از حرارت تا حلاوت
کد خبر: 3722467
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
ایکنا از روزه داری مشاغل سخت گزارش می‌دهد؛

از حرارت تا حلاوت

گروه اجتماعی- انسان‌هایی هستند که با وجود شرایط سخت کاری برای کسب روزی حلال که بسیار مورد سفارش اسلام است، از روزه خود در ماه مبارک رمضان نیز غافل نشده‌اند.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، رمضان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و در این یک ماه نورانی افرادی بودند که به سختی امر خدا برای روزه داری را اطاعت کردند.
تجربه روزه داری در بلندترین روزهای سال که با گرمایی سوزان نیز همراه است، اراده‌ای قوی و شخصیتی متعالی می‌خواهد. صاحبان مشاغل سخت با وجود گرمای سوزان خردادماه، ماه رمضان را با روزه‌داری‌های خالصانه خود سپری کردند.
سختی شرایط کار این افراد، بر سختی روزه داری در هوای گرم افزوده است اما آنچه که این افراد را با وجود این شرایط طاقت فرسا به سر کار می‌کشاند، امید برای به دست آوردن روزی حلال است، روزی حلالی که اسلام بسیار بر آن تاکید دارد به طوری که امام کاظم(ع) فرمود: «کسی که در پی روزی حلال برای خود و خانواده‌اش باشد همانند کسی است که در راه خدا جهاد کند»
همچنین در مورد فضیلت روزه داری آن هم در شرایط و هوای گرم، بسیار سخن گفته شده است، چنان که پیامبر خدا(ص) فرمود: «روزه گرفتن در گرما، جـهاد است» و این سخن به راستی چه زیبا فضیلت روزه داری را بیان می‌کند و این فضیلت زمانی بیشتر می‌شود که با وجود هوای گرم به کاری سخت نیز مشغول باشی، کاری که گرمای سوزان هوا را برایت دوچندان می‌کند.
با چند تن از افرادی که به کارهای سخت در گوشه و کنار این شهر مشغول هستند، هم صحبت شدم. افرادی که با شوق بسیار در شرایطی سخت به روزه داری و اطاعت امر پروردگار مشغولند آن چنان که گویی در بهترین و شیرین ترین شرایط روزه داری می کنند.

از حرارت تا حلاوت
شرح شیرین حرارت گرما و روزه داری
سید امیر اکبری، طراح و نصاب پله در بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مدت دو سال است که در کار جوشکاری مشغول به فعالیت هستم.
وی با بیان اینکه کار جوشکاری به علت استفاده از آهن‌آلات، سختی فراوانی دارد و نیاز به دقت بالایی دارد، افزود: درست انجام دادن کار یکی از فاکتورهای این حرفه است و در این شغل، نباید ذهن انسان درگیر باشد تا اشتباهی رخ ندهد.
این طراح و نصاب پله با اشاره به سختی‌های این شغل، تصریح کرد: برق زدگی چشم، گرمای شدید جوش و دود جوش که پوست را می‌سوزاند.
اکبری با بیان اینکه خطرات احتمالی کار یکی از سختی‌های این کار است و در این حرفه ضریب این خطرات بسیار بالا است، اظهار کرد: افتادن آهن، شکستن جرثقیل، استفاده از فرز و دستگاه‌های برش از خطرات این حرفه سخت است.
وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان، کار جوشکاری بسیار سخت است چرا که گرمای هوا و گرمای جوشکاری بر روی اعصاب انسان فشار زیادی وارد می‌کند.
این طراح و نصاب پله با اشاره به اینکه سنگینی ابزار آلات و وسایل از نظر جابه‌جا کردن نیز فشار بسیاری بر انسان وارد می‌کند، افزود: حرفه ما نصب پله و نرده پله است و به خاطر همین موضوع محبور به جابه جایی در پله‌ها هستیم و این امر فشار زیادی در ماه مبارک رمضان به انسان وارد می‌کند.
اکبری بیان کرد: در این کار نیرو از اهمیت بالایی برخوردار است و در ماه رمضان نیروی انسانی ضعیف تر شده که اثرگذار بر کار است.
وی خاطرنشان کرد: استادم در این حرفه سخت، آقای حسین خسروی بودند که با صبر و حوصله و اعتماد این کار را به من یاد داده و اعتماد به نفس بالایی به من هدیه کردند.

از حرارت تا حلاوت
گذشتن از شرایط سخت برای رسیدن به قرب خدا
محمدعلی چهکندی نژاد، یک راننده تاکسی در بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: روزه داری امر خدا است و انسان باید در اصلی که خداوند فرمان داده اطاعت پذیر باشد.
وی افزود: روزه داری در هوای گرم بسیار سخت است اما برای رسیدن به قرب خداوند باید از کارهای سخت گذشت.
این راننده تاکسی گفت: اجر این کار سخت را خداوند به انسان می‌دهد و انسان اثر آن را در زندگی خود می‌بیند.
چهکندی نژاد بیان کرد: رانندگی تاکسی کاری سخت است چرا که در این کار تمام اعضای بدن انسان درگیر است اما شیرینی‌هایی نیز دارد.
وی با بیان اینکه هم صحبتی با مردم از شیرینی‌های این شغل است، افزود: قطعا روزه داری در این شغل سخت اجر و ثواب بیشتری دارد.

از حرارت تا حلاوت
روزه داری در شرایط سخت نیاز به شخصیتی متعالی دارد
حجت‌الاسلام علیرضا نخعی، مسئول اداره فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: انسان‌هایی که در عین پایبندی به اصول اسلام، سعی در اداره کردن زندگی خود و کسب روزی حلال نیز دارند انسان‌هایی ارزشمند هستند.
وی افزود: کار در مشاغل سخت همراه با روزه داری در هوای گرم، نیاز به قدرت روحی و شخصیتی متعالی دارد.
مسئول اداره فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: بعضی از مشاغل هستند که حفظ اصول اعتقادی در آن‌ها نیاز به دارا بودن شخصیتی بزرگ دارد.
نخعی ادامه داد: این افراد علاوه بر اینکه ثواب بیشتری از روزه داری می‌برند، شخصیت‌هایی هستند که ارزش کار آنان نیز بیشتر است.
وی با بیان اینکه روزه داری در این شرایط با روزه داری در شرایط آسان تر متفاوت است، تصریح کرد: ثواب روزه داری این افراد بیشتر و تاثیر کارشان نیز بیشتر است.
مسئول اداره فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این تاثیر و ارزش کار بیشتر از ثواب روزه داری است و ارزش بالاتری دارد.
نخعی یادآور شد: افرادی که در مشاغل سخت مشغول به فعالیت هستند، لذت عبادت آنان بیشتر است و کار آنان نیز اثر و برکت بیشتری دارد.
روزه داری در این شرایط سخت یکی از موانع نفوذ شیطان به انسان است، باشد که انسان‌هایی این چنین صبور و پایبند به اصول متعالی اسلام الگویی برای تمام انسان‌ها باشند.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha