‌های آینده است.

 

انتهای پیام

captcha